Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing"— Præsentationens transcript:

1 Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing
Efterår 2017 Magtanvendelse v. Søren Gorm Fussing

2 Reglerne for magtanvendelse
Tilføj sted og dato Reglerne for magtanvendelse Reglerne om magtanvendelse findes i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. I henhold til bekendtgørelsens § 10, stk. 3 kan magt anvendes i nødvendigt omfang for at afværge, at elever øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting. Reglerne - Hvornår må en lærer bruge fysisk magt? Reglerne om magtanvendelse står i ”Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen”. I bekendtgørelsens § 10, stk. 3 står der: ”I øvrigt gælder lovgivningens almindelige regler om nødværge, nødret og lovlig retshåndhævelse, jf. straffeloven og retsplejeloven. Legemlig afstraffelse og nedværdigende behandling er ikke tilladt. For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der anvendes magt i fornødent omfang.” Vold og trusler

3 Reglerne for magtanvendelse:
Tilføj sted og dato Reglerne for magtanvendelse: For at afværge, at: Eleven øver vold mod sig selv. Eleven øver vold mod andre. Eleven ødelægger eller beskadiger ting. I nødvendigt omfang: Der skal være proportionalitet mellem den udøvede magt og elevens handling. Det følger således af bestemmelsen i bekendtgørelsen, at man kun må bruge magt i følgende tre situationer: • For at afværge, at eleven øver vold mod sig selv • For at afværge, at eleven øver vold mod andre • For at afværge, at eleven ødelægger eller beskadiger ting. Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at den anvendte magt kun må være den fornødne. Det betyder, at man ikke må bruge mere magt end den, der skønnes nødvendig i situationen. I vurderingen af, hvad der er nødvendig magt i den konkrete situation, må man f.eks. se på: • Alvoren og farligheden af elevens ageren • Elevens alder, størrelse, fysik og modenhed • Hvem eller hvad der angribes, f.eks. andre børn, voksne, ting, inventar. Derudover bør det altid overvejes, om et overhængende angreb kan afværges ved, at man nedtrapper konflikten. Eksempelvis ved at forlade lokalet og lade en kollega overtage, hvis man selv er en del af konflikten, eller ved at bede de øvrige elever om at forlade klassen, hvis det kan bidrage til at konflikten nedtrappes. Vold og trusler

4 Reglerne for magtanvendelse:
Tilføj sted og dato Reglerne for magtanvendelse: Magtanvendelse som ikke er omfattet af bekendtgørelsen eller som er uproportional kan få ansættelsesretlige konsekvenser f.eks. i form af: Advarsel Afskedigelse Bortvisning Danmarks Lærerforening ser desværre en stigning i antallet af ovenstående sager som følge af magtanvendelse. Vold og trusler

5 Efter magtanvendelsen:
Tilføj sted og dato Efter magtanvendelsen: Orienter straks ledelsen om hændelsen, så han er orienteret om situationen, inden han bliver kontaktet af forældrene. Tag gerne AMR/TR med, når lederen orienteres. Aftal med lederen, hvem der kontakter forældrene og orienterer om hændelsen og drøft med lederen, om forældrene evt. skal indkaldes til et møde. Læreren laver et notat eller udfylder et magtanvendelsesskema. Det bør gøres i ro og mag, så alle begrundelser kommer med, eventuelt hjemme. Notatet eller skemaet afleveres efterfølgende til ledelsen. Danmarks Lærerforening har lavet et magtanvendelsesskema, som evt. kan bruges, se bilag i pjecen ”Vold, trusler og magtanvendelse”. DLF finder, at mange ansættelsesretlige sager kunne være undgået, hvis ovenstående procedure følges. Det værste er, hvis læreren går hjem uden at orientere ledelsen, og ledelsen så bliver kontaktet af forældrene og ikke kender noget til magtanvendelsen. Det er vigtigt, at man ikke laver notatet eller udfylder skemaet på stedet, mens man er oprevet. Se et slemt eksempel på dette på en af de næste PP (”eksempel 2”). Vold og trusler

6 Egne udtalelser/notat/skema:
Tilføj sted og dato Egne udtalelser/notat/skema: (den der har anvendt magt) Husk både i notatet/skemaet og ved den første mundtlige orientering til skolelederen, at beskrive: Hvordan magten blev udøvet (meget detaljeret). Hvorfor magten var nødvendig (både i udstrækning og omfang og fordi eleven var til skade for sig selv eller andre eller beskadigede ting.) Det er meget vigtigt, at man beskriver, at man først forsøgte at få hændelsen stoppet uden brug af magt, f.eks. Verbalt, og da det ikke lykkes, at man efterfølgende forsøgt at få det stoppet ved brug af mindst mulig magt, feks. ved et tag i armen, og da det fortsat ikke lykkes var man nød til at fat både i arme og nakken. Det er også vigtigt at få beskrevet, at grunden til at man brugte magt var fordi eleven enten var til skade for sig selv, andre eller var ved at ødelægge ting. Det er også vigtigt at få beskrevet, man ikke brugte magt i længere tid end, hvad der var nødvendigt i situationen, således at man slap eleven, da han ikke længere var til skade for sig selv eller andre. Vold og trusler

7 Egne udtalelser/notat:
Tilføj sted og dato Egne udtalelser/notat: (den der har anvendt magt) NB! Hvis muligt få da altid kredsen eller hovedforeningen til at læse notatet/den skriftlige beskrivelse af hændelsen igennem inden den bliver givet videre til skolelederen/personaleafdelingen. Det skriftlige notat bliver en del af personalesagen og er afgørende for kommunens vurdering af, om der er tale om lovlig magtanvendelse, og hvis ikke hvilken ansættelsesretlig sanktion, der så er passende. Man skal naturligvis ikke sige til ledelsen, at man lige skal have DLF til at læse det igennem, men det kan være en god idé at få det læst igennem, hvis man er i tvivl om man har brugt ulovlig magt. Vold og trusler

8 Notater vidner (kollegaer):
Tilføj sted og dato Notater vidner (kollegaer): Der gælder det samme som ved egne udtalelser. NB! Hvis muligt få da altid kredsen eller hovedforeningen til at læse notatet/den skriftlige beskrivelse af hændelsen igennem inden den bliver givet videre til skolelederen/personaleafdelingen. Det er en forfærdelig følelse for en kollega, hvis kollegaens notat bliver lagt til grund i en personalesag, der får ansættelsesretlige konsekvenser. Se næste PP (”eksempel 1”). Dette notat var medvirkende til at læreren, der havde anvendt magt blev fyret. Vold og trusler

9 Tilføj sted og dato Eksempel 1: En kollega beskriver i et notat: ”T (læreren) står på modsatte side og forsøger at få eleverne fra hinanden. T råber ”så stopper du”, hvorefter jeg hører et klask. Jeg ser ikke noget, men hører kun lyden….Aulaen bliver efterfølgende helt stille. Børnene var meget chokerede og flere af dem har henvendt sig til mig efterfølgende og spurgt: ”man må da ikke slå børn vel?”.” Det er et eksempel fra en rigtig sag. Diskuter hvad I tænker om kollegaens notat. Dette notat var medvirkende til at læreren, der havde anvendt magt blev fyret. Vold og trusler

10 Tilføj sted og dato Eksempel 2: I registreringsskemaet for magtanvendelse skriver læreren: ”Elev A slår en dreng fra klassen. Jeg lægger mig imellem. A spytter mig i håret og slår mig i ansigtet. Herefter slår jeg igen og rammer ham på læben, som bløder lidt.” Senere på dagen siger læreren til skolelederen: ”Jeg slog igen, der må være grænser for, hvor meget man skal finde sig i.” Det er et eksempel fra en rigtig sag. Diskuter hvad I tænker om lærerens udtalelser til skolelederen. Læreren blev bortvist og fik også en strafferetlig dom på 10 dagbøder af 200 kr. Det skyldes, at læreren jo siger, at hun slog igen for at straffe eleven og ikke i nødværge.

11 Inspiration – Retningslinjer om magtanvendelse:
Tilføj sted og dato Inspiration – Retningslinjer om magtanvendelse: Informer ledelsen hurtigst muligt om magtanvendelsen. Aftal med ledelsen, hvem der tager kontakt til forældrene og orienterer om magtanvendelsen. Overvej med lederen om forældrene skal indkaldes til et møde. Lederen indkalder forældrene til mødet, hvis der skal afholdes et møde. Læreren udfylder et magtanvendelsesskema og/eller laver en skriftlig beskrivelse af magtanvendelsen i ro og mag, eventuelt hjemme. Afklar evt. om magtanvendelsen (forløbet) skal drøftes med eleven. Det kan være en god idé at vedtage retningslinjer for magtanvendelse på skolen. På disse power-points er der inspiration til, hvad der kan stå i retningslinjerne. Det er vigtigt, at man kun bruger disse som inspiration og laver sine egne til arbejdspladsen. Det findes også som bilag i pjecen ”Vold, trusler og magtanvendelse.”

12 Inspiration – Retningslinjer om magtanvendelse:
Tilføj sted og dato Inspiration – Retningslinjer om magtanvendelse: Eventuelle vidner (f.eks. Kollegaer) laver en skriftlig beskrivelse af magtanvendelsen i ro og mag, eventuelt hjemme. Det overvejes, om læreren har brug for professionel hjælp til at bearbejde magtanvendelsessituationen Det drøftes i lighed med arbejdsskadesager, om magtanvendelsessituationen kan bruges i forebyggelsesarbejdet. Kan skolen gøre noget for at undgå at havne i en lignende magtanvendelses- situation? Vold og trusler


Download ppt "Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google