Et projekt med:  Viden Djurs – lead partner  UU-Djursland  Ørum Skole  Auning Skole BEDRE OVERGANGSVEJLEDNING GENNEM ØGET AKTØRINDDRAGELSE PÅ DJURSLAND.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Garantiskolekonference 2013
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Opgaven jeg fik stillet
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Forældremøde 7. klasse.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Uddannelse – dit barns fremtid
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Udarbejdet af UU Randers
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Forældremøde.
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Et projekt med:  Viden Djurs – lead partner  UU-Djursland  Ørum Skole  Auning Skole BEDRE OVERGANGSVEJLEDNING GENNEM ØGET AKTØRINDDRAGELSE PÅ DJURSLAND WORKSHOP B1

1)Vi vil væk fra aktiviteter for folkeskolerne og hen imod aktiviteter i aktivt samarbejde med folkeskolerne 2)Vi vil lave systematisk involvering af de relevante aktører, folkeskolens lærere, ungdomsuddannelsens lærere og UU i et aktivt samarbejde om planlægning af et valgfag for 8. og 9. kl. som gennemføres på Viden Djurs 3)Målet er at gennemføre et innovationsprojekt som et valgfag for eleverne i folkeskolerne 4)Parallelt med elevernes innovationsprojekt kører et innovationsprojekt for lærerne, som skal udvikle en model for systematisk lærersamarbejde mellem skolesystemer for at gøre de unge mere uddannelsesparate BROBYGNING INNOVATIVT

 Eleverne skal vide mere om hvad det kræver at gennemføre en erhvervsuddannelse  Gennem stadig tilretning af projekt og hjemmeuger mellem undervisningen på Viden Djurs skal lærerne i folkeskolerne blive mere aktive i en proces med at 1.øge elevernes viden om erhvervsuddannelserne og 2.arbejde med at dygtiggøre eleverne målrettet mod erhvervsuddannelserne  Implementering af projektmodel i valgfagskatalog for alle kommunens skoler MÅL?

 Valgfag gennemført to gange – i skoleåret 2013/2014 med Ørum Skole samt skoleåret 2014/2015 med Ørum og Auning Skoler  Valgfag indgår i skolernes valgfagskatalog  Model for valgfagsprocedure, UU-vejledere arbejdede med styrkekort, hvorefter elever valgte valgfag  Udvidet samarbejdsflade har ført til 3 nye valgfag efter samme model og ønsker om flere REELLE OUTPUTS

AKTØRER

Elever VejlederoplægStyrkekortGruppearbejderUddannelsesGuidenForældre PROCESSER I VALG AF VALGFAG

Elever Egen lærer Fremmed lærer Andre elever PROCESSER I UNDERVISNINGSFORLØB

Forberedende aktiviteter Understøttende undervisning Valgfagsprocedure Valgfagsafvikling Samarbejde om tilrettelæggelse af indhold Samarbejde om gennemførelse Opfølgende aktiviteter Målrettet arbejde med at opnå faglige krav til optagelse Få en positiv restskoletid Målrettet erhvervspraktik MULIGE SUPPLERENDE AKTIVITETER I FOLKESKOLEN

Forhåndsviden på erhvervsuddannelsen og blandt skoleeleverne Relationsarbejde ml lærere og elever Relationsarbejde ml. lærere Folkeskoleelever får valgfag på erhvervssuddannelse VEJLEDNINGSRESULTATER