Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra klassetrin
Dagens program – travailler dans les ateliers 9.00 – 10.30: Atelier med fokus på hands-on materialeudvikling ( samt artiklen ”Forskningsbaseret og læringsmålstyret undervisning i den tidligere sprogstart i fransk og tysk”) – 11.00: Pause-café – 12.00: Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk : Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk
Allez – au travail dans les ateliers 1)Inspiration og afprøvning af såvel tasks som anden tilrettelæggelse i tre-fase-modellen. 2)Materialepræsentation til inspiration for kolleger. 3) Materialeudvikling til brug i egen undervisning og gensidig inspiration. 4)Indlæg til folkeskolen.dk. 5) Evaluering
Godt nyt ”Undersøgelserne viser, at eleverne generelt er glade for den tidlige sprogstart, men at den skal tilrettelægges omhyggeligt, hvis den skal have en positiv effekt.”
Anbefaling 1/9: Sæt tilstrækkelig tid af til den tidlige sprogstart – tid / antal lektioner – elevantal – lokalers størrelse og indretning
Anbefaling 2/9 Sørg for at eleverne få succesoplevelser Skab en positiv, tryg atmosfære
Anbefaling 3/9 Byg på barnets veje til læring Leg: at lære sprog gennem leg Narration: at lære sprog gennem fortællinger Immersion: at lære sprog gennem verden
Anbefaling 4/9 Byg på emner der interesserer eleverne Brug målsproget i undervisningen (input – output - interaktion) Skab meningsfulde sprogbrugssituationer, fx gennem internationale projekter og udveksling
Anbefaling 5/9 Tidlig sprog er mere end leg Sproglige aktiviteter, som skaber selvtillid, suppleres af aktiviteter, der har fokus på fluency og sproglig opmærksomhed Læsning og skrivning indføres på et tidligt tidspunkt snarere end udelukkende at koncentrere sig om at lytte og tale
Anbefaling 6/9 Progression og læringsmål At udvikle velstrukturerede forløb, der tager højde for en progression fra indskoling til udskoling At formulere præcise læringsmål At holde eleverne fokuserede på deres læring og læringsforløb
Anbefaling 7/9 Feedback Refleksion af læringsstrategier Feedback Fx gennem brug af portfolioer
Anbefaling 8/9 Byg på elevernes flersprogede kompetencer Byg på elevernes interkulturelle kompetencer
Anbefaling 9/9 Læreren som nøgleperson Vær bevidst om at det kræver velfunderede sproglige, kulturelle og didaktiske kompetencer at undervise denne aldersgruppe. Invester i didaktisk, sproglig og kulturel grund- /efteruddannelse.
Til inspiration
Sites til inspiration fra klassetrin A l’école de fra francophonie Languages Online - Department of Education and Early Childhood...
Sites til inspiration /new/rss/new/