Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra 5.-10. klassetrin.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læring i bevægelse - hvorfor?
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Arbejde i grupper med KIE-modellen
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Spor på gerningssted/findestedet Walther P99 9 mm pistol Pistolen blev fundet i Jane Does højre hånd Pistolen er gjort klar til tekniske undersøgelser.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Sprogfagene i skolereformen
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
INDSKRIVNINGSMØDE.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Målstyret læringsreform
Årsplan – en kort en lang
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Relations kompetencer
Tidligere sprogstart i engelsk og fransk – længere læringsforløb.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Engelsk og tysk fra klasse Krogerup Højskole.
BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Læringsmål og niveaubeskrivelser
&.
Præsentationens transcript:

Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra klassetrin

Dagens program – travailler dans les ateliers 9.00 – 10.30: Atelier med fokus på hands-on materialeudvikling ( samt artiklen ”Forskningsbaseret og læringsmålstyret undervisning i den tidligere sprogstart i fransk og tysk”) – 11.00: Pause-café – 12.00: Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk : Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk

Allez – au travail dans les ateliers 1)Inspiration og afprøvning af såvel tasks som anden tilrettelæggelse i tre-fase-modellen. 2)Materialepræsentation til inspiration for kolleger. 3) Materialeudvikling til brug i egen undervisning og gensidig inspiration. 4)Indlæg til folkeskolen.dk. 5) Evaluering

Godt nyt ”Undersøgelserne viser, at eleverne generelt er glade for den tidlige sprogstart, men at den skal tilrettelægges omhyggeligt, hvis den skal have en positiv effekt.”

Anbefaling 1/9: Sæt tilstrækkelig tid af til den tidlige sprogstart – tid / antal lektioner – elevantal – lokalers størrelse og indretning

Anbefaling 2/9 Sørg for at eleverne få succesoplevelser Skab en positiv, tryg atmosfære

Anbefaling 3/9 Byg på barnets veje til læring Leg: at lære sprog gennem leg Narration: at lære sprog gennem fortællinger Immersion: at lære sprog gennem verden

Anbefaling 4/9 Byg på emner der interesserer eleverne Brug målsproget i undervisningen (input – output - interaktion) Skab meningsfulde sprogbrugssituationer, fx gennem internationale projekter og udveksling

Anbefaling 5/9 Tidlig sprog er mere end leg Sproglige aktiviteter, som skaber selvtillid, suppleres af aktiviteter, der har fokus på fluency og sproglig opmærksomhed Læsning og skrivning indføres på et tidligt tidspunkt snarere end udelukkende at koncentrere sig om at lytte og tale

Anbefaling 6/9 Progression og læringsmål At udvikle velstrukturerede forløb, der tager højde for en progression fra indskoling til udskoling At formulere præcise læringsmål At holde eleverne fokuserede på deres læring og læringsforløb

Anbefaling 7/9 Feedback Refleksion af læringsstrategier Feedback Fx gennem brug af portfolioer

Anbefaling 8/9 Byg på elevernes flersprogede kompetencer Byg på elevernes interkulturelle kompetencer

Anbefaling 9/9 Læreren som nøgleperson Vær bevidst om at det kræver velfunderede sproglige, kulturelle og didaktiske kompetencer at undervise denne aldersgruppe. Invester i didaktisk, sproglig og kulturel grund- /efteruddannelse.

Til inspiration

Sites til inspiration fra klassetrin A l’école de fra francophonie Languages Online - Department of Education and Early Childhood...

Sites til inspiration /new/rss/new/