11.01.12 Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Pakkeforløb på kræftområdet
Opfølgning på web-undersøgelse
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Identifikation af spild
Sygeplejerske Lone Woelders
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Temaaftener for patienter med Mb
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Medalje til Høje-Taastrup
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Målstyret læringsreform
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
Tyktarms- og endetarmskræft
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Vejledning til telemedicinsk ambulant forløb. KOL - TeleCare Nord. Patient udskrives fra sengeafsnit med ilt Ilt seponeres efter ca. 5 uger via telemedicin.
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Vidensbaseret praksis i botilbud
De pårørende i beslutningsrummet
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!

Program Hvad er baggrunden for at vi skal indføre direkte patient- feedback? Hvad er formålet med at vi skal indføre direkte patient- feedback? Hvordan skal vi gribe den direkte patient-feedback an? Hvad skal vi bruge patient-feedback til?

Hvad er baggrunden for at vi skal indføre direkte patient-feedback? Direktionen har besluttet at der skal laves tiltag vedr. individuel patient feedback som kvalitativ opfølgning på LUP Tiltagene skal gennemføres som en on-going aktivitet, hvor der løbende og systematisk følges op med drøftelser i relevante personalegrupper

LUP - Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Fokus på patienternes oplevelser Giver overblik og kan identificere mulige indsatsområder i den enkelte afdeling og sygehus LUP i Medicinsk Afdeling: –92,5 pct. har et samlet godt indtryk af deres indlæggelse –96,9-99,3 pct. har et samlet godt indtryk af deres besøg i ambulatorierne Kan ikke stå alene, hvis ønsket er at fokusere på patienternes oplevelser og ideer til at forbedre forløbet

Individuel patientfeedback Relevant at indføre individuel patientfeedback med henblik på, at få en mere detaljeret viden om patienternes oplevelser Initiativet til at gennemføre en kvalitativ opfølgning på LUP af tilfældigt udvalgte patienter bunder i et generelt ønske om at sikre kvaliteten på området – til gavn for patienterne

Hvad er formålet med at vi skal indføre direkte patient-feedback? At få en uddybende viden om patientens oplevelser, behov, ønsker og forventninger At give inspiration til det lærings- og udviklingsarbejde, som skal vedligeholde et fortsat højt niveau i den patientoplevede kvalitet SLB´s målsætning: andelen af positive svar skal øges til minimum 95 %, mens andelen af `meget tilfredse´ skal øges til minimum 50%

Hvordan skal vi gribe den direkte patient-feedback an? Projektet er baseret på telefoninterview med patienterne –Semistruktureret interviewguide Interviewguiden tager udgangspunkt i de overordnede temaer i LUP –Det generelle forløb –Ventetid og information –Implementering af kontaktpersonordningen –Information –Samarbejde med kommuner og praktiserende læger –Håndtering af fejl

Inklusion af patienter Inklusionsperioden er af to x fire ugers varighed –Uge 3-6 og uge Patienterne inkluderes svarende til det sengeafsnit eller ambulatorium, de har været tilknyttet Udlevering af et såkaldt Feedback Postkort til de patienter, der udskrives fra sengeafsnittene eller kommer i ambulatorierne –Såfremt patienten ønsker, at deltage i projektet skal vedkommende udfylde postkortet og aflevere det til sekretæren To uger efter trækkes lod blandt de indkomne postkort og personalet ringer patienten op Der ringes op til to patienter pr. sengeafsnit og ambulatorium pr. uge Der inkluderes 160 patienter fordelt på: –32 patienter i Medicinsk Sengeafsnit A120/A220 –16 patienter i Hæmatologisk Sengeafsnit –16 patienter i Akut Visitationsafsnit –16 patienter i henholdsvis DC, Endokrinologisk Ambulatorium, Gastroenterologisk Ambulatorium, Hæmatologisk Ambulatorium, Lungemedicinsk Ambulatorium og Reumatologisk Ambulatorium

Hvad skal vi bruge patient-feedback til? Projektet bliver gennemført som en on-going aktivitet på afsnitsniveau, hvor der løbende og systematisk følges op med drøftelser i relevante personalegrupper Data fra telefoninterviewene samles i såkaldte handleplaner, hvor der ud fra hvert tema, bliver skrevet hvad patienten har sagt og hvilke tiltag der bliver gjort

Tidsplan Udviklingsfasen (Oktober Januar 2012): –Planlægning af projekt –Udarbejdelse af materiale –Personalet informeres Udførelsesfasen (Januar 2012 – December 2012): –Gennemførelse af projekt (Uge 3-8 og uge 20-25) –Opsamling på personalemøder Evalueringsfasen (Januar 2013 – Maj 2013): –Evaluering af projektet –Udarbejdelse af projektrapport og artikel

Spørgsmål For yderligere information henvises til nettet