TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM 5.4. 2016 FREDERIKSBERG GYMNASIUM 12.4. 2016 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN - 5.+12.4 2016 Faglig udvikling I Praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsevaluering i matematik
Advertisements

D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Det udvidede klasserum
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
Lean Netværk AAU.
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Biblioteket som læringscenter
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Netværk for projekter Præsentation af facebook-univers Seminar for udviklingsprojekter den 9. maj 2012, Odense.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af observationer.
Tema 7 Netværksdannelse Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Et fælles Mobility Management projekt. Dette er ikke (kun) en konference!
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Formålet med dagen Styrke Handicaprådenes samarbejde og indflydelse i kommunerne Ny viden, erfaringsudveksling og inspiration til det fremtidige arbejde.
Uddannelse – dit barns fremtid
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Faglig udvikling I Praksis Dansk på STX Dagens program : Velkomst og præsentation af kursuskonceptet : Status på danskfaget.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
En ny skolehverdag Faaborg Gymnasium. Baggrund og formål  Udfordringer  Undervisningen i de gymnasiale uddannelser er tilrettelagt i en forholdsvis.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Vidensbaseret praksis i botilbud
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Det handler om eleverne
It i undervisning og læring
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læsning til større faglig forståelse Status maj 2014 Mercantec.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Program Torsdag den 12. april HTX
Program torsdag den 20. september 2018
Velkommen til fagligt samspil
Program torsdag den 20. september 2018
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Tilstedeværelsesundervisning
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis

FIP-kursernes formål Give input til den faglige og fagdidaktiske udvikling på skolerne Bidrage til faggruppesamarbejdet på skolerne Skabe fokus på udvikling af undervisningen inden for udvalgte områder Skabe ramme for etablering af netværk inden for indsatsområder Skabe ramme for kommunikation om faget på landsplan Omdrejningspunkt for FIP-kurserne: Elevernes motivation og faglige udbytte Lærersamarbejde og videndeling FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Dagens FIP-kursus FIP-KURSUS - BENTE HANSEN  Status på faget Data om faget på landsplan Data/karakterstatistik for faget fra egen skole som afsæt for didaktiske overvejelser og indkredsning af udviklingsområder  Kommunikativ sprogundervisning - kobling af fagets discipliner

Dagens program :Ankomst, kaffe/te med morgenbrød :Velkomst og status på tyskfaget v. Bente Hansen :Workshop 1 med udgangspunkt i hjemmeforberedelsen - Problemfelter og indsatsområder i tyskfaget :Kommunikativ sprogundervisning - fra teori til praksis - - Hvordan kobles fagets discipliner? v. Mette Hermann :Frokost FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Dagens program :Workshop 2 om kobling af fagets discipliner :Kaffe/te med kage :Fra input til output - Om tekstarbejde og ordforrådstilegnelse v. Mette Hermann :Workshop 3 om tekstarbejde og ordforrådstilegnelse :Det videre arbejde, ønsker til efteruddannelse og tak for i dag v. Bente Hansen FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Materialer fra kurset FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Materialer fra kurset FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Proces 1 Problemstillinger Indsatsområder Projektidéer Faggruppemøde Fagligt input Dannelse af netværksgrupper FIP-kursus Tilbageløb Projektudvikling Igangsætning Faggruppemøde FIP-KURSUS - Bente Hansen

Proces 2 Afprøvning Refleksion Erfarings- udveksling Faggruppe Referat Spørgsmål Refleksion Netværks- gruppe Fremlæggelse Idéudveksling Nye temaer Næste FIP Præsentation Udbredelse Særlige indsatsområder for faget EMU Tysklærerforeningens kurser WissensWert Andre fora FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Data Data på skolen karakterer, observationer, screening, evalueringer etc. Databanken Gymnasiekarakterer (KGY) Mulighed for kombination af parametre: Fag, niveau, karakterer (prøvekarakterer, årskarakterer (mdt./skr.), køn, alder, karakterer grundskole, herkomst, forældreuddannelse) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Data - uddannelsesstatistik FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Databanken: Datavarehuset:

Fokusområder og data Data kan give anledning til overvejelser, MEN Fokusområder er vigtige, selvom de ikke kan måles på parametre i databanken Data kan skabe indsigt, vække opmærksomhed, men man skal være varsom med at drage slutninger Karaktergennemsnit siger ikke noget om løfteevne – den socioøkonomiske reference for tysk endnu ikke tilgængelig (den socioøkonomiske reference viser, hvordan elever på landsplan med samme baggrundsforhold som institutionens elever har klaret prøverne) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Status på tyskfaget … nogle data på elevtal og karakterer på landsplan FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Andel i pct. af stx-studenter fordelt på fag og niveau FagNiv Æn- dring Æn- dring Tysk beg. A0,30,20,30,1 -0,0-0,20,0 Tysk beg. B1,61,51, Tysk fort. A10,911,112,010,69,29,49,58,38,4-3,6-2,1 Tysk fort. B53,953,752,648,549,048,045,348,047,6-5,0-0,9 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Andel i pct. af hf’ere fordelt på fag og niveau FagNiv Æn- dring Æn- dring Tysk beg. A0, Tysk beg. B0, Tysk fort. A0,30,10,20,40,30,20,40,20,10,0-0,2 Tysk fort. B1,21,31,71,92,93,12,32,01,90,60,2 Tysk fort. C79,474,60,2-4,83,83,93,52,0-72,61,8 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Karaktergennemsnit – hf/valgfag 2015 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Karaktergennemsnit – stx FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Karakterer grundskole sammenholdt med gymnasiale karakterer FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Tysk eksamens- og årskarakterer FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Workshop 1 … med udgangspunkt i hjemmeforberedelsen: Problemfelter og indsatsområder i tyskfaget Erfaringsudveksling: Præsenter de diskussioner, I har haft lokalt i faggrupperne forud for kurset Hver workshopgruppe fører referat med fokus på titel og evt. kort beskrivelse af fokusområde – lægges på platformen: (30 min.) Platformen bliver markedsplads for netværksdannelser (15 min.) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN

Hen mod næste FIP… Hjemme igen: Udviklingsarbejde i faggruppen: Lokale indsatsområder og projekter igangsættes Vidensdeling sparring i netværksgruppen Aftal nærmere vedr. netværksgrupperne, når de er blevet nedsat – f.eks. hvilken skole der lægger ud som tovholder FIP-KURSUS - BENTE HANSEN