TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis
FIP-kursernes formål Give input til den faglige og fagdidaktiske udvikling på skolerne Bidrage til faggruppesamarbejdet på skolerne Skabe fokus på udvikling af undervisningen inden for udvalgte områder Skabe ramme for etablering af netværk inden for indsatsområder Skabe ramme for kommunikation om faget på landsplan Omdrejningspunkt for FIP-kurserne: Elevernes motivation og faglige udbytte Lærersamarbejde og videndeling FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Dagens FIP-kursus FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Status på faget Data om faget på landsplan Data/karakterstatistik for faget fra egen skole som afsæt for didaktiske overvejelser og indkredsning af udviklingsområder Kommunikativ sprogundervisning - kobling af fagets discipliner
Dagens program :Ankomst, kaffe/te med morgenbrød :Velkomst og status på tyskfaget v. Bente Hansen :Workshop 1 med udgangspunkt i hjemmeforberedelsen - Problemfelter og indsatsområder i tyskfaget :Kommunikativ sprogundervisning - fra teori til praksis - - Hvordan kobles fagets discipliner? v. Mette Hermann :Frokost FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Dagens program :Workshop 2 om kobling af fagets discipliner :Kaffe/te med kage :Fra input til output - Om tekstarbejde og ordforrådstilegnelse v. Mette Hermann :Workshop 3 om tekstarbejde og ordforrådstilegnelse :Det videre arbejde, ønsker til efteruddannelse og tak for i dag v. Bente Hansen FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Materialer fra kurset FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Materialer fra kurset FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Proces 1 Problemstillinger Indsatsområder Projektidéer Faggruppemøde Fagligt input Dannelse af netværksgrupper FIP-kursus Tilbageløb Projektudvikling Igangsætning Faggruppemøde FIP-KURSUS - Bente Hansen
Proces 2 Afprøvning Refleksion Erfarings- udveksling Faggruppe Referat Spørgsmål Refleksion Netværks- gruppe Fremlæggelse Idéudveksling Nye temaer Næste FIP Præsentation Udbredelse Særlige indsatsområder for faget EMU Tysklærerforeningens kurser WissensWert Andre fora FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Data Data på skolen karakterer, observationer, screening, evalueringer etc. Databanken Gymnasiekarakterer (KGY) Mulighed for kombination af parametre: Fag, niveau, karakterer (prøvekarakterer, årskarakterer (mdt./skr.), køn, alder, karakterer grundskole, herkomst, forældreuddannelse) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Data - uddannelsesstatistik FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Databanken: Datavarehuset:
Fokusområder og data Data kan give anledning til overvejelser, MEN Fokusområder er vigtige, selvom de ikke kan måles på parametre i databanken Data kan skabe indsigt, vække opmærksomhed, men man skal være varsom med at drage slutninger Karaktergennemsnit siger ikke noget om løfteevne – den socioøkonomiske reference for tysk endnu ikke tilgængelig (den socioøkonomiske reference viser, hvordan elever på landsplan med samme baggrundsforhold som institutionens elever har klaret prøverne) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Status på tyskfaget … nogle data på elevtal og karakterer på landsplan FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Andel i pct. af stx-studenter fordelt på fag og niveau FagNiv Æn- dring Æn- dring Tysk beg. A0,30,20,30,1 -0,0-0,20,0 Tysk beg. B1,61,51, Tysk fort. A10,911,112,010,69,29,49,58,38,4-3,6-2,1 Tysk fort. B53,953,752,648,549,048,045,348,047,6-5,0-0,9 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Andel i pct. af hf’ere fordelt på fag og niveau FagNiv Æn- dring Æn- dring Tysk beg. A0, Tysk beg. B0, Tysk fort. A0,30,10,20,40,30,20,40,20,10,0-0,2 Tysk fort. B1,21,31,71,92,93,12,32,01,90,60,2 Tysk fort. C79,474,60,2-4,83,83,93,52,0-72,61,8 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Karaktergennemsnit – hf/valgfag 2015 FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Karaktergennemsnit – stx FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Karakterer grundskole sammenholdt med gymnasiale karakterer FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Tysk eksamens- og årskarakterer FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Workshop 1 … med udgangspunkt i hjemmeforberedelsen: Problemfelter og indsatsområder i tyskfaget Erfaringsudveksling: Præsenter de diskussioner, I har haft lokalt i faggrupperne forud for kurset Hver workshopgruppe fører referat med fokus på titel og evt. kort beskrivelse af fokusområde – lægges på platformen: (30 min.) Platformen bliver markedsplads for netværksdannelser (15 min.) FIP-KURSUS - BENTE HANSEN
Hen mod næste FIP… Hjemme igen: Udviklingsarbejde i faggruppen: Lokale indsatsområder og projekter igangsættes Vidensdeling sparring i netværksgruppen Aftal nærmere vedr. netværksgrupperne, når de er blevet nedsat – f.eks. hvilken skole der lægger ud som tovholder FIP-KURSUS - BENTE HANSEN