Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium
Hvorfor innovation i biologi? 1.1 Identitet ….Give faglig baggrund for udvikling af ansvarlighed, stillingtagen og handling i forbindelse med aktuelle samfundsforhold med biologisk indhold. Læreplanen for biologi Læreplanen for AT 1.2 Formål Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans
Hvad er innovation ”Nytænkende forbedring af noget i verden” – (Michael Paulsen, lektor i læringsfilosofi, AAU) Ny løsning på et konkret problem som har værdi for nogen og kan tilføre den konkrete sammenhæng noget nyt
Hvor kan innovation inddrages I den tværfaglige undervisning I AT-undervisning I den daglige undervisning Innovation i faget biologi
Tværfaglige projekter Camp med fødevare- ingrediensbranchen Bæredygtig byudvikling: lommepladser i Nordhavn
AT projekter Udstilling til Statens Naturhistoriske Museum Hvordan får vi flere danskere til at spise insekter?
Synopsis Der skal stadig laves en synopsis……….. Som svar på problemformuleringen laves en innovativ løsning, der vurderes under inddragelse af fagenes metoder Der kan laves en prototype/model af løsningsforslaget Vejledningen pkt 10
Synopsis AT-fagene kan indgå i: Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningsforslag Vurdering af løsningsforslag
I den daglige undervisning Klasse til klasseundervisning
Planlægning og gennemførelse af innovationsforløb
Elementer i innovation
Fasemodeller Der er mange: KIE, åbne-lukke, Innovationstrappen, innovationsdiamanten…. Udfordring Åbne- fase Afgrænsning af ideer Udvælgelse Af idé Faglig kvalifice- ring
Nytænkning Udfordring: Find 3-5 problemstillinger indenfor temaet: Fremtidens mad
Vælg én af jeres problemstillinger
Individuel brainstorm: Hvordan kan biologi bidrage til at løse jeres valgte problemstilling?
Associationer for at få ny ideer - hvorfor nu det? VERTIKALTÆNKNINGVERTIKALTÆNKNING Horisontal tænkning
Associationer for at få flere ideer For at udvide ideerne kan der inddrages associationer: Personkort – hvis jeg var XX så ville jeg……… Billedkort – det her billede får mig til at tænke på en løsning, der………….. Ting Tekster
Grupper jeres løsningsforslag
Udvælg én ide ud fra de grupperede ideer
Aftager/målgruppe Hvem kan aftageren af ideen være? Biblioteket? Den nærmeste folkeskole? Kommunen? Kantinen? Eller……..
Handling Hvordan kan handlingsaspektet inddrages?
Prototype Konkretiseringsværktøj
Bonusinfo: Nyttige links: Generelt om innovation, KIE-modellen og eksempler: Værktøjer til de indledende faser kan bl.a. findes på: Flere værktøjer Design to improve life – innovationskompasset: KU´s værktøjskasse til innovation og entreprenørskab i undervisningen Experimentariums værktøjskasse til innovationsarbejde: Michael Paulsen, AAU: Tag del: