Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Verden ind i undervisningen
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Energi- & Vandværkstedet
Innovation i samfundsfag og AT
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Grundlæggende IT, niveau G
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
AT - Viden i spil.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Generel introduktion til EC
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Innovation i AT/SO.
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projektopgaven.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Øvelser til DREAM fasen
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
It i folkeskolens matematikundervisning
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Innovation.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Fra komfortzone til læringszone
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium

Hvorfor innovation i biologi? 1.1 Identitet ….Give faglig baggrund for udvikling af ansvarlighed, stillingtagen og handling i forbindelse med aktuelle samfundsforhold med biologisk indhold. Læreplanen for biologi Læreplanen for AT 1.2 Formål Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans

Hvad er innovation ”Nytænkende forbedring af noget i verden” – (Michael Paulsen, lektor i læringsfilosofi, AAU) Ny løsning på et konkret problem som har værdi for nogen og kan tilføre den konkrete sammenhæng noget nyt

Hvor kan innovation inddrages I den tværfaglige undervisning I AT-undervisning I den daglige undervisning Innovation i faget biologi

Tværfaglige projekter Camp med fødevare- ingrediensbranchen Bæredygtig byudvikling: lommepladser i Nordhavn

AT projekter Udstilling til Statens Naturhistoriske Museum Hvordan får vi flere danskere til at spise insekter?

Synopsis Der skal stadig laves en synopsis……….. Som svar på problemformuleringen laves en innovativ løsning, der vurderes under inddragelse af fagenes metoder Der kan laves en prototype/model af løsningsforslaget Vejledningen pkt 10

Synopsis AT-fagene kan indgå i: Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningsforslag Vurdering af løsningsforslag

I den daglige undervisning Klasse til klasseundervisning

Planlægning og gennemførelse af innovationsforløb

Elementer i innovation

Fasemodeller Der er mange: KIE, åbne-lukke, Innovationstrappen, innovationsdiamanten…. Udfordring Åbne- fase Afgrænsning af ideer Udvælgelse Af idé Faglig kvalifice- ring

Nytænkning Udfordring: Find 3-5 problemstillinger indenfor temaet: Fremtidens mad

Vælg én af jeres problemstillinger

Individuel brainstorm: Hvordan kan biologi bidrage til at løse jeres valgte problemstilling?

Associationer for at få ny ideer - hvorfor nu det? VERTIKALTÆNKNINGVERTIKALTÆNKNING Horisontal tænkning

Associationer for at få flere ideer For at udvide ideerne kan der inddrages associationer: Personkort – hvis jeg var XX så ville jeg……… Billedkort – det her billede får mig til at tænke på en løsning, der………….. Ting Tekster

Grupper jeres løsningsforslag

Udvælg én ide ud fra de grupperede ideer

Aftager/målgruppe Hvem kan aftageren af ideen være? Biblioteket? Den nærmeste folkeskole? Kommunen? Kantinen? Eller……..

Handling Hvordan kan handlingsaspektet inddrages?

Prototype Konkretiseringsværktøj

Bonusinfo: Nyttige links: Generelt om innovation, KIE-modellen og eksempler: Værktøjer til de indledende faser kan bl.a. findes på: Flere værktøjer Design to improve life – innovationskompasset: KU´s værktøjskasse til innovation og entreprenørskab i undervisningen Experimentariums værktøjskasse til innovationsarbejde: Michael Paulsen, AAU: Tag del: