Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Vejlederens kommunikation
Himmelev gymnasium & Ungeprojektet Uge
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Model U-turn Konference den 27 april 2015 Unge & Rusmidler – Ungekontakten Morten Halberg – Helsingung og Dirch Bacher – U-turn.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen.
P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Ungdommens Folkemøde
Respekt for Grænser Fakta
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Ordenes betydning Alkoholiker
Alle rettigheder forbeholdes
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Trivsel og værdier - i skoletasken
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PL møde med praksisfeltet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Alle rettigheder forbeholdes
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Alle rettigheder forbeholdes
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Borgermøde.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe

Unge og rusmidler – en udfordring i skolen? ØVELSE  Find sammen med sidemanden til venstre  Beslut hvem der er A og hvem der er B  A får 1 min til at fortælle om en oplevelse med unge og rusmidler på skolen  B får 1 min til at fortælle om en oplevelse med unge og rusmidler på skolen

Hvad kan du forvente af dagen i dag Når dagen er slut skulle du gerne have:  mere viden om unge og rusmidler  forståelse for, at dine egne holdninger til brug af rusmidler har betydning for, hvordan du handler over for unges brug af rusmidler  kendskab til redskaber, du kan bruge, når du taler med unge om rusmidler  viden om dine handlemuligheder her på skolen

Hvem eller hvad er ”Unges Misbrug” og Ungesprojektet? ”Unges Misbrug” er et informationscenter for fagpersoner, der arbejder med unge under 18 år med rusmiddelproblemer. Målet er at klæde fagpersoner på til at kunne arbejde helhedsorienteret med udgangspunkt i de unges problemer. læs mere på Ungeprojektet sætter fokus på rusmidler, sundhed og trivsel blandt unge på ungdomsuddannelser i Roskilde. Målet er: –at opspore unge med problematisk forbrug af rusmidler og forebygge misbrug af rusmidler og skadelig sundhedsadfærd –fremme den enkelte unges trivsel og sunde vaner –bidrage til at skolerne skaber sunde rammer for de unges liv på skolen

Program 10.10Unges brug af rusmidler v. Ib Hansen 11.05Holdninger betydning for handlinger v. Maj Eun Herløw og Jette Nyboe Frokost 12.30Veje til handling v. Helle Cold og Susan Walldén

Holdningers betydning for vores handlinger Når vi skal forholde os til unges brug af rusmidler, udfordres vores egne erfaringer og holdninger til brug af rusmidler – og det spiller ind på vores samarbejde med de unge

Holdningers betydning Holdninger, moraler og personlige erfaringer har betydning for, hvordan du handler ved unges brug af rusmidler:  ”Rusmidler er farlige – især de illegale rusmidler. Dem skal de unge holde sig helt fra”  ”Alkohol er OK – så længe det ikke går ud over skolen”  ”Jeg har selv røget hash som ung, og det har jeg ikke taget skade af”

Holdningsforskelle giver anledning til uenighed Tre forskellige former for uenighed:  Holdningsforskelle, der baserer sig på forskelligt vidensgrundlag  Holdningsforskelle, der baserer sig på mangelende regler, rutiner eller procedurer til håndtering af problemerne  Holdningsforskelle, der baserer sig på personlige værdier eller individuelle præferencer Opsummering fra oplæg af sociolog Morten Ejrnæs, temadage Unges Misbrug 2010

Forskellige holdningsperspektiver Dig selv  Hvad mener du om rusmidler? Hvor stammer dine holdninger fra? Hvilke erfaringer har du selv med rusmidler? Dine kolleger og ledelse  Hvordan er dine kollegers holdninger til rusmidler?...og ledelsens? De unge  Hvad ved de unge om rusmidler? Hvordan er deres holdning til rusmidler? Verden uden for skolen  Praktikstederne og brancheorganisationernes holdninger – hvordan er deres holdninger til hvordan skolen bør agere i forhold til unges brug af rusmidler Inspiration fra Jensen & Hansen: Døgnanbragte unge og rusmidler

Afdækning af egne holdninger og kompetencer Betydningsfulde begivenheder med rusmidler – og hvad jeg har lært af dem Kilde: Jensen & Hansen: Døgnanbragte unge og rusmidler BegivenhedUmiddelbar erfaringUmiddelbar holdning/værdiHvad kan jeg brug i dag Jeg var 16 år første gang jeg var fuld og kastede op af det Fik for mange drinks og kastede op hos veninde, og nåede aldrig til årets sidste gymnasiefest Min venindes mor hjalp mig – sagde det nok skulle gå Det er ikke en god cocktail at blande alkohol og spiritus Jeg fandt ud af hvor min grænse går Blev positivt overrasket og glad ved at møde en voksen, der var støttende i situationen ved ikke at være fordømmende. Mine forældre ville have reageret modsat Unge skal gøre deres egne erfaringer med rusmidler mht. hvor deres grænse går Voksne der ikke reagerer fordømmende, men er lyttende og nysgerrige på de unges verden mødes med respekt og tillid hos de unge Jeg har på baggrund af egen erfaring forståelse for at rusmidler udgør et vigtigt element i en socialiseringsproces i overgangen fra barn til ung. Unge bruger rusmidler til at skabe sig et fælleskab, hvor de voksne ikke er involveret, men de må gerne stå klar på sidelinien, når der er brug for dem.

Afdækning af egne holdninger og kompetencer Betydningsfulde begivenheder med rusmidler – og hvad jeg har lært af dem Kilde: Jensen & Hansen: Døgnanbragte unge og rusmidler BegivenhedUmiddelbar erfaringUmiddelbar holdning/værdiHvad kan jeg brug i dag Jette: Nybagt lærer på skole med våd alkoholkultur. Kollega udviklede massivt alkohol- misbrug. OK at drikke på arbejdet – for selvfølgelig kan man styre sit forbrug. Problemer med alkohol er ikke noget man snakker om. Det ens egen sag at gøre noget ved alkoholproblemer. Nødvendigt med rusmiddel- politik på arbejdspladsen. Vigtigheden af at alkohol- problemer er noget man snakker om.

Hvordan kommer I videre? Idéer til hvordan I kan arbejde videre  Sparring med kolleger  Benytte Ungeprojektets rådgivningstilbud – resten af 2011  Skaffe nødvendig viden – til jer og til de unge - se programmets sidste side  Brug fællesmøder til at diskutere hvordan besluttede arbejdsgange, procedurer, regler fungerer i praksis  ……

To former for evaluering af dagen i dag 1.Skemaet på jeres pladser I bedes udfylde skemaet der ligger på jeres plads NU – og aflevere det, når I går. Vi har brug for tilbagemeldinger fra jer – til brug for planlægning af temadage for andre ungdomsuddannelser her i Roskilde 2.Mail fra Oxford Research ”Unges Misbrug” bliver evalueret af Oxford Research. Derfor har de brug for at stille jer en række spørgsmål om, hvad I har fået ud af dagen, og om I kan bruge det i jeres arbejde med de unge. Det er vigtigt for os, at I udfylder det elektroniske skema – på forhånd TAK