Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen."— Præsentationens transcript:

1 P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen E-mail: susanne.pihl.hansen@mail.dk Mobil: 20 76 96 17 Hj.side: www.pihl-inklusive.dk

2 Præsentation  Uddannet cand.scient.soc. i socialgeografi og pædagogik fra RUC  Arbejdet med udsatte unge siden 1989  Praktisk erfaring fra Døgnkontakten og Tjek-Punkt i Københavns Kommune  Konsulent siden 1998 i UFC Unge under Socialministeriet, siden Servicestyrelsen  Nu selvstændig konsulent  Har beskæftiget mig en hel del med unges brug af rusmidler gennem alle årene: Landsdækkende undersøgelser, kompetenceudvikling af medarbejdere og metodeudviklings- projekter, fx DUR og senest en undersøgelse af virkningen af hashgrupper på 4 københavnske produktionsskoler

3 Alternativ præsentation  Interesse for unges brug af rusmidler begyndte, da jeg var 15 år og var fuld og havde blackout for første gang  Umiddelbar erfaring:  Alkohol (og andre rusmidler) gør det lettere at håndtere usikkerhed  Det er sjovt og giver status  Voksne forstår det ikke – derfor hold det skjult!  I dag:  Unge bruger rusmidler, fordi det giver mening: rusmidler er sjove og dulmer…  Unge har ikke altid styr på det…  Tilgang til unge i mit professionelle virke:  Jo længere unge venter med at bruge rusmidler, jo bedre  Dialog, dialog, dialog er det eneste, der virkelig batter  De unge skal være med!

4 Påstand 1 Påstand 1 Når unge bruger rusmidler, udfordres vi på vores personlige erfaringer og holdninger til rusmidler Dét spiller også ind på det fler-/tværfaglige samarbejde

5 Påstand 2 Påstand 2 Det kan være en fordel! Hvis vi bliver bevidst om vores egne erfaringer og holdninger, og lader os berige af andres erfaringer og holdninger (i stedet for at bekrige…)

6 …det er tvært imod skadeligt ikke at lade sig belære af argumenter, før man skrider til handling. Perikles, 430 f. Kr.

7 Faglighed, tværfaglighed og uenighed, iflg. Morten Ejrnæs Tre forskellige former for uenighed  Holdningsforskelle, der skyldes et forskelligt videns-grundlag blandt medarbejderne  Holdningsforskelle, der skyldes mangel på regler, rutiner eller procedurer for håndtering af problemerne  Holdningsforskelle, der er baseret på personlige værdier eller individuelle præferencer

8

9 Hvilke holdninger er på spil? Arbejdsspørgsmål fra DUR Jer selv:  Hvad mener I selv om rusmidler? Hvor stammer jeres holdninger fra? Hvilke erfaringer har I selv med rusmidler? De unge:  Hvad ved jeres unge egentlig om rusmidler – og hvad er deres holdninger til rusmidler? Kollegaerne og ledelsen:  Hvad er jeres kollegaers holdninger til rusmidler? Hvad er ledelsens? Anbringelsesstedet:  Hvad står der overordnet om unge og rusmidler i institutionens skriftlige materiale? Er der en rusmiddelpolitik? Hvad siger virksomhedsplan, ”hvidbog” m.m.? Hvad siger de skrevne/uskrevne regler og retningslinjer? Interessenterne, fx anbringende myndighed/tilsynsmyndighed:  Hvad er de vigtigste interessenters holdninger til rusmidler?

10 Skema til afdækning af egne erfaringer og holdninger BEGIVENHEDUMIDDELBAR ERFARING UMIDDELBAR HOLDNING/VÆRDI HVAD JEG KAN BRUGE I DAG

11 Eksempel BEGIVENHEDUMIDDELBAR ERFARING UMIDDELBAR HOLDNING/VÆRDI HVAD JEG KAN BRUGE I DAG 15 år gammel Fuld for første gang Black out og syg Kærestes mor bekymret – helt uden grund. Der var jo styr på det! Lidt mere viden om hvor grænsen går… Vigtigt at skjule druk for voksne – de bliver så bekymrede… Unge må finde deres egne grænser - det forstår voksne ikke altid… Forståelse for at unge afprøver grænser og ikke har lyst til at fortælle alt. Erkendelse af at unge ofte tror, at de har styr på alt – men bestemt ikke altid har det og derfor har brug for støtte Køretur med datter og mor Rystet i min grundvoldOk – vi er godt nok forskellige! Forståelse for at ikke alle deler min logik Og at jeg godt kan lære noget af det…

12 Præsentation af jeres platforme Navn, personlige erfaringer og holdninger: Brug længst tid på dine personlige erfaringer og holdninger!  Særlige erfaringer med rusmidler, som har betydning for din holdning/tilgang til unge, der bruger rusmidler i dag?

13 Fordele- og ulempe-skema (Fra Hash-samtalen) FordeleUlemper Ved at fortsætte… ………… ………… Ved at stoppe… ………… …………

14 Opgave i mindre grupper, del I Hvordan vil I hver især gribe casen an? 1. Brug de første 5 minutter til hver især at tænke over casen:  Hvad bider du særligt mærke i?  Hvordan ville du gribe sagen an, hvis du alene kunne bestemme? (‘skud fra hoften’) 2. Præsentér for hinanden på skift (ca. 5 min pr. person) Illustrér på flipover, fx i form af mindmap 3. De andre lytter imens med store ører ud fra flg. spørgsmål:  Hvilke kloge greb bemærker I? Spilleregler:  Der findes ikke én korrekt løsning  Vær åben overfor forskellige veje at gå – lad jer berige, i stedet for irritere  Det er tilladt at spørge uddybende  Det er ikke tilladt at vurdere og evaluere, fx: Det kan ikke lade sig gøre!

15 Opgave i mindre grupper, del II 4. Drøft handlemuligheder på baggrund af jeres forskellige input  Hvordan vil I sammen vælge at gribe Marks sag an?  Har I forskellige erfaringer med rusmidler og forskellige holdninger til hvordan sagen kan gribes an?  Hvordan kan de forskellige erfaringer og holdninger bidrage konstruktivt til en fælles løsning?

16 Opsamling i gruppen Pointer fra dagen:  Hvilke kloge greb gjorde I i din gruppe?  Hvad var særligt nemt, godt…?  Hvad var særligt svært, udfordrende…?  Kom der forskellige erfaringer og holdninger på banen?  Hvis ja, hvad betød det for jeres løsningsforslag?  Hvad kan tages med fremover? Hvordan?  Hvordan vil de unge/dine kollegaer kunne mærke det?

17 Faglitteratur og hjemmesider Faglitteratur:  Balvig, Flemming m.fl.: Ringstedforsøget, Jurist- og Økonomiforbundets Forlag, 2005  Beck, Steen og Stine Reesen: Rundt om rusen, Syddansk Universitet, 2006  Clausen, Morten Sophus: Hashsamtalen, Komiteen for Sundhedsoplysning, 2005  Ehrenreich, Ditte og Susanne Pihl Hansen: Unge under 18 år med misbrugsproblemer, VFC, 2005  Ege, Peter: Stofmisbrug og afhængighed, Hans Reitzels Forlag, 2004  Ege, Peter: Enkelt er det jo ikke, artikel i STOF nr. 7, 2006, www.stofbladet.dk  Gundelach, Peter og Margaretha Järvinen: Unge, fester og alkohol, Akademisk forlag, 2006  Hansen, Susanne Pihl og Peter Jensen: Døgnanbragte Unge og Rusmidler, 2008 (kan downloades på www.pihl-inklusive.dk)  Nyboe, Jette m.fl.: Under huden på problemet – socialt arbejde og unge med misbrug, Servicestyrelsen og LOS, 2008  Pedersen, Mads Uffe (red): Unge, rusmidler og sociale netværk, Århus Universitetsforlag, 2010  Pedersen, Mads Uffe: Udvikling af misbrug og afhængighed af rusmidler, Århus Universitetsforlag, 2005  Rindom, Henrik: Rusmidlernes biologi, Sundhedsstyrelsen, 2004  Ry, Trine og Susanne Pihl Hansen: Unge og Rusmidler, artikel i Unge i mistrivsel, red. af Laila Walther, Jurainformation, 2009  Servicestyrelsen: Stofmisbrug i socialfagligt perspektiv, 2010  Servicestyrelsen: God sagsbehandling på stofmisbrugsområdet, 2010  Vind, Leif og Katrine Finke: Ambulante behandlingstilbud til unge under 18 år med misbrugsproblemer, Center for Rusmiddelforskning, 2006  MULD-rapporter, www.cancer.dk/muld Hjemmesider:  www.netstof.dk – information om rusmidler, velegnet både for unge, forældre og fagpersoner  www.gifltlinjen.dk – akut information og rådgivning ved forgiftninger, betjenes af sygeplejersker fra Bispebjerg Hospital  www.servicestyrelsen.dk/unges_misbrug - Unges Misbrug tilbyder rådgivning og konsulentstøtte til fagfolk  www.stofinfo.sst.dk – Sundhedsstyrelsens informationsside om rusmidler

18 P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE


Download ppt "P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google