Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSidsel Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE Holdningernes betydning for vores handlinger Regionale temadage – Unges Misbrug Susanne Pihl Hansen E-mail: susanne.pihl.hansen@mail.dk Mobil: 20 76 96 17 Hj.side: www.pihl-inklusive.dk
2
Præsentation Uddannet cand.scient.soc. i socialgeografi og pædagogik fra RUC Arbejdet med udsatte unge siden 1989 Praktisk erfaring fra Døgnkontakten og Tjek-Punkt i Københavns Kommune Konsulent siden 1998 i UFC Unge under Socialministeriet, siden Servicestyrelsen Nu selvstændig konsulent Har beskæftiget mig en hel del med unges brug af rusmidler gennem alle årene: Landsdækkende undersøgelser, kompetenceudvikling af medarbejdere og metodeudviklings- projekter, fx DUR og senest en undersøgelse af virkningen af hashgrupper på 4 københavnske produktionsskoler
3
Alternativ præsentation Interesse for unges brug af rusmidler begyndte, da jeg var 15 år og var fuld og havde blackout for første gang Umiddelbar erfaring: Alkohol (og andre rusmidler) gør det lettere at håndtere usikkerhed Det er sjovt og giver status Voksne forstår det ikke – derfor hold det skjult! I dag: Unge bruger rusmidler, fordi det giver mening: rusmidler er sjove og dulmer… Unge har ikke altid styr på det… Tilgang til unge i mit professionelle virke: Jo længere unge venter med at bruge rusmidler, jo bedre Dialog, dialog, dialog er det eneste, der virkelig batter De unge skal være med!
4
Påstand 1 Påstand 1 Når unge bruger rusmidler, udfordres vi også på vores personlige erfaringer og holdninger til rusmidler Vores personlige erfaringer og holdninger spiller også ind på det fler-/tværfaglige samarbejde
5
Påstand 2 Påstand 2 Det kan være en fordel! Hvis vi er bevidst om vores egne og kollegaernes erfaringer og holdninger, og hvis vi forstår at udnytte det! Sammen!!
6
Faglighed, tværfaglighed og uenighed, iflg. Morten Ejrnæs Tre forskellige former for uenighed Holdningsforskelle, der skyldes et forskelligt videns-grundlag blandt medarbejderne Holdningsforskelle, der skyldes mangel på regler, rutiner eller procedurer for håndtering af problemerne Holdningsforskelle, der er baseret på personlige værdier eller individuelle præferencer
7
Holdninger kan være bevidste og ubevidste
8
Hvilke holdninger er på spil? Hvilke holdninger er på spil? - Arbejdsspørgsmål fra Døgnanbragte Unge og Rusmidler Jer selv: Hvad mener I selv om rusmidler? Hvor stammer jeres holdninger fra? Hvilke erfaringer har I selv med rusmidler? De unge: Hvad ved jeres unge egentlig om rusmidler – og hvad er deres holdninger til rusmidler? Kollegaerne og ledelsen: Hvad er jeres kollegaers holdninger til rusmidler? Hvad er ledelsens? Anbringelsesstedet: Hvad står der overordnet om unge og rusmidler i institutionens skriftlige materiale? Er der en rusmiddelpolitik? Hvad siger virksomhedsplan, ”hvidbog” m.m.? Hvad siger de skrevne/uskrevne regler og retningslinjer? Interessenterne, fx anbringende myndighed/tilsynsmyndighed: Hvad er de vigtigste interessenters holdninger til rusmidler?
9
Skema til afdækning af egne erfaringer og holdninger BEGIVENHEDUMIDDELBAR ERFARING UMIDDELBAR HOLDNING/VÆRDI HVAD JEG KAN BRUGE I DAG
10
Eksempel BEGIVENHEDUMIDDELBAR ERFARING UMIDDELBAR HOLDNING/VÆRDI HVAD JEG KAN BRUGE I DAG 15 år gammel Fuld for første gang Black out og syg Kærestes mor bekymret – helt uden grund. Der var jo styr på det! Lidt mere viden om hvor grænsen går… Vigtigt at skjule druk for voksne – de bliver så bekymrede… Unge må finde deres egne grænser - det forstår voksne ikke altid… Forståelse for at unge afprøver grænser og ikke har lyst til at fortælle alt. Erkendelse af at unge ofte tror, at de har styr på alt – men bestemt ikke altid har det og derfor har brug for støtte Køretur med datter og mor Rystet i min grundvoldOk – vi er godt nok forskellige! Forståelse for at ikke alle deler min logik Og at jeg godt kan lære noget af det…
11
Præsentation af jeres forskellige platforme Navn, personlige erfaringer og holdninger: Brug længst tid på dine personlige erfaringer og holdninger! Særlige erfaringer med rusmidler, da du var ung? Hvordan var det for dig - dengang? Hvad er din holdning i dag til unge, der bruger rusmidler?
12
Opgave i mindre grupper Hvordan vil I hver især gribe casen an? Brug de første 5 minutter til hver især at tænke over casen: Hvad bider du særligt mærke i? Hvorfor er det lige dét, du bider mærke i? Hvordan ville du gribe sagen an, hvis du alene kunne bestemme? (‘skud fra hoften’) Præsentér for hinanden på skift (ca. 5 min pr. person) Illustrér på flipover, fx i form af mindmap De andre lytter imens med store ører ud fra flg. spørgsmål: Hvilke kloge greb bemærker I? Spilleregler: Der findes ikke én korrekt løsning Vær åben overfor forskellige veje at gå – lad jer berige, i stedet for irritere Det er tilladt at spørge uddybende Det er ikke tilladt at vurdere: Det kan ikke lade sig gøre!
13
Opgave i mindre grupper Forslag til handlemuligheder på baggrund af jeres forskellige input… Hvordan vil I sammen vælge at gribe Marks sag an? Har I forskellige erfaringer med rusmidler og forskellige holdninger til hvordan sagen kan gribes an? Hvordan kan de forskellige erfaringer og holdninger bidrage konstruktivt?
14
Opsamling i plenum Præsentation af gruppernes arbejde: Hvilke kloge greb gjorde I i jeres gruppe? Fik I forskellige erfaringer og holdninger på banen? Hvis ja, hvad betød det for jeres løsningsforslag? Vurdering: Hvad var særligt nemt, godt…? Hvad var særligt svært, udfordrende…?
15
Faglitteratur og hjemmesider Faglitteratur: Balvig, Flemming m.fl.: Ringstedforsøget, Jurist- og Økonomiforbundets Forlag, 2005 Beck, Steen og Stine Reesen: Rundt om rusen, Syddansk Universitet, 2006 Clausen, Morten Sophus: Hashsamtalen, Komiteen for Sundhedsoplysning, 2005 Ehrenreich, Ditte og Susanne Pihl Hansen: Unge under 18 år med misbrugsproblemer, VFC, 2005 Ege, Peter: Stofmisbrug og afhængighed, Hans Reitzels Forlag, 2004 Ege, Peter: Enkelt er det jo ikke, artikel i STOF nr. 7, 2006, www.stofbladet.dk Gundelach, Peter og Margaretha Järvinen: Unge, fester og alkohol, Akademisk forlag, 2006 Hansen, Susanne Pihl og Peter Jensen: Døgnanbragte Unge og Rusmidler, 2008 (kan downloades på www.pihl-inklusive.dk) Nyboe, Jette m.fl.: Under huden på problemet – socialt arbejde og unge med misbrug, Servicestyrelsen og LOS, 2008 Pedersen, Mads Uffe (red): Unge, rusmidler og sociale netværk, Århus Universitetsforlag, 2010 Pedersen, Mads Uffe: Udvikling af misbrug og afhængighed af rusmidler, Århus Universitetsforlag, 2005 Rindom, Henrik: Rusmidlernes biologi, Sundhedsstyrelsen, 2004 Ry, Trine og Susanne Pihl Hansen: Unge og Rusmidler, artikel i Unge i mistrivsel, red. af Laila Walther, Jurainformation, 2009 Servicestyrelsen: Stofmisbrug i socialfagligt perspektiv, 2010 Servicestyrelsen: God sagsbehandling på stofmisbrugsområdet, 2010 Vind, Leif og Katrine Finke: Ambulante behandlingstilbud til unge under 18 år med misbrugsproblemer, Center for Rusmiddelforskning, 2006 MULD-rapporter, www.cancer.dk/muld Hjemmesider: www.netstof.dk – information om rusmidler, velegnet både for unge, forældre og fagpersoner www.gifltlinjen.dk – akut information og rådgivning ved forgiftninger, betjenes af sygeplejersker fra Bispebjerg Hospital www.servicestyrelsen.dk/unges_misbrug - Unges Misbrug tilbyder rådgivning og konsulentstøtte til fagfolk www.stofinfo.sst.dk – Sundhedsstyrelsens informationsside om rusmidler
16
P P I I H H L L I I N N K K L L U U S S I I V V EE
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.