DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 6.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Graviditetsomsorgen i Danmark
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation og vejledning
Kommunikation / it.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Relationer – Omgangstone
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Den anerkendende interviewform
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Frivillighed på kommando findes ikke
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Bachelorprojektvejledning?
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Verbal kommunikation Ord og samtale
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 2 I 5 Hvad er kommunikation? af latin: communicare, ”at gøre fælles” ƒ Kommunikation udgør en grundlæggende forudsætning for alt socialt fællesskab ƒ Ingen sociale systemer, sociale organisationer eller samfund kan etableres og opretholdes - eller ændres - uden kommunikation ƒ Først som deltager i kommunikative handlinger bliver mennesket et socialt væsen

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 3 I 5 En vejs kommunikation ƒ Er hurtigere – kan gives flydende ƒ Lettere at opretholde disciplin – udstråler autoritet ƒ Lettere at planlægge – afsenderen bestemmer ƒ Sikrer afsenderen mod kritik – er der misforståelser er det modtageren der er dum God ide når: ƒ Det skal gå hurtigt ƒ ”Se pænere ud” ƒ Det er ikke mit problem at nogen er ”spejlblanke”

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 4 I 5 To vejs kommunikation ƒ Er mere nøjagtig – flere får rigtige resultater ƒ Mere sikkerhed – flere nøjagtige bedømmelser ƒ Støjfyldt og uordentligt – afsenderen afbrydes, alle skal ses og forstås – også den langsomme ƒ Mindre disciplin – afsenderen kan føle sig angrebet og skal forsvare ƒ Mangelfulde forklaringer vil blive anfægtet God ide : ƒ Fordi det er større sandsynlighed for at modtageren forstår indholdet Værktøj : ƒ Dialog ƒ Visualisering ƒ Eksempel

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 5 I 5 Nonverbale signaler Gennemslagskraft, opmærksomhed og troværdighed dannes i stor grad ud fra de nonverbale signaler

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 6 I 5 Tøj og udseende Øvelse: ƒ Alder ƒ Familieforhold ƒ Antal børn ƒ Arbejde ƒ Fritidsinteresser ƒ Parti ƒ Rar, arrogant, usikker, overlegen, perfekt, rodehoved, charlatan, nikkedukke ƒ Transportmiddel ƒ Navn Sceneskift: Hvem er de nu?

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 7 I 5 Verbal kommunikation er ikke den bedste kommunikation Vi opfatter forskelligt alt efter hvilke sanser der er vores foretrukne Da vi ikke altid kender vores kursister, må du som underviser inddrage alle tre faktorer i din undervisning. AuditiveVisuelleKinetiske

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 8 I 5 Kommunikationskanaler Tale Visualisering Tavle flipover transparenter osv. Genstande

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 9 I 5 Om kommunikation Man siger ikke det, man siger,... man siger det, der bliver hørt! Man skriver ikke det, man skriver... man skriver det, der bliver læst! Man viser ikke det, man viser,... man viser det, der bliver set! Man gør ikke det, man gør,... man gør det, der bliver oplevet! Lorem ipsum dolor sit amet, og således gik det til, at toget blev rødt som rosen og aflangt som et franskbrød, hvis man da ellers tror på den historie

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 10 I 5 Instruktionsteknik 7 Tag udgangspunkt i den viden, din bruger har 7 Kald en spade for en spade hver gang !!

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 11 I 5 Hvordan man instruerer Forbered kursisten/medarbejderen ƒ Få kursisten til at føle sig tryg ƒ Forklar arbejdet og find ud af, hvad kursisten allerede kan ƒ Skab interesse ƒ Placer kursisten rigtigt Tag det igennem ƒ Tag et afsnit ad gangen ƒ Fremhæv nøglepunkter ƒ Din instruktion skal være klar og tydelig, grundig og rolig i passende ”bidder”

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 12 I 5 Instruktionsteknik - fortsat Lad kursisten selv gøre det ƒ Lad kursisten selv prøve – ret fejlene ƒ Ekstratur med forklaring fra kursisten omkring nøglepunkter ƒ Overbevis dig om at kursisten forstår det ƒ Bliv ved til kursisten kan Følg arbejdet op ƒ Fortæl hvor kursisten kan få hjælp ƒ Læg op til at han spørger – det giver involvering ƒ Lad kursisten gøre sine egne erfaringer ved at arbejde på egen hånd ƒ Hyppige tilsyn ƒ Normale tilsyn hen ad vejen ?

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 13 I 5 Øvelse 7 En mand står på en stige da tilsyn kommer på besøg...