Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Medarbejderudviklingssamtalen
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Analyse- og udviklingsmodel
Supervision og faglig feedback
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
IT i undervisningen.
24. Kvalitet i forsyningskæden
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Udarbejde af den fremtidige flow
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Funktioner og roller i projekter
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Miljøledelsesbog 0. Miljøpolitik Bedømmelse af væsentlige miljøforhold
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Helle Janderup Poul Foss Michelsen Møde KPMG og ASNET om muligt samarbejde Søren Smedegaard Hvid Thomas Andersen.
Årsmøde Den 18. – 19. november 2011.
SUF - gevinstrealisering
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
Root Cause Analysis.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Politikernes og borgernes forventninger
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Svejsekoordinering Krav, opgaver og ansvar DS/EN ISO
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien

Agenda for inspirationsoplæg til gennemførelse af kurset  Isbjerget som betragtningsmodel, generelt  Isbjerget som betragtningsmodel af en virksomhed  Modelbeskrivelse  Isbjergs modellen udfoldet mod virksomheden og omverdenens krav  Inspirationsforslag til emner/gennemførelse af de 3 undervisningsdage  Inspirationsforslag til opgaver  Inspirationsforslag til opgaver – Instruktion til mølleøvelse  Inspirationsforslag til opgaver – Kvalitetshjulet PDCA

Modellen illustrerer at virksomhedens ansigt udadtil/profilering, kun er toppen af isbjerget. Toppen afspejler ofte også virksomhedens implementering af eksterne love og evnen til at opfylde specielle kundekrav. Den del som er skjult under havoverfladen bærer toppen af isbjerget og skaber forudsætninger for konsensus mellem opsatte mål og visioner samt forventet produktions flow og udførelse. Når virksomheden har fokus på kvalitetsforståelse, samarbejdsrelationer og kommunikation, så skabes der sammenhæng og flow gennem virksomhedens niveauer. Det forebygger fejl, skaber hurtigere omstillinger og danner grobund og inspiration for løbende forbedringer samt udvikling.

Q-håndbog, Niveau 2+3 EN 1090-serien Kvalitetsforståelse Holdninger og anerkendelse Samarbejde Kommunikation Q-håndbog, Niveau 1 ISO 9000-serien ISO 3834-serien Mål Visioner Profilering, WWW… BR10 – EUROCODES – Skærpede kundekrav Ledelse: Bestyrelse Direktør Q-afdeling Værkfører Svejsekoordinator Produktion Procedurer Formularer Instruktioner Arbejdsgange Arbejdsorganisering Teambuilding Møder Afvigelser Leverandører Underleverandører Optimering Q-forbedringer PDCA

Inspirationsforslag til emner/gennemførelse af de 3 undervisningsdage Dag 1:  Kursusgennemgang, motivering  Kvalitetsstyring  Kvalitetsbevidsthed  Personlig kvalitet  Hvad er kvalitet?  Hvordan skaber vi kvalitet?  Opsummering af dagen  Opgaver til emnerne Dag 3:  Opsamling fra i går  Kommunikation og samarbejde  Kvad er kommunikation?  Kommunikationsformer  Kropssprog  Regler for klar kommunikation  Assertiv kommunikation  Opsummering af dagen  Kursusafslutning og evaluering  Opgaver til emnerne Dag 2:  Opsamling fra i går  Kvalitetsbevidsthed, kundekrav  Hvad er god kvalitet?  Kvalitetsproblemer  Kvalitet kan betale sig  Det gamle og det nye syn på kvalitet  Sikring af kvaliteten  Opgaver til emnerne

Inspirationsforslag til opgaver 1.Diskuter og nedskriv jeres synspunkter og meninger om: Hvad er kvalitet. 2.Kvalitetsopgave – grupper af 4 til 5 deltagere: Vælg en talsmand/kvinde. Gruppen bygger nu et emne ud fra instruktion fra talsmanden/kvinden. Gruppens medlemmer får hver en livline. Slutmål: Der er fremstillet emner af ens kvalitet. 3.God kvalitet – en gruppeopgave: Hvad forstår i ved god kvalitet (i jeres firma)? Noter 5 kriterier (betingelser) for god kvalitet (i jeres firma). Opnå i gruppe enighed om de 5 vigtigste kvalitetskriterier.

4.Forhindringer for god kvalitet – en gruppeopgave: Hvad mener i, at der i hverdagen forhindrer jer i at lave god kvalitet (kvalitetsmangler)? Diskuter efterfølgende i gruppen hvordan i mener at problemet kan løses. 5.Sikring af kvaliteten Hvad kan i selv gøre for at sikre god kvalitet? 6.Kvalitetsmangler – en gruppeopgave: Definer hvor i mener at der er kvalitetsmangler i jeres produktion Diskuter efterfølgende hvordan i mener at problemet kan løses Inspirationsforslag til opgaver

7.Præsentation: I være sammen to og to ogI skal interviewe hinanden om følgende: Navn Alder Anciennitet Tidligere beskæftigelse Evt. fritids interesser eller andet Opfølgning:Fremlæggelse af hinanden for gruppen 8.Mølleøvelse – en gruppeopgave: Instruktion følger på næste dias. Inspirationsforslag til opgaver

Inspirationsforslag til opgaver – Instruktion til mølleøvelse

9.Samarbejde – en gruppeopgave: Hvorfor er det vigtigt, at vi kan samarbejde? Hvad er vi rigtigt gode til at samarbejde om? Hvad skal vi blive bedre til at samarbejde om? 10.Grundlov – en gruppeopgave: I skal lave en grundlov for jeres gruppe. Find 8-10 vigtige grundregler for jeres samarbejde Prøv at rangordne dem Skriv dem på Flip-over papir 11.Kvalitetshjulet – en gruppeopgave: Diskuter og beskriv en situation hvor kvalitetshjulet anvendes. Beskriv faserne for situationen/forbedringen/problemløsningen Inspirationsforslag til opgaver

Plan: Hvor retning, politik, formål og mål fastlægges Do: Hvor aktiviteter gennemføres – både i praksis og som dokumentation Check: Hvor der sker en måling og vurdering af hvor effektivt aktiviteter gennemføres (bl.a. audit og brugerundersøgelser) Act: Hvor der handles på baggrund af målinger – særligt ledelsens evaluering Inspirationsforslag til opgaver – Kvalitetshjulet PDCA