Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Status for byggesagsbehandling
Implementering på Fenrishus
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Byggesagsbehandling i Holbæk Kommune Målsætning
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Date :31 1.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Jammerbugt Kommune Viceborgmester Morten Marinus
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
24. Kvalitet i forsyningskæden
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Kodeks for offentlig topledelse
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Kvalitetsstyringsloven nr. 506
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
sammen om sundhed Sundhedsforum
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mål- og resultatstyring
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
Miljøcertificering på IBOS
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Kreds Vestsjællland 7. september 2016 Sorø
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Grundliggende principper
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Planlægning og forberedelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Sundhedsaftale
Socialtilsyn Østs takster for 2017
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Interne survey som ledelsesværktøj
Princip for udarbejdelse af principper
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Præsentationens transcript:

Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010

Hvad fik vi? Lov om et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på natur- og miljøområdet Tilhørende bekendtgørelse Startpakken: Tværgående/administrative procedurer Fagprocedurer Hvorfor fik vi det?

Lovgivningsmæssige forpligtelser: Kommunen skal indføre og anvende et kvalitetsstyrings- system, der omfatter sagsbehandling efter 17 love på natur- og miljøområdet. Systemet skal : sikre faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i sagsbehandlingen på natur- og miljøområdet sikre borgernes og virksomhedernes tillid til og tilfredshed med sagsbehandlingen.

Formål og anvendelsesområde: Kvalitetsstyringssystemet skal ifølge loven omfatte : kvalitetspolitik og kvalitetsmål en kvalitetshåndbog en overordnet beskrivelse af kvalitetssystemet procedurer for sagsbehandling procedurer for kompetencestyring procedurer for dokumentstyring procedurer for intern måling af kvalitetssystemets effektivitet og egnethed til at nå de fastsatte kvalitetsmål procedurer, der sikrer af opfølgning på resultaterne af de interne målinger

Kvalitetspolitik for natur- og miljøområdet Uarbejde en kvalitetspolitik, der sikrer: faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i sagsbehandlingen borgeres og virksomheders tillid til og tilfredshed med sagsbehandlingen Kvalitetspolitikken skal være tilpasset kommunens opgaver ud fra lokale forhold skabe rammer for at fastsætte kvalitetsmål være kendt af kommunens medarbejdere gennemgås årligt med henblik på eventuel revision

Kvalitetsmål Kommunalbestyrelsen skal opstille kvalitetsmål. Målene skal: 1.være målbare 2.være tilpasset lokale forhold 3.være kendt af medarbejderne 4.gennemgås årligt med henblik på eventuel revision

Fakta om Kvalitetsstyringsordningen: Loven trådte i kraft den 1. juli 2006 Kvalitetssystemet skal være certificeret første gang inden den 31. december 2009 der skal ske årlig offentliggørelse af kommunens indsats og resultater som følge af kvalitetsstyringssystemet Kvalitetsstyringssystemet skal recertificeres mindst hvert 4. år.

Det var det vi fik – hvad gjorde vi så? Udpegede en systemansvarlig Anskaffede et elektronisk system Tilpassede startpakken lokale forhold Begyndte at sætte processen i system mht. implementering Intern styregruppe Fast indslag på personalemøder Lavede et samarbejde med vores nabokommuner Odsherred, Holbæk, Ringsted og Sorø Samme system Nem adgang til vidensdeling

5-kommune samarbejdet Styregruppe SAG 1 Landbrug SAG 4 Jord SAG 2 Natur SAG 5 Virksomheder SAG 3 Grundvand SAG 6 Spildevand Sekretariat DS Administrative procedurer

Hvad fik vi ud af det? Fire gratis procedurer for hver udarbejdet En masse sparring og erfaringsudveksling på tværs af kommuner God inddragelse af sagsbehandlerne Udbredelse af procedurerne hjemme, når de skulle tilpasses lokale forhold

Hvad er det så blevet til? Kalundborg Kommunes kvalitetsstyringssystem

Opbygning af system mål procedurer Hjælpeværktøj Hvad vil vi opnå sikre faglig kvalitet sikre effektivitet ensartet sagsbehandling Fordeling af ansvar Dokumentstyring Kompetencestyring Sagsbehandling Dokumentskabeloner Lovgrundlag Regulativer Administrationsgrundlag

Kan vi så hvile på certificeringen? Nej! Systemet er under konstant udvikling og forbedring Afholdelse af intern audit Brugerundersøgelser Ekstern audit Ledelsens evaluering af systemet Løbende opfølgning på politik og mål

Er det det værd? Ja! Vi har ensartet vores sagsbehandling (5 kommuner blev lagt sammen = 5 forskellige arbejdsmåder) Præcis placering af ansvar og beføjelser Fælles holdning til kvalitet Forbedre arbejdsmetoder Synliggørelse af områder hvor vi kan gøre det bedre Hurtigere introduktion af nye medarbejdere til vores arbejdsgange Bedre kommunikation på tværs af enheden Vi har samlet vores viden og værktøj et sted Ønsker om udbredelse

Udbredelse af systemet I år er et af vores kvalitetsmål, at udbrede de tværgående procedurer til resten af enheden Der er ønsker om at udarbejde procedurer for opgaver som ligger uden for kvalitetsstyringsloven Byggesager, lokalplaner, landzonetilladelser, drift af renovation

Byggesagsbehandling Opstart af samarbejde med Odsherred, Holbæk, Sorø, Slagelse og (Ringsted) Nedsættelse af styregruppe Udarbejdelse af kommissorium Forslag til udarbejdes af procedurer Samarbejdsgrupper på tværs Forventes afsluttet ultimo 2010

Forslag til procedurer for byggesagsbehandling Simple konstruktioner Byggetilladelse Anmeldelse Enfamilieshuse og sommerhuse Industri og lagerbebyggelse samt jordbrugserhvervets avls- og driftsbygninger af begrænset kompleksitet Andre faste konstruktioner mv. Øvrigt erhvervs- og etagebyggeri Nedrivning af bebyggelse Ændring i benyttelse af eksisterende bygninger Dispensationer der ikke samtidig kræver tilladelse eller anmeldelse