Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Målrettet kommunikation
Karrierelæring på egen krop
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Notatteknik.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
En tur i galleriet….
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
Arbejdsglæde & samarbejde
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Illeris trekant og andre referencer
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer

Aktiv lytning Et grundelement i kommunikation Er der forskel på at lytte og at høre…?

Aktiv lytning 1.Slet ikke 2.Lader som om 3.Lytte selektivt 4.Lytte opmærksomt 5.Aktiv lytning Kilde: Tag hjertet med på arbejde, Heart work, Claus Møller, TMI

(Aktiv..??) selektiv - lytning

Hvor meget betyder ord !

DU og dit kropssprog er (en stor del af) budskabet

Aktiv lytning  At lytte aktivt betyder, at man gør en aktiv indsats for at søge efter og forstå meningen med det, det bliver sagt. Hvad søger modparten at forklare mig? Hvad betyder det sagte for modparten? Hvordan oplever og ser modparten situationen?

Vi lytter til 4 niveauer: Vi lytter med ørerne til stemmens klang lys, mørk? hurtig, langsom? lav, kraftig? er den tonløs, aggressiv, opgivende? til tonefaldet og tryk på ordene? til indholdet af ordene? til pauserne, er der ro, uro eller tillid? Vi lytter med øjnene hvordan er kropssproget øjenkontakten

Vi lytter Vi lytter til atmosfæren er den varm? høflig? spændt og dirrende? Vi lytter til os selv hvordan har jeg det i dag? hvordan har jeg det med situationen? hvad vil jeg opnå?

Personlig (face to face) kommunikation 1.Vær ikke forudindtaget 2.Stop egen tankevirksomhed 3.Hold dine egne meninger for dig selv 4.Drag ikke forhastede konklusioner 5.Vær koncentreret og lyt efter det væsentligste 6.Bemærk den talendes kropssprog, tonefald og mimik

Aktiv lytning Åbne spørgsmål Hvordan Kan du sige mere om… Spørge til følelser Have øjenkontakt og bruge… Gentagelser Opsummeringer Tavshed Hold egne associationer tilbage Ingen gode råd Ingen forslag til løsninger Ærlig nysgerrighed vigtigt!! Bliv konkret Kig fremad GENTAGEOMFORMULEREREFLEKTERE Hvornår ….. Opklarende spørgsmål Hvor længe…. Hvad betyder det præcis, når du siger…. ……

12SSP-konsulent J. Snitgaard Praktisk øvelse – Aktiv lytning  Gå sammen med en du ikke arbejder sammen med til daglig  Interview personen (aktiv lytning) om en episode, hvor han/hun har været i Konflikt med en ung

Hånden på hjertet… 1.Slet ikke 2.Lader som om 3.Lytte selektivt 4.Lytte opmærksomt 5.Aktiv lytning Kilde: Tag hjertet med på arbejde, Heart work, Claus Møller, TMI Hvordan lyttede du…. Hvilket trin??

…måske var det en eller flere af disse faldgruber, der hæmmede…?  Lytter ikke færdig – tror at have forstået  Fortæller parallelhistorier  Kommer med råd/løsninger  Er uopmærksom på tonefald og kropssprog  Viser tydelige følelsesmæssige reaktioner

En person, der lytter aktivt har: …øjenkontakt. …en åben holdning. …nikker med hovedet …giver små kommentarer, gentager, hmm, ja, nej o.l... …bruger åbne spørgsmål, fortæl mig noget mere o.l. …er opmærksom på talerens kropssprog..

FORUMSPIL Hvordan gør vi? - En tager en svær situation op, som bliver spillet igennem første gang af den som har haft situation. - Så reflektere vi i fællesskab over situationen og spille situationen igen, ud fra forslag til hvordan situationen kunne håndteres anderledes - Andre kan overtage den eller de roller som i spillet bringes under pres, og prøve nye handlingsmuligheder af - Stoppe spillet når situationen spidser til og lade tilskuerne drøfte hvad der er på spil, og hvordan man kunne handle i situationen.

FORUMSPIL Forumspil er en teatermetode, hvor medarbejderne selv fremstiller små hverdagssituationer og problemstillinger fra deres arbejdsplads med et indbygget dilemma. Situationerne bliver derefter bearbejdet på scenen til små forumspil med hjælp af en konsulent og medarbejderne selv. Dernæst bliver scenerne fra hvert forumspil spillet i gennem med input fra publikum, indtil deltagerne føler, at dilemmaet er blevet løst tilfredstillende.