Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Illeris trekant og andre referencer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Illeris trekant og andre referencer"— Præsentationens transcript:

1 Illeris trekant og andre referencer
Forslag til yderligere inspiration: Knud Illeris Land og Hannafin 2000 Herskin

2 Opsamlings- og evalueringsfase
Undervisningens flow Oplæg Instruktøren indleder med et situationseksempel, som får slutbrugeren til at ville lære mere om emnet Herefter introduceres til principper og forretningsregler via visualiseringer og eksempler Der gives desuden indblik i procedurer og arbejdsgange via visualiseringer eller demo af SAPA Evt. Opgavefase Slutbrugerne løser opgave(-r) ved brug af SAPA Opsamlings- og evalueringsfase Instruktøren samler op i forhold slutbrugernes erfaring med arbejdet i SAPA og inviterer dem til at stille og drøfte spørgsmål med relevans for alle. Som en generel intro til undervisningens flow og rytme præsenteres denne slide. Igen de 3 ‘O’er. Den siger noget om, hvordan undervisningen er bygget op med et kontinuerligt flow af præsentation, øvelse og opsamling. Modellen er opbygget efter forskellige undervisningsmetoder, og instruktørerne kan passende anvende denne model for egen undervisning, når de selv skal undervise slutbrugere. Bemærk: Det er ikke alle der vil have den nødvendige tid til rådighed og dermed kan gennemføre alle metodens 3 faser. Det er heller ikke alle, der vil afholde undervisning med opgaveløsning. Formål Kursister har kendskab til metoden og kursets rytme. Output Klar overgang til næste slide.

3 Hiim & Hippes diamant

4

5 4 arketyper Perfektionisten Teknikeren Antennen Turboen
Perfektionisten: Her skal alt være perfekt og korrekt. God til refleksion. Fagligt kompetent. ”Jeg ved bedst, og jeg skal nok forklare alt. Det må de da kunne forstå. ” Kan tale ned til eleverne. Kan ikke tage, hvis der bliver grinet af ham. Har lidt mere kontakt (øjenkontakt) end teknikeren, men hjertet er ikke rigtigt med i kontakten. Teknikeren Perfektionisten Teknikeren: Nørd. Teorien er vigtig. Er stærk til beskrivelse af stoffets konkrete indhold. Mangler perspektiv Står ofte med ryggen til Har kun kontakt med eleverne, der har styr på stoffet Lav og monoton stemme Kropssproget er lukket Registrerer ikke, hvis Slutbrugerne/ kursisterne ikke er med. Antennen: Hjertelig, stemmen er blød og rund. Øjenkontakt og indlevelse. God til den bløde kontakt Svært med at udstråle autoritet Viser og fornemmer følelser. Ser kursisterne som ligeværdige Det sociale er i højsædet Kan være bange for konfrontationen aggressive spørgsmål. Antennen Turboen Turboen: Masser af gestik og dynamisk stemmeføring. Udgangspunktet er ”mig – mig – mig”. Højlydt. Har behov for bekræftelse, kursisterne skal helst grine. Kan blive skuffet hvis der ikke er samspil.

6 6 veje til et godt kropssprog, som instruktør
Giv positiv øjenkontakt til alle i hver lektion Varier din stemme, din mimik og din gestik Gå rundt i lokalet, så I hele tiden ser hinanden i nye vinkler Fortæl gode historier med humor, der belyser emnet Spejl andres kropssprog og skab samhørighed Tilpas dit kropssprog til målgruppen og situationen. HUSK: I har en anden rolle end normalt = Ambassadør for SAPA Denne slide er skjult og skal kun bruges, hvis der er tid. Gennemgå listen. Formål Kursister får konkrete gode råd til brugen af kropssprog. Output Overgang til næste – måske skal noget ikke siges – de overlapper en smule.

7 Oplæg og floorwalking på afdeling (inspiration til opgave 3)
Slides fra 1. Indflyvning Kort præsentation af SAPA, fx plakater på væggen, powerpoint, tegning på whiteboard Lektion 1 2. Demo Små videoer Live Demo Case, der kommer rundt i systemet med udgangspunkt i fagområdet 3. Arbejde ved egen PC Udvalg af opgaver, der skal løses. 2-3 superbrugere eller instruktører til stede Styrede forløb til dem, der har brug for det Øvelse 2-7 4. Opsamling i plenum Hvad var fedt, aha-oplevelser, evaluering, feedback på oplæg, materiale og system 5. Genbesøg efter fx 14 dage Opfølgning, support og besvarelse af spørgsmål ved floorwalkere (ca. 1 times tid) Pointen med denne del af slidepræsentationen er at give instruktørerne et indblik i, hvordan SAPA bedst kan præsenteres ved at vise tre helt konkrete eksempler på undervisningsforløb. Dette skal lede op til næste del af denne lektion, hvor deltagerne selv skal forberede og præsentere dele af løsningen. De tre eksempler viser med tydelighed, hvordan meget af arbejdet med at præsentere SAPA i forskellige kontekster også handler om prioriteringer og udvælgelse af relevant materiale alt efter forløb og målgruppe. Formål Kursisterne har tryghed i at kende materialet og mulige måder at tilskære emner Output Der skal forberedes præsentationer, der skal gennemføres efter frokost.

8 Halvdags-kursus – Hands on (inspiration til opgave 3)
Målgruppen er dem der skal bruge begge moduler. Tage udgangspunkt i NCs materialer til heldagskurset. Der skal cases med der passer til målgruppen. Slides fra 9:00-9:10 Velkommen 9:10-9:30 Introduktion til SAPA (Tegning af SAPA) Lektion 1 9:30-9:35 SAPA – 2 løsninger; Advis og Overblik 9:35-9:45 Pause 9:45-11:00 Lektion 1 – SAPA Overblik Brugerprofil Funktionalitet Opgave Gemte søgninger Lektion 2-3 11:00-12:15 Lektion 2 – SAPA Advis Lektion 4-7 Pointen med denne del af slidepræsentationen er at give instruktørerne et indblik i, hvordan SAPA bedst kan præsenteres ved at vise tre helt konkrete eksempler på undervisningsforløb. Dette skal lede op til næste del af denne lektion, hvor deltagerne selv skal forberede og præsentere dele af løsningen. De tre eksempler viser med tydelighed, hvordan meget af arbejdet med at præsentere SAPA i forskellige kontekster også handler om prioriteringer og udvælgelse af relevant materiale alt efter forløb og målgruppe. Formål Kursisterne har tryghed i at kende materialet og mulige måder at tilskære emner Output Der skal forberedes præsentationer, der skal gennemføres efter frokost.

9 To timers plenumoplæg (inspiration til opgave 3)
Slides fra 10 min. 1. Intro: Introduktion ved leder. Fokus på hvorfor SAPA, visioner og fordele ved den nye løsning. 2. Den gode historie: Den gode historie fra en bruger (administrator, superbruger eller instruktør) 3. Rammearkitektur/data i SAPA Glaspladen, kildesystemer, på sigt, STS, målgrupper, integrationer og rettigheder SAPA overblik vs. SAPA advis KMD sag vs. SAPA Lektion 1 Pause 45 min. 5. SAPA overblik - demo Kort gennemgang af billede og faner (indhold) 2-3 cases (målgruppespecifikt) Evt. video Lektion 2-3 7. SAPA advis - demo Hændelsesområder 4-7 8. Refleksion 2-2: Hvordan bruger jeg SAPA i mit arbejde 9. Support, adgang, intra Stor gruppe – mennesker Pointen med denne del af slidepræsentationen er at give instruktørerne et indblik i, hvordan SAPA bedst kan præsenteres ved at vise tre helt konkrete eksempler på undervisningsforløb. Dette skal lede op til næste del af denne lektion, hvor deltagerne selv skal forberede og præsentere dele af løsningen. De tre eksempler viser med tydelighed, hvordan meget af arbejdet med at præsentere SAPA i forskellige kontekster også handler om prioriteringer og udvælgelse af relevant materiale alt efter forløb og målgruppe. Formål Kursisterne har tryghed i at kende materialet og mulige måder at tilskære emner Output Der skal forberedes præsentationer, der skal gennemføres efter frokost.

10 Knowledge map over SAPA - kan bruges til opgave 4, refleksion over slutbrugere, tegn bare videre


Download ppt "Illeris trekant og andre referencer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google