Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Advertisements

Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Driftsudfordringer ved opsamling og bortskaffelse af biomasse fra rabatter og grøftekanter.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Stavekontrol i Word. Klik på fanen ”Filer”, Klik på ”Indstillinger” Klik på ”Korrektur”. Opsætning kan se således ud. Opsætning af stavekontrol i Word.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Den vanskelige luftvej - Hvordan kommer vi fra A til B
Beslutningen Beslutningsprocessen. Opfattelse af situationen.
Netværksdage Korsør 2016.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Handleplaner psykiatri
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Lektion 5 Afslutningsmødet
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Post-traumatisk stress disorder (PTSD)
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Rygsmerter Information og øvelser
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Er græsset også grønt om natten.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Future Vejle inspiration
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Manglende viden på området
Præsentationens transcript:

Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade

Hjernens arterier

Hjernens bevægelse i kraniekassen (ved kranietraume)

Incidens Hvert år kommer nye tilfælde af hjerneskade i Danmark. Det skønnes, at i Danmark lever med erhvervet hjerneskade.

Årsager Blodprop eller blødning i hjernen (apopleksi) –ca om året –Ca. 70% overlever Traumatisk hjerneskade –efter f.eks. Trafikulykker Følge af betændelsestilstande –f.eks. Meningitis Svulster Iltmangel –som følge af fx kvælning, drukning, eller hjertestop.

Behandlingsfaser FASE I:Den akutte hospitalsbehandling FASE II:Behandling og rehabilitering i hospitalsfasen FASE III:Optræning og funktionel rehabilitering efter hospitalsfasen

Vågenhed & Opmærksomhed Vågenhed Tempo Selektiv opmærksomhed (udvælge trods distraktion) Vedholdende opmærksomhed (fastholde over tid) Delt opmærksomhed (flere ting samtidig)

Perceptionsforstyrrelser Sansning –Syn, hørelse, smag,lugtesans Afasi –At forstå sprog, at tale Agnosi –Erkendelse Neglekt –Opmærksomhedsvanskelighed typisk mod venstre Apraxi –Vanskeligheder med udførelse af indlærte handlinger

Hukommelse Vågenhed/opmærksomhed Indkodning Lagring Genkaldelse

Frontale funktioner Overblik Abstraktion Fleksibilitet Strategi/planlægning Initiativ Social tilpasning

Kognitive kommunikationsforstyrrelser Forstyrrelser af sprogets brug, fx. i samtale med andre: Nedsat opmærksomhed på modtagerens behov for information Nedsat forståelse af situationen Nedsat korttids-hukommelse Kommunikation: Brug af sprog i konkrete situationer i et nøje tilpasset samspil med andre personer

Følelsesmæssige forandringer I Depression Ca. 40% rammes af en depression efter hjerneskade Følelsesmæssig labilitet Gråd- og/eller latterlabilitet Angstreaktioner –Forvirring “hvad er der sket med mig?” –Panikreaktioner

Følelsesmæssige forandringer II Panikreaktioner –Opstår ifm. oplevelsen af tab af funktioner –Kan medføre intens angst og skam ifm. oplevede vanskeligheder Former for Panikreaktioner –Tristhed, frustration, angst –Skam, desperation –Tilbagetrækning –Vrede –Bagatelliseren af problemer –Skjuler problemer for omverden

To remissionsstadier Benson & Ardila (1996) fig. 20.1

Indsigt Intellektuel indsigt (kan tale om det) Situationsbunden indsigt (handler i situationen) Forudgribende indsigt (muliggør kompensation)

10 råd Borgerens ændrede situation: –Fortid (kompetencer, erfaringer, mv.) –Nutidig problemstilling –Ønsker og håb for fremtiden Borgeren hjerneskade kan påvirke mange funktioner – kognitivt, følelsesmæssigt, socialt og fysisk Borgeren skal så vidt muligt transformeres fra patient/klient til person Borgeren skal opleve sig som en ligeværdig part i et samarbejde Borgeren har måske ikke fuld indsigt i egne ressourcer og begrænsninger - vigtigt at arbejde med tydelige, målbare mål

10 Råd Tilsyneladende manglende motivation –skyldes ofte kognitive vanskeligheder og/eller emotionelle reaktioner Det kan være nødvendigt at strukturere og gentage (men uden at tale ned til borgeren) Vær opmærksom på om borgeren kan –gentage/formulere konklusion på samtale/afgørelse Ikke alt skyldes hjerneskaden – f.eks. spiller den præmorbide personlighed ind Brug specialisterne –opsøg ekspertviden