MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
COACHING SD Supervision, Coaching, Mentorskab Elsebet Gjetting Cand.comm. 8. september 2015.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Fordybelse i et projekt
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Årsrapportmødet 24. maj 2017 Motion og sundhed.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Velkommen.
Modul 1 Rød løber (C).
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
En understøttende ide til fysikundervisningen..
”Avanceret” Programmering
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Genbrug til Syd er… træning
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
GODE MINDER MOTION FÆLLESSKAB
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PL møde med praksisfeltet
En tur i galleriet….
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
hanne Thordsen Hospicepræst
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Kikkertoperation af knæ Træn lidt, men tit indenfor smertegrænsen.
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Forventninger til jer forældre
Hvad er meningen med dit liv?
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Future Vejle-inspiration
Personaletræf Brogården 2018
MENSTRUATION OG TRÆNING
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER

HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?

VANEBRYDER ErnæringTræningCoaching

MOTIVATION VEDHOLDENHED FORHINDRENDE TANKER

”Hvordan kan vi styrke patienternes MOTIVATION”?

MOTIVATION Nogle klienter skal associere til så meget smerte ved ikke at handle, at de bliver nødt til at handle. Andre motiveres bedst ved at tænke på alt det fantastiske, der vil ske, når de når deres mål.

REDSKAB Hvad vil det koste dig, hvis du ikke...? (får lavet dine øvelser/kommer igang med at træne) Hvad vil det give dig, når du begynder at...?

STYRKER INTERN MOTIVATION: NÅR SELVE HANDLINGEN ER FORBUNDET MED LYST

CASE Intern motivation

REDSKAB Temptation bundling 1.Hvad nyder du naturlig at bruge din tid på? 2.Hvilke af disse aktiviteter kunne kobles til din træning? (gerne flere!)

Hvordan kan vi styrke patientens VEDHOLDENHED?

VANER = VEDHOLDENHED Konsekvent gentagelse af en simpel handling i en bestemt situation fører til, at handlingen bliver aktiveret når personen efterfølgende eksponeres for den samme situation. ( Psychol Health Med.2011;16(4):484–489. [PubMed])PubMed

SÆNK BARRIEREN FOR HANDLING Stanford U professor: BJ Fogg FØRST NÅR DU MESTRER KUNSTEN AT ”SÆTTE IGANG”, KAN DU BEGYNDE AT SKABE EN NY VANE

Kobl vanen til en anden stærk vane. Sænk barrieren for handling.

REDSKAB 1 KOBL VANEN PÅ EN ANDEN STÆRK VANE 1. Brainstorm - Hvilke rutiner eller vaner har du i løbet af din dag? 2. Hvilke en af disse vaner ville være smartest at koble dine øvelser til?

REDSKAB 2 PLAN B! Fjern barrieren for handling ”Det vigtigste er, at du får indarbejdet en rutine, det er LANGT vigtigere end at du får lavet hele programmet” ”Hvis du ikke kan nå/overskue hele programmet, så lav denne ENE øvelse ”.

Hvordan kan vi hjælpe vores patienter med at nedbryde FORHINDRENDE TANKER?

FORHINDRENDE overbevisninger

CASE Typiske forhindrende tanker Jeg har ikke tid til at træne - Jeg kan ikke gå tidligt fra mit arbejde - Jeg går glip af tid med mine unger Det er kedeligt at træne! Jeg kan ikke rejse mig op under møderne.

Indsaml data – uden at fortolke

REDSKAB 1.Præcist hvad er forhindringen? (Oprigtig nysgerrighed) 2.Hvordan kan du løse dette? 3.Hvem kan hjælpe dig?

Mange får ikke lavet deres øvelser. En del af min funktion er også, at hjælpe dig med at overkomme de forhindringer du oplever. (Til det bruger jeg coachende spørgsmål) ”

1. Vanemål2. Forhindringer3. Motivation 4. Bryd forhindringer 5. Commitment og RM

SLIDES OG REFERENCER VaneCoach.dk

Opsummering af redskaber Forbind målet til patientens værdier ”Krydr” vanen med noget lyststyret Fjern barrieren for handling (plan B) Kobl den nye vane til en anden stærk vane Stil spørgsmål indtil du har et PRÆCIST billede af hvad patientens største forhindring er. ”HVORDAN kan du løse problemet?” ”HVEM kan støtte dig?” (Fys?)