Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Hvad gør os arbejdsglade?
Ungdommens Folkemøde
Løsningsfokuseret Ledelse
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ordenes betydning Alkoholiker
Alle rettigheder forbeholdes
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Den gode læge Yngre Lægers politik
Forberedelse til eksamen
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Undervisningsplanlægning
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Ældre Sagens Distriktsdag, den
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?

Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har sendt deres bud til Yngre Læger Buddene er samlet under 12 hovedområder i inspirationskataloget Arbejdsglad Formålet er at skabe dialog - og gennem dialogen understøtte forandringer, der øger arbejdsglæden

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Lægerne - patientens partner Et stort fokus for læger er at sætte patienten i centrum Læger skal kontinuerligt lære for at blive bedre til at behandle patienten ‘Kvalitet’ er den røde tråd i ønsket om at lære, blive bedre og at undgå fejl

Det gør yngre læger glade: At føle man gør en forskel for patienten At man har patienter, der forlader syghuset med en følelse af at de er blevet lyttet til og har fået en god behandling Når en speciallæge kommer uopfordret og spørger, om han/hun ikke skal supervisere mig i en ny procedure! Kontinuitet i patientforløb Trygt læringsmiljø - At jeg kan få lov til at blive, til jeg er færdig - At få feedback – både god og ”dårlig” - Meningsfyldt arbejde - At der er en ældre læge, man kan stille spørgsmål God supervision Dedikation

Debat Har vi det rette læringsmiljø? Har vi indrettet os for systemets skyld eller for patienternes skyld?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Kompetenceudvikling og uddannelse Rammerne for den daglige varetagelse af opgaver har stor betydning for kompetenceudvikling Uddannelse skal prioriteres – ikke mindst af hensyn til patienten Vores kompetencer skal anvendes relevant

Det gør yngre læger glade: At komme på videreuddannelse / kurser Daglig morgenundervisning evt. med fremlægges en klinisk case Kultur, hvor uddannelse prioriteres højt Tid til forskning Godt læringsmiljø: Balance mellem udfordring / krav og opbakning At jeg har lært noget nyt At blive fagligt udfordret og opleve øgede færdigheder

Debat Hvordan er vores muligheder for kompetenceudvikling? Og prioriteres uddannelse af os selv – og af ledelsen?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Samarbejde Yngre læger samarbejder med andre læger og andre faggrupper. Samarbejdet er vigtigt for patienten I et samarbejde går hjælpen begge veje, og det har yngre læger også fokus på. Vi vil gerne bidrage – vil gerne hjælpe. Vi vil gerne føle os som en del af fællesskabet

Det gør yngre læger glade: At man er en del af fællesskabet At blive tilbudt hjælp når man er presset At vi hjælper hinanden, når der er travlt Alle løfter i flok uanset funktion At vi hjælper hinanden færdige med dagens arbejde At alle yder en god indsats, og at man hjælper hinanden Når andre afdelinger vil modtage patienter med god vilje At sejre med sine kollegaer

Debat Hvordan fremmer vi samarbejdet på afdelingen?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Humor – og den gode stemning Når humor fungerer, er alt godt. Så er det et tegn på overskud, på arbejdsglæde, på gode oplevelser Humor er en tvetydig størrelse. - Er man sjov på andres bekostning, er der måske mange grin – men også sårede følelser. - Omvendt er det omkostningsfrit at være selvironisk

Det gør yngre læger glade: En optimistisk tilgang At folk smiler til hinanden Positive kollegaer God stemning mellem overlæger og reservelæger At man kan grine med sine kollegaer Tid til latter

Debat Har vi en god stemning? Griner vi – og griner vi af de rigtige ting?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Psykisk arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø hænger bl.a. sammen med - ressourcer - faglige udfordringer og med de mennesker, man arbejder sammen med Ledelsen er ansvarlig for yngre lægers psykiske arbejdsmiljø. Justeringer kan ske i samarbejde med tillidsrepræsentanten – men husk også arbejdsmiljørepræsentanten At der er mange om opgaven, gør den ikke nødvendigvis nemmere

Det gør yngre læger glade: En problemstilling ad gangen, få afbrydelser Indflydelse på tilrettelæggelsen At man ikke har for mange funktioner, men kan overskue dagens arbejde At man bliver taget godt imod som ny At man har den funktion, man er sat til, uden at der rykkes rundt, så det er lidt forudsigeligt At man har et meningsfyldt arbejde At man ikke bliver afbrudt, når man fremlægger patienter til konference Mere kontinuitet, dvs. faste rammer, arbejdsforhold, arbejdsdag

Debat Hvad er et godt psykisk arbejdsmiljø for os? Og hvordan kan vi fremme det? Hvem er vores arbejdsmiljørepræsentant – og hvad kan pågældende gøre?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

God omgangstone, tak! Selvfølgelig skal vi tale pænt til hinanden. Og om hinanden. Det gør vi også – som regel Tonen smitter. Hvis vi ikke har en god tone over for hinanden, har vi heller ikke en god tone, når vi taler med patienterne

Det gør yngre læger glade: At man siger pænt ”godmorgen” og ”farvel” til hinanden God tone mellem alle – medarbejdere og patienter God tone i mailkorrespondancer Bedre kommunikation – information – og at tale pænt til hinanden og om hinanden

Debat Taler vi ordentligt til hinanden og til patienterne? Og om hinanden?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Anerkendelse og respekt Anerkendelse og respekt er vigtigt for alle mennesker – også læger Anerkendelse og respekt viser os, at vi har værdi som mennesker At vise anerkendelse og respekt kræver, at vi tager os tid til det

Det gør yngre læger glade: At vi lytter til hinanden Vi arbejder efter ”jeg er ok, og du er ok” At man anerkender hinandens arbejde og faglighed At jeg bliver hørt og set At man har en interesse i hinanden som personer At ældre kollegaer ved, hvem jeg er Ros fra kollegaer og patienter Når andre afdelinger vil modtage patienter med god vilje

Debat Udviser vi anerkendelse og respekt? Og hvordan gør vi?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Tid og ressourcer – to sider af samme sag Vi mangler tid og bedre ressourcer i det daglige Vi ved, at der ikke er uanede ressourcer. Men vi holder fokus på det forhold, at tid og ressourcer har betydning for yngre lægers virke, - for behandlingen af patienterne

Det gør yngre læger glade: Når der er tid til fordybelse Tid til procedurer og oplæring i disse At have tid til at snakke med patienterne Tid til at spise, gerne med mine kollegaer - tid til supervision Ikke for meget overarbejde At arbejdsplaner kommer i god tid, så man kan planlægge sin fritid At vi er tilstrækkeligt mange på arbejde – luft i arbejdsdagen At jeg kan nå mine opgaver At jeg kan gå til tiden

Debat Har vi tid nok? Og hvordan prioriterer vi tiden?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Rammerne skal være i orden Kan rammerne virkeligt betyde så meget? Ja! Ordentlige rammer er forudsætningen for, at vi kan bruge vores tid og overskud på patienterne

Det gør yngre læger glade: At IT- systemerne spiller Rent tøj – fjern tøjautomaten! Mere effektivitet i hele sundhedssystemet Mindre administration / mere tid til patienterne God kaffe At man får sin frokost Gode omklædningsrum på afdelingen God hovedpude på vagtværelset At folk rydder op efter sig Parkeringspladser Færre koder til de programmer, jeg bruger At unødvendig dokumentation og dobbeltregistrering afskaffes

Debat Hvad kan vi lokalt arbejde med for at forbedre rammerne?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Ledelse Ledelsen er ansvarlige for alt, hvad der påvirker arbejdet Ledelsen er nøglerne til at forbedre arbejdsmiljøet og øge trivslen

Det gør yngre læger glade: At der sættes pris på ens arbejde God ledelse med forståelse for de yngre læger En åben dør hos ledelsen Opbakning fra min leder At ledelsen anerkender, når der er travlt, og lige snakker om prioriteringen Ledelsen er glad, når yngre læger er glade

Debat Kan vi genkende ovenstående udsagn? Og hvordan kan vi kommunikere det til vores ledelse?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen

Patienter og faglighed er det vigtigste for yngre læger Men relationen til kolleger er også vigtig

Det gør yngre læger glade: Spise frokost sammen At vi snakker om andet end arbejde Hilsen på gangen, smil og smalltalk foruden den faglige støtte At man mødes til sociale aktiviteter uden for arbejdspladsen

Debat Kan vi gøre noget for at forbedre vores sociale liv?

Indholdsfortegnelse Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen