Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Modul 2.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Fordybelse i et projekt
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Instruktion til mødeledere
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Praksiseksempel fra Teater GROB
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Elevernes evaluering af grundforløbet
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Skolepraktikinformationsmøde Tirsdag d. 21. nov. 2017
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Anerkendende pædagogik
FÆLLES målstyring i matematik
Handlingsplan for øget gennemførelse
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Præsentationsportfolio
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Temadag 2018.
Netværksmøder - Drejebog
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Skoleudvikling i Praksis 1
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rammesætning for dagen
STYRK KLUBBENS TRÆNINGSMILJØ
Hvad lærte vi af projektet?
LEAPS Projektplanlægning 21. marts 2017
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Demokrati og medborgerskab
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Program: Introduktion til projektet Præsentation af opgaven
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
At arbejde datainformeret
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Præsentationens transcript:

Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR ASSENS KOMMUNE PRÆSENTATION 16. NOVEMBER 2015

Sosu- skolens tradition for samarbejde med praktikken Elevkoordinator i hver kommune Praktikkoordinator på skolen Faste samarbejdsmøder – årshjul

Har I lignende samarbejde mellem skole og praktik?

Hvad er de gode argumenter for et godt samarbejde? 1.Sikre at teori giver mening for eleven 2.Eleven overfører sin viden til praktikken 3.Eleven bringer sine erfaringer med på skolen – Transfer 4.Kobling af teori og praksis 5.Refleksion over sine handlinger – udvikle sin praksis – livslang læring Flere……..?

Historikken på skolen Før sidste reform: Pædagogisk dag på skolen Fokus på praksisnærhed og transfer Nye krav om dokumentation – skriftlighed ARBEJDSGRUPPE: Refleksion Oplæg til samarbejdsmøde med praktikken

HISTORIKKEN I PRAKSIS FORSKELLIGE FORMER FOR LOGBØGER OG ARBEJDSARK FOKUS PÅ LÆRINGSSTILE FOKUS PÅ TRANSFER KRAV TIL DOKUMENTATION

Timing HONORERE DE FORSKELLIGE LÆRINGSSTILE BEGGE PARTER HAVDE ET BEHOV FOR FÆLLES REDSKABER ARBEJDSGRUPPE PÅ TVÆRS AF SKOLE OG PRAKTIK, UDVIKLEDE VIDERE PÅ DET FÆLLES LÆRINGSMATERIALE TIL REFLEKSION

Et eksempel LURE bogen Læring – Undren – Refleksion - Evaluering Valgmuligheder Afgrænset fokus Refleksion Processen vigtigere end produktet

Eksempel på brug af LURE i undervisningen Fortæl en elevkammerat/ praktikvejleder om en oplevelse i praktikken Noter:

Eksempel på brug af LURE i praktikken

Hvad har det betydet for elevens læring? Den røde tråd Mere professionel tilgang Enkelt og mindre forvirrende Eksempler – praktiskbeskrivelse – skole - praktik

Har I konkrete eksempler på, hvad der er kommet ud af et samarbejde mellem skole og praktik hos jer?

Hvad har samarbejdet også betydet? Det berørte hele uddannelsesforløbet Temaplan Introduktion Opgaver LURE Skoledage i praktikken Halvårlige fælles temaeftermiddage

Temaplanen FagmålFokus og emner i skoleperioden Fælles indsats og reference Kompetenceområde (i kursiv) Fokus og emner i praktikperiodenPraktikmål Tema 1: Social- og sundhedshjælperens rolle og arbejdsområde

Praktikken introducerer på skolen Introduktion til uddannelsen fra praksis Inde og ude folk Pædagogisk opgave Elev – elev dynamik Præsentation, og gode råd

Skoledage i praktikperioden Fælles tema i praktikperiode og i skoleperiode: ”At arbejde rehabiliterende og sundhedsfremmende” Eleven indsamler data i praktikken i forhold til en borger, hvor der arbejdes rehabiliterende og sundhedsfremmende På skoledagene i praktikken deler eleverne deres erfaringer og oplevelser – inspirerer hinanden. De bearbejder deres data og borgerens situation, bruger teori til at uddybe med og forbereder en fremlæggelse. Elevernes praktikvejledere bliver inviteret ind på skolen til fremlæggelsen – både vejleder og underviser stiller spørgsmål til eleverne og giver feedback

Mødes til uddannelsessamtaler Eleverne har en kontaktlærer og en praktikvejleder Samtaler i praktikken Samtaler på skolen Kobler skole og praktik sammen Klar på aftaler

Fælles temadage for undervisere og praktikvejledere Ligeværdighed Fælles om at planlægge temaet Hver sit perspektiv men samme mål Kendskab til hinandens kultur Vidensdeling og inspiration Pædagogisk udvikling

Hvad krævede det at få det sat i gang? Ledelsesmæssig opbakning Fælles informationsmøder for lærere og praktikvejledere Planlægning i fællesskab Indhold på praktikvejlederkursus matcher de nye tiltag Fælles litteratur

Giver dette oplæg inspiration til hvad I kunne gøre?

Hvordan kan vi udvikle samarbejdet ? 1.Fælles brug af elevplan 2.Collaborativ samarbejdskompetence 3.Samskabe viden 4.Øget inddragelse af eleverne 5.Udvikle læremidler sammen 6.Realkompetencevurdering af ansøgere 7.Koordinering af strategier mellem skole og praktikstederne for at sikre timing