Intrface 2010. Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Advertisements

Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Ådalens Skole Innovative legeplads og LAR projekt Mellemtrinnet.
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
Præsentation af Cesso.dk. Bæredygtig energi til livet Vi arbejder for entreprenørskab og iværksætteri i undervisningen.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den åbne innovative folkeskole
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Fordybelse i et projekt
Brobygning – EUD og efterskolerne
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Vandløbsvedligeholdelse Sloths/Aalborg metode
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen
Vandløbsvedligeholdelse Sloths/Aalborg metode
Velkommen.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Hospitalsenheden VEST
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Informationsmøde Førskolen
Kommunikation - trykstil
Økologiske sammenhænge
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Danmarks Vejlederforening
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til Risskov Skole
TEMPERATURMÅLING PÅ MØDE- OG KONFERENCEMARKEDET PÅ FYN
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Biologi, geografi og kemi på HF
Vejbelysning – med og uden LED
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Intrface 2010

Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum

INTRFACE på HF- hvorfor/hvordan? HF (hos os) trænger til et løft/opmærksomhed Tværfagligheden i naturvidenskabelig faggruppe (NF) og i kultur- og samfundsfaggruppen (KS) Anvendelsesorienteringen på HF Tilrettelagt med faggruppernes timer over ca. 3 uger samt ekstra HF-projekttimer 5 medvirkende lærere, 2 i NF (1. HF) og 3 i KS (2. HF)

Overvejelser om: HF’ernes spredte faglige forudsætninger HF’ernes spredte motivation HF’ernes spredte fremmøde 2 store HF-klasser i år

Ringkøbing-Skjern Museum en naturlig samarbejdspartner: Et alsidigt økomuseum med flere og forskellige afdelinger/udstillinger Faggruppernes behov kan tilgodeses Tidligere sporadisk samarbejde

Naturvidenskabelig faggruppe 1p HF Fagsamarbejde mellem fagene: Biologi Geografi Kemi

Skjern Å Danmarks største naturgenopretningsprojekt Udretning og tilbagesnoning af åen Konsekvenser for: Dyrelivet Landskabet Næringsstofferne

Skjern Å Det faglige input i forbindelse med projektet Biologi Vandløbet som økosystem Betingelser for varieret dyreliv Fotosyntese og respiration Stofkredsløb Geografi Skjern Å dalens naturgeografi – kortudtegning Det geologisk kredsløb Landindvinding, miljø og natursyn Kemi Kemiske stoffer og reaktioner – vand, kuldioxid, ilt, glukose Næringssalte – nitrat, fosfat

Skjern Å Forløbet Lærere mødes med museumsmedarbejdere Lærerekskursion til Skjern Å og Bymuseet i Skjern 1p på heldagsekskursion til Skjern Å og museet i Skjern Valg af emne for projektet i grupper Nogle grupper på tur til Skjern Å og museet igen Arbejde med projektet og fremstilling af power point præsentation Fremvisning i april sammen med 2p (KS)

Projekt-emner Skjern Å – DK’s største naturgenopretningsprojekt Landskabet Udvikling af landskabet Aflejring af partikler ved å-mundingen Ringkøbing Fjord Konsekvenser af udretning af åen Naturligt eller menneskeskabt landskab Hvad ville ske hvis området ikke blev plejet Et færdigt projekt eller??? Natursyn - anvendelse af Skjern Enge Tivoli kontra natur Brugere/interesseorganisationer Planteliv Engplanter og å-/vandplanter Værtsplanter Næringssalte Udvaskning før og efter udretning/ tilbagesnoning af åen Skjern Enge Laks Laksebestanden før og nu Åen ledes uden om Hestbæk Sø Dansk center for vildlaks (avlsprogram) Odder Odderbestanden før og nu Provstgårds Hus At leve af naturen Jagt og fiskeri ved Skjern Å Fugle Fuglebestanden før og nu Provstgårds-brødrenes registrering

Projekt-emner – Kultur & samfundsfag: ”Livet ved Skjern Å i fortid, nutid & fremtid” Landbrug før ca det traditionelle samfund, bønder, hede- opdyrkning, andelsbevægelse, mv. Landbrug ca det moderne samfund, vækst, industrialisering, forurening, mv. Landbrug efter ca det senmoderne samfund, økologi, bære- dygtighed, fritidssamfund, mv. Afvandingsprojektet ’erne - den politisk proces, interesser, natursyn, projekterne, mv. Naturgenopretningen ’erne - forurening, politisk proces, interesser, natursyn, projekterne, mv. Jagt og fiskeri gennem tiderne - som erhverv og fornøjelse, livsformer, naturpleje, interesseorganisationer, mv. Trafik ved åen - veje, færger, broer, jernbaner, bebyggelse, teknologi, industrialisering, mv. Fritid ved åen - badning, sejlads, motionsløb, fugle og planter, natursyn, nationalpark, oplevelseslandskab, mv. Alle 3 fag inddrages i belysningen af emnerne

Ringkøbing-Skjern Museum På Ringkøbing-Skjern Museum kan du opleve livet i Vestjylland gennem de sidste 2000 år. Museet er ikke ét, men 14 forskellige museer og besøgssteder rundt om Ringkøbing Fjord. Museet har to naturvejledere ansat til natur- og kulturformidling

Hvad kan Ringkøbing-Skjern Museum tilbyde Skabe sammenhæng mellem kultursporene i landskabet og de indendørs udstillinger og samlinger. Vise at det moderne museum ikke nødvendigvis er en bygning med udstilling – det er kulturlandskabet, det er levendegørelse, formidling, digitale medier, podcast, argumentet reality, m.m.

En langsigtet investering Intrface-Projektet er for museet en investering på længere sigt, som forhåbentlig i fremtiden vil give flere brugere som ser museet som en resurse Skabe kontakt med fremtidens museumsgæster og åbne deres øjne for hvad et museum er og kan

Spørgeskemaundersøgelse – start (1) For nogle uger siden besøgte I Skjern Å. Hvad synes du om det? Svar:16 positive 4 middel 3 negative 3 ej svaret (2. HF knap så positive mht. å-/museumsekskursion)

Spørgeskemaundersøgelse – start (2) Hvor ofte går du på museum? Svar:2 ofte 4 af og til 19 sjældent eller aldrig (i 2. HF endnu flere ”sjældent eller aldrig”)

Spørgeskemaundersøgelse – start (3) Hvis/når du går på museum, er det så sammen med venner, familie eller i studiesammenhæng? Svar:2 med venner 14 med familie 17 i forbindelse m. skole/studie 1 ej svaret (samme billede i 2. HF)

Spørgeskemaundersøgelse – slut (1) Hvordan oplevede du at projektforløbet fungerede? Svar:12 godt 10 middel 2 dårligt (i 2. HF en mere negativ oplevelse af forløbet, )

Spørgeskemaundersøgelse – slut (2) Hvad husker du som det mest positive ved projektet? at lære noget nyt, noget man ikke vidste før, få øget forståelse for å-området det var sjovt, en anderledes undervisningsform selvstændigt arbejde med frie opgaver, som vi selv bestemte god sammenhæng med gennemgået fagstof at vi skulle lave et produkt ekskursionen i å-området fri i 2 dage, væk fra det normale, vi havde masser af tid (2. HF: især museets ressourcer og en museumsmedarbejder)

Spørgeskemaundersøgelse – slut (3) Hvad kunne du ønske anderledes? bedre introduktion og igangsætning, bedre præcisering af opgaven og forløbet mere hjælp til at komme i gang, se eksempler på færdigt produkt bedre guidning undervejs, mere museumshjælp til materiale- fremskaffelse (oplevet som vanskelig) selv bestemme gruppesammensætningen fremlæggelse i klassen af alle emner/produkter (2. HF efterlyste især bedre hjælp og materialer)

Spørgeskemaundersøgelse – slut (4) Har du mærket, at Ringkøbing-Skjern Museum har været involveret i undervisningsprojektet? Svar:12 ja 10 nej 2 ej svaret (Anderledes formulering 2. HF, næsten samme billede)

Spørgeskemaundersøgelse – slut (5) Har du fået lyst til at besøge flere filialer af Ringkøbing- Skjern Museum? Svar:5 ja 15 nej 4 ej svaret (2. HF knap så positiv)

Spørgeskemaundersøgelse – slut (6) Har projektet fået dig til at ændre holdning over for museer og deres arbejde? Svar: 9 ja 12 nej 3 ej svaret (I 2. HF: færre ændret holdning til museer)

Vores foreløbige vurdering: Der er udbytte og perspektiv i forløbet – også på HF og i de to faggrupper Generel oplevelse af tilfredsstillende motivation og engagement hos kursisterne Kursisterne oplevede forløbet konkret, udadrettet og anvendeligt Produkterne var jævnt hen ok Mirakler kan ikke forventes – heller ikke i dette uv-forløb! Partnerskabet nyttigt for skole og museum – og udfordrende (Roller & forventninger? Ejerskabet?) Projektet indholdsmæssigt & imagemæssigt fordelagtigt for begge