Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Advertisements

Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Livet efter New Public Management
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Ungdommens Folkemøde
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Virksomhedens udvikling
Efterskoleforeningen
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Kvalitet i plejen.
Hvorfor resultatløn?.
Selvets kultur.
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Anerkendende pædagogik
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Uddannelsesudvalgenes arbejde
Introduktionsmøde om byrådsarbejdet
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Kursus for nye efterskoleledere
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Netværksmøder - Drejebog
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Kommunikation hører også med
Tendenser i forældresamarbejdet
KIGO og kommunernes opgaver
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Ledelsesevaluering.
Det er en politiske bestilling!
Interne survey som ledelsesværktøj
Room for people.
Region Midtjyllands opgave
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard

Udfordringer Demografisk udvikling, der medfører udgiftspres Stigende og mere differentierede forventninger til ydelser (kamp mellem medborgerrollen og forbrugerrollen) Vanskeligheder med at rekruttere kvalificerede medarbejdere Konkurrence mellem styringsniveauerne om at sætte dagsorden Ressourceklemme eller afs æ t for nyt æ nkning?

Detailreguleringens spiral ”Politik efter ISO9000” Fejlfinding Statslige standarder Kontrol Opfølgning Procesregler/ -værktøjer

Detailreguleringens spiral ”Politik efter ISO9000” Fejlfinding Statslige standarder Kontrol Opfølgning Procesregler/ -værktøjer Defensiv adfærd Formalisme Sjældent reelle løsninger på kvalitets- problemer

Kvalitetsreformen – mod en positiv spiral? Dialog Fælles langsigtede pejlemærker Få og sigende målinger Refleksions- skabende værktøjer

Afsæt for den positive spiral Kvalitet skabes i vores medarbejderes møde med borgeren Styringsredskabernes værdi består i, hvor vidt de faktisk fremmer kvaliteten i dette møde Vi har brug for redskaber, som ansporer til refleksion, og som understøtter en offensiv og stolt indstilling hos vores medarbejdere Redskaberne skal også sikre, at indhold og kvalitet er gennemskuelig og kan gøres til genstand for dialog og aktiv politisk måldannelse

Partnerskab for kvalitet BorgerMedarbejder Institution Region Kommune Stat Ledelsesrum Skab levende dialog og råderum for initiativ og ledelse

Grader af refleksion i kvalitetsdialog 1.Ad hoc: Regulering ud fra enkeltsager 2. Formaliseret: Forskrift af v æ rkt ø jer 3. Substantielt: Dialog om indhold 4. Idealt: V æ rdiafklaring Spektakul æ re pressesager med politiske reaktioner P æ dagogiske l æ replaner Elevplaner og test Debat om p æ dagogiske tilgange, f.eks. forholdet mellem leg og l æ ring EKSEMPLER Debat om dannelses- og kompetenceidealer

Betingelser for fremdrift i kvalitetsarbejdet Konkrete og energigivende mål Muligheder for at tage selvstændige initiativer og styre sig selv Håndtérbare og ubureaukratiske regler Mulighed for at tilpasse udfordringer til færdigheder Tydelig og ikke-ydmygende feedback Fjerne distraherende faktorer Fra Hans Henrik Knoop: Kunsten at finde flow i en verden, der ofte forhindrer det..(2005)

Spørgsmål til refleksion om kvalitet Kan vi opbygge et partnerskab for kvalitet med staten, som forpligter til langsigtet dialog og regulering? Hvor er der særlig behov bedre styring af kvalitet? Hvordan skaber vi dokumentationsmetoder, som reelt skaber refleksion og kvalitetsbevidsthed – og ikke bare selvlegitimering? Hvor er der brug for standardisering, og hvor er der brug for fleksibilitet og råderum? Hvordan inddrager og påvirker vi de statslige myndigheder? Hvordan sikrer vi forankring i de faglige miljøer?