Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
room for people
2
Giver tidlig dialog med det offentlige miljøforbedringer?
3
Hvad driver miljøforbedringer?
Kundekrav/ønsker/forventninger Lovgivning Miljøpolitik (mission/strategi) Differentiering (mission/strategi) Økonomi Interne og eksterne faktorer
4
Hvad er dialog?
5
Forudsætninger for god dialog
Forventningsafstemning Fælles mål
6
Hvad viser historien Krav om bæredygtigt træ
Frivillig vejledning i 2010 Første SKI udbud med krav i 2012 Kilde: Naturstyrelsens hjemmeside
7
Hvad viser historien Krav om bæredygtigt træ
Frivillig vejledning i 2010 Første SKI udbud med krav i 2012 Cirkulære i 2014 Kilde: Naturstyrelsens hjemmeside
8
Hvad viser historien Krav om bæredygtigt træ
Frivillig vejledning i 2010 Første SKI udbud med krav i 2012 Cirkulære i 2014 FSC holder fokus Kilde: Mestertidende
9
Hvad viser historien Krav om bæredygtigt træ
Frivillig vejledning i 2010 Første SKI udbud med krav i 2012 Cirkulære i 2014 FSC holder fokus Status på certificerede leverandører Kilde: Info.fsc.org
10
Hvad viser historien Krav om bæredygtigt træ
Frivillig vejledning i 2010 Første SKI udbud med krav i 2012 Cirkulære i 2014 FSC holder fokus Status på certificerede leverandører (OBS – Office Furniture) Kilde: info.fsc.org Scan Office, Dencon, Fumac, EFG Input Interiör (EFG kun registreret i SE), Martela m.fl mangler på listen Handelsvareleverandører er certificeret i begrænset omfang (Fritz Hansen (3 produkter), Magnus Olesen) Ingen reel dokumentation på bæredygtigt træ, hvis varen ikke er certificeret Ingen opfølgning Ingen effekt ved at klage ifm. Udbud Stor omlægning af indkøb efter fusion med Holmris – certificerede leverandører til alle materialer, men kun få af materialerne er reelt leveret som certificeret materiale
11
Startskud til Svanemærkning
Kriterier i offentlige udbud Rettesnor for miljøforbedring af fabrik (ISO certificering) Krav til materialer/leverandører Kundeønske fra Rambøll
12
Udfordringer undervejs
MDF ikke under grænseværdi formaldehyd Test af det færdige produkt Metalleverandør leverer ikke dokumentation Udskiftning af leverandør Dokumentation af genbrug af plast-kantbånd Lang korrespondance frem og tilbage til leverandør – jo længere leverandørkæde, jo mere besværligt Dokumentation af genanvendelsesgrad i metal Aluminiumskabelbakke blev taget ud af produktet, generel lang procestid på dokumentation 1 ressource i virksomheden som har Svanemærkning som del-opgave
13
Learnings Start med råmaterialerne og byg på
Tæt dialog med kunden – hvad er vigtigst? Svanemærke eller præcis udformning af produktet Det tager tid at samle dokumentation og få den godkendt – leverandørerne kender ikke Ecolabel/Svanemærke og misforstår tit spørgsmålene, glemmer at sende dokumentation med osv. Jo længere leverandørkæde, jo længere tid tager det
14
Status på miljømærkning
Vi har fået godkendt en række størrelser og overflader med diverse stel. Vi udvider løbende paletten på kundeforespørgsel, men det tager tid at komme igennem hele produktporteføljen og det kan have prismæssige konsekvenser.
15
”Problemer” med miljømærkerne
Procestungt da der er mange kriterier komponenterne skal leve op til Når en kunde vil have et andet produkt – eller et produkt i en anden farve eller størrelse, skal vi sende en udvidelsesansøgning og forklare hvori evt. forskelle består. Modsat FSC hvor licenshaver selv kan tilføje produkter uden involvering af certificeringsbureau
16
Supplement til miljømærker
Husk også at kigge på end-of-life. Bliver varerne reelt genbrugt? Miljømærker er ikke garanti for miljørigtig bortskaffelse Kan man forny noget af det man har – eller købe brugt – i stedet for nyt? Funktionsudbud – mindre fokus på form, mere fokus på funktion
17
Supplement til miljømærker
Husk også at kigge på end-of-life. Bliver varerne reelt genbrugt? Miljømærker er ikke garanti for miljørigtig bortskaffelse Kan man forny noget af det man har – eller købe brugt – i stedet for nyt? Funktionsudbud – mindre fokus på form, mere fokus på funktion
18
Supplement til miljømærker
Husk også at kigge på end-of-life. Bliver varerne reelt genbrugt? Miljømærker er ikke garanti for miljørigtig bortskaffelse Kan man forny noget af det man har – eller købe brugt – i stedet for nyt? Funktionsudbud – mindre fokus på form, mere fokus på funktion
19
Opfordringer til offentlige udbydere
Hav respekt for processen – det er ikke realistisk, at alle produkter kan miljømærkes Funktionsudbud – hvis produkterne skal leve op til en masse specifikke krav, kan man først starte en miljømærke-proces, når man kender kravene Hvis I vil stille krav, så sørg også for at følge op og undersøge dokumentation Det I vægter, er det I får – hvis miljø vejer 10% og pris 50% er fokus ikke på at levere et miljørigtigt produkt Respekter at prisen bliver højere – jo længere produktet er fra tærsklen, jo mere koster ændringerne
20
Hvad skal der til for at skabe miljøforbedringer?
Stil realistiske krav (alt kan ikke mærkes på en gang) Lav en fornuftig tidshorisont Følg processen med jævnlig opfølgning Kontroller, at I rent faktisk får det, I har bedt om – og aftal next step løbende
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.