Personale, Bestyrelse og Ledelse = Charlotte,(med sit ledelsesmæssige bagland) skaber en Natur-Børnehave.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Personale, Bestyrelse og Ledelse = Charlotte,(med sit ledelsesmæssige bagland) skaber en Natur-Børnehave.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Online arbejdsmiljøuddannelse
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
Tænketankens vision i en skolekontekst
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Anerkendende pædagogik
Central kontra decentral
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Velkommen til Engen &Poplen 
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Informationsmøde Førskolen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Tendenser i forældresamarbejdet
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til Risskov Skole
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Personale, Bestyrelse og Ledelse = Charlotte,(med sit ledelsesmæssige bagland) skaber en Natur-Børnehave

Gruppe teamets opgaver: At tage vare på børnegruppen i det daglige som gruppe imellem kl og kl , før kl og efter kl er børnene i huset fælles børn. At tilrettelægge hverdagen i henhold til den fælles års og læreplan og indarbejdeen en dagsstruktur der understøtter det vi vil i fællesskab med institutionen og børnene. Gruppeteamet skal arbejde sammen i løsningen af opgaverne, der afholdes et stue/gruppe team møde ca. en gang pr. mdr. Her detail planlægges og sættes reservationer i egen kalænder mht. aftaler om samtaler og lign. At have fokus på børnenes udvikling og trivsel i hverdagen. Alle børn har en primær voksen der er ansvarlig mht. den tætte forældrekontakt og barnets generelle udvikling og trivsels niveau. Er der mistrivsel, eller at barnet ikke udvikler sig hensigtsmæssigt så er primærvoksne ansvarlig for at italesætte dette og få barnet drøftet og gennemgået med kollegaerne i gruppeteamet. Her følges udviklingsdagsorden for at komme hele vejen rundt om barnet, således at såvel problemstillinger og styrkesider belyses. Efter gennemgang indkaldes forældrene til en samtale i institutionen, det er den primærvoksne der indkalder. Vi deltager altid to voksne til indkaldte samtaler med forældrene. I dagligdagen skal politikker og retningslinier følges mht. arbejdet i gruppeteamet. Alle gældende politikker og retningslinier kan læses i sundheds-mappen der står i køkkenet. Det er nødvendigt, at alle medlemmer i teamet har styr på egen kalænder og aftaler på tværs f.eks. med fagteams. Forsøg kun, at have en aften med møder om ugen. Den interne kommunikation skal foregå i åbenhed og dialog (se ledelsesgrundlaget). Det pædagogiske ansvar ligger hos Teamets faguddannede personale. Hos Uglerne er det Solveig/Malene, Spætmejserne Helle og hos Grønspætterne Mikkel. Leder deltager så vidt det er muligt i Gruppeteam møder, nogen gange som ”forstyrelse” og italesætter evt. punkter som ikke er sat på dagsorden evt. fordi det er svært at tale om. Leder kommer også med evt. udviklings initiativer for gruppens drift, udvikling og kommunikation hvis dette skønnes at være behovet. Det personale der er tilknyttet det enkelte gruppe-team har fokus på børnenes trivsel, leder har fokus på de voksnes trivsel.

Fag-teams opgaver: Det er fagteamets opgaveat have fokus på den faglige tilgang mht. sprog, bevægelse/motorik og Havens Cyklus /grønnespirer emne 2013: Hvornår er det tid for hvad, NB: der skal vandes når det er tørt osv. osv. Skal ungerne få forståelsen for cyklus i haven bør den passes med rettidig omhug Derfor dette fokus i Natur-teamet i år. Der ud over er det Fagteamets opgave, at have fokus på det stimulerende og inholdsmæssige arbejde set i forhold til lære og årsplanen. Det er det enkelte fagteam medlem der er ansvarlig for, at der hjemme i alle grupper arbejdes med aktiviteter og målsætninger i forhold til det enkelte fagfokus. Fagteamet drøfter og tænker også ideer udviklings potentialesamt sparre i dagligdagen med hinanden. Hvert Fagteam har en tovholder der står kontakt udafrettet i forhold til faget. Natur=Malene, kontakt person mht. grønne spirer. Bevægelse=Mikkel, kontaktperson mht. motorik konsulent Annette Badstue, Sprog=Helle kontaktperson mht. Talepædagog Asbjørg. Kontakt personerne er indgangen for kontakt og har overblikket mht. det samlede arbejde inden for fagområdet i institutionen.

Bevægelses ansvarlig: Mht. bevægelses ansvars opgaven er den sidestillet den sprogansvarlige opgave. Ved bekymring mht. børn hvor Motorikken ikke fungere laves der i samarbejde imellem den motorik ansvarlige /Mikkel og primær voksne en instilling, henvendelse til Annette Badstue sørger Mikkel for. Evt. planlægning af trænings indsats i dagligdagen sker i samarbejde mellem den motorikansvarlige og primærvoksen. Det er den Motorikansvarliges opgave at holde fokus på at aftaler udføres og forløbet skrider frem efter planen. Rykker Annette B. ved fravær. Og lign. Motorik ansvarlig står også til rådighed mht. Forældresamtaler hvor motorikken er særlig støttekrævende i hverdagen, som voksen ud over barnets primære voksne. Ofstest vil der også være behov for formidling til øvrige medarbejdere om insatsen så den kan foregå på alle planer i hele barnets dag, hvor træning kan komme ind naturligt.

Leder opgaver: Det forventes at leder sparer med Fagteam tovholder. Mht. bevægelsesansvars opgaven er den sidestillet den sprogansvarlige opgave. Ved bekymring mht. børn hvor Motorikken ikke fungere laves der i samarbejde imellem den motorikansvarlige og primær voksne en instilling, henvendelse til Annette Badstue. Evt. planlægning af træningsindsats i dagligdagen sker i samarbejde mellem den motorikansvarlige og primærvoksen. Det er den Motorikansvarliges opgave at holde fokus på at aftaler udføres og forløbet skrider frem efter planen. Rykker Annette B. ved fravær. Og lign. Videre give viden og information b.l.a. i forhold til budget muligheder og lign. Informerer om hvad der rører sig i kommunen på området og i borgerforening og andre interessegrupper der bruger/bor i Natur-Børnehuset. Deltager om adhock og på skift i Fagteam møder.

Deltagere i de tre fagteams er for 2013 følgende personaler fra Natur-Børnehuset Naturpædagogisk fagteam: Malene/Charlotte, Maria og Janni. Bemærk nyt team:) Bevægelses fagteamet: Mikkel, Lene og Solveig. Sprogteamet: Helle, evt. Studerende, Lene og Annette.

Vigtige medarbejder ”opgaver”: Bruger deres TR for at få indflydelse i MED. Er loyale i forhold til beslutninger taget i gruppeteam og fagteam. Loyalitet i forhold til ledelses grundlaget. Kommunikere åbent og ærligt og klere tingene af der hvor der kan gøre noget ved det, f.eks. evt. gruppeteams problematikker klares af i gruppe teamet osv. Brug din leder hvis det bliver svært. Husk du er også repræsenterende Natur-Børnehuset, når du ikke er på arbejdet.

Hvad drøftes i MED: Fælles Sikkerhed Budget Trivsel Struktur (MED har mulighed for at uddelegere forskellige opgaver til TEAMS) Organisering Kommunikation Information Opdatering af Trivsels-, Sundhedsmappe, APV, samt Beredskabsplaner.

Bestyrelsens fælles front/vision: - At skabe et fundament for børnenes personlige og faglige udvikling, læring og trivsel med udgangspunkt i naturen. - At skabe et godt og konstruktivt samarbejde- agere som børnenes ambassadører samt sparringspartnere, forældre og institution imellem.

Natur-Børnehus og Multihus organisering. Oplysningsforbundne,Idrætsforeninger,Kirke,Erhvervsliv Repræsentant: AOF Natur-børnehaven ”Fuglereden” ”Fuglereden” Lokale interessegrupper. Aktivt medborgerskab. Repræsentant: Munke-Bjergby Borgerforening Natur-Børnehuset med Tale-høre Centret, Natur-dagpleje og Natur-børnehaven Fuglereden/Repræsentant. Natur-dagplejen Tale-høre centret Natur-, kultur- og børne-huset børne-huset Multihuset: Multihuset: MB MB NBF NBF AOF

Natur-børnehus / Multihus Natur-Børnehuset er repræsenteret i Multihusets koordineringsudvalg af: - Charlotte inst. Leder i NBF. Hanne Forældre best. Formand. Jette best. De oplysende forbund, kirken, idrætsforeninger mfl. er repræsenteret ved: Bente /Aof Kirsten / Lokal Præst Erik Lundby /foreningsliv Munke-Bjergby Borgerforening ved: Tanja formand Karen Andersen Steen Hirtsch