MADKAMPS relation til faget Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Flashcard-spil Kost - kostråd
Advertisements

Kært barn har mange navne -
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Læring i bevægelse - hvorfor?
Kost og træning.
Mad til unge på høj- og efterskoler
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Kladde til informationsdias
Tværfagligt undervisningsforløb
Slagterkurvens nordiske mad
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Supper Purésuppe Veloutésuppe Cremesuppe Consommé Kolde supper
Nem planlægning af børnemad
Vigtige begreber i naturfag
Næringsstoffernes køkkentekniske egenskaber
Nærings stoffernes Køkkentekniske egenskaber
Mad til unge på høj- og efterskoler
Viden, læring og progression
Kabystjeneste Sundhed, ernæring og proviantering
Portfolio opgaven 2kok1122.
Et styrket madkundskab
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Madkundskab – et nyt fag i skolen
I praksis Odense 27. oktober 2014
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
træningsprincipper og træningsforbedringer
6.1. Nøglehullet – et sundere valg 6.2 Fødevaregrupper og variation Spis noget fra alle fødevaregrupper hver dag og varier de produkter du spiser inden.
Det sundhedspædagogiske netværk Faaborg-Midtfyns Kommune Ringe den Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt, Læreruddannelsen i Odense 2009.
Madkamp - DM i madkundskab
Lærerprofessionen.
VITAMINER OG MINERALER
Bæredygtighed – Naturfag
Fedt, protein og kulhydrater
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Læring og MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Overskrift her Indsæt Præsentationens titel her Indsæt Dato / Organisation / Afsender her Indsæt > sidehoved / sidefod SUND MED KØD Mørt ikke tørt – stegning.
Klik for at redigere i master2kok1111a Nærings stoffernes Køkkentekniske egenskaber.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Kost til gravide Kendskab til de ernæringsmæssige behov til gravide.
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læring og MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læring og Evaluering i Madkamp og madkundskab Merete Vial Oktober
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Klimavenlig mad Rasmus Fredslund.
Evaluering.
Madkamp - DM i madkundskab
Litteratur til inspiration
Kreativitet Innovation Entreprenørskab
Madkamp - DM i madkundskab
Evaluering – det kræver læringsmål!
Seks veje til din sundhed
Består i år af: Samlet materialer til både elever og lærer en plakat
Den vigtigste energikilde.
Rørte og piskede masser
Af Katrine L. Eld – køkkenleder i SolsikkenÅby
Proteiner Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Møde m. 1. Hovedforløb 2015 kost og sundhed på skemaet
Fedtstoffer.
Meltyper.
Mælk og andre Mælkeprodukter.
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Præsentationens transcript:

MADKAMPS relation til faget Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg

Formål med MADKAMP Formålet med Madkamp er at styrke madkundskabsfagets faglighed og position i den danske grundskole. I MADKAMP kan eleverne arbejde eksperimenterende og undersøgende og styrke både egen og fælleskabets faglighed og trivsel. Med fokus på innovation, faglighed og en høj grad af elevdeltagelse, er ambition at fremme elevernes lyst og kundskab i forhold til mad, måltider og formidling.

Formål med læringsforløbet Formålet med MADKAMPs læringsforløb er, at eleverne er aktive deltagere i læringsforløbet og tilegner sig færdigheder og viden om fødevaren mælk og mælkeprodukter i forhold til fødevarebevidsthed og madlavningens fysisk og kemi. Eleverne skal opnå indsigt i mælk og mælkeprodukter fysisk-kemiske egenskaber gennem teoretiske, praktiske og æstetiske læreprocesser samt opleve fremstillingsprocesser og madlavningsglæde. Denne indsigt skal de anvende i innovative læringsforløb, hvor de udvikler retter med mælk og mælkeprodukter samt formidler deres færdigheder, viden, erfaringer og oplevelser gennem forskellige sproglige og visuelle tilgange.

MADKAMPS fokus Læring i madkundskab - ud fra et valgt tema Innovation Elevdeltagelse

Fagformål for madkundskab Stk. 1 Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på bagrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed. Stk. 2. Gennem alsidige læringsforløb skal eleverne udvikle selvværd, fantasi, madlavnings-glæde og erkendelse, så de bliver i stand til begrundet at tage stilling til og handle i overensstemmelse med dette. Eleverne skal lære at forbinde viden med lyst og handling i en forpligtigende praksis. Faget skal tilrettelægges, så eleverne kan opleve værdien af et fællesskab omkring måltider. Stk. 3. Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed. Kilde: vejledninghttp:// vejledning

Temaet for MADKAMP - DM i madkundskab 2016 Mælk & mælkeprodukter og deres fysisk-kemiske egenskaber Tidligere temaer: Se: Tidligere temaer: Se:

Fælles Mål – hierarki Kompetenceområde Kompetencemål Færdigheds-og vidensområder med: Færdigheds- og vidensmål Læringsmål

Læringsforløbet: Mælk & mælkeprodukter Læringsforløbet om: Mælk & mælkeprodukter – og deres fysisk kemiske egenskaber dækker kompetenceområderne: Fødevarebevidsthed med færdigheds-og vidensområdet: Råvarekendskab Madlavning med færdigheds-og vidensområderne: Madlavningens fysik og kemi Smag og tilsmagning Madens æstetik Se i velkomstmappen

Kompetenceområdet Madlavning klassetrin Grundmetoder og madteknik (Færdigheds- og vidensmål) Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning Eleven kan kombinere grundmetoder og teknikker i madlavning Eleven har viden om kombinationsmuligheder mellem grundmetoder og teknikker i madlavning Madlavningens fysik og kemi (Færdigheds- og vidensmål) Eleven kan lave mad under hensyntagen til fysisk-kemiske processer Eleven har viden om madlavnings grundlæggende fysik og kemi Eleven kan skabe retter under hensynstagen til sammenhæng mellem madlavnings grundmetoder og fysisk- kemiske egenskaber Eleven har viden om sammenhæng mellem madlavnings grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber

Kompetenceområdet Madlavning klassetrin Madtekniske egenskaber og håndværk (Færdigheds- og vidensmål) Eleven kan eksperimentere medingredienser og metoder Eleven har viden om metoder og ingrediensers madtekniske egenskaber Eleven kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning Eleven har viden om komplekse madtekniske egenskaber og metoder Eksperimenterende madlavning (Færdigheds- og vidensmål) Eleven kan eksperimentere med mads fysisk-kemiske egenskaber Eleven har viden om gastro fysisk- kemiske egenskaber Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag

Madlavningens fysik og kemi Fysisk-kemiske processer i fødevarer ses i forhold til fødevarernes indhold af: Kulhydrat Fedt Protein

Kulhydrater i fødevarer Monosaccharider: glucose, fruktose, galactose Disaccharider: saccharose, laktose, maltose Polysaccharider: stivelse og fibre - cellulose og pektin Kulhydrater findes i: Grøntsager Frugt Kartofler Korn Mælk (laktose)

Fedt i fødevarer TRIGLYCERIDER: Kød Fisk Æg Mælk og mælkeprodukter Fedtholdige frugter

Protein i fødevarer Korn Kød Fisk Æg Mælk og mælkeprodukter Bælgfrugter Proteiner er kompleks opbyggede molekyler

Kulhydraters fysiske og kemiske reaktion ved tilberedning Ved opvarmning fx kogningPektinet indgår i en anden opløsning og grøntsagerne bliver bløde Stivelse forklistrer ( anvendes også ved jævning) Ved ilægning i koldt vandVand trænger ind i de enkelte planteceller (Osmose) Ved stegning og bagning De simple kulhydrater karamelliserer Vandet fra grøntsager fordamper Ved stegning i smør sker en proces mellem protein og de simple kulhydrat= Maillard processen. Fx den brune skorpe på brød og kød Ved fermenteringMælkesyrerbakterier omdanner laktosen til mælkesyre

Fedts fysiske og kemiske reaktion ved tilberedning Ved opvarmning- pande-, lyn- og friture stegning Overfører varme Forhindrer fastbrænding EmulsionFedt i vand fx mælk Vand i fedt fx smør En emulsion er en blanding af dråber af olie/fedtstof og vand. Fedtdråberen samler sig og da fedt, har lavere massefylde end vand samler fedtet sig oven på vandet. En emulgator kan stabilisere en emulsion.

Proteiners fysiske og kemiske reaktion ved tilberedning OpvarmningDenaturerer og koagulerer dvs. Fx æg og kød stivner. PiskningDenaturerer så de kan binde luft. Fx æggehviden kan binde luft Tilsætning af syreDenaturering og koagulering. Fx kold stegning – citron på rå laks. Udfældning af protein v. ostefremstilling Koagulering = proteinerne stivner Denaturering= Proteinerne opløser deres 3. og 4. binding Koagulering = proteinerne stivner Denaturering= Proteinerne opløser deres 3. og 4. binding

Jævningsmidler Jævningsmidler: Fedt Protein Kulhydrat – der ændrer konsistens på et produkt Mel: Hvedemel, maizenamel, kartoffelmel, rismel, forskellige gryn og modificeret stivelse Æg: æggeblomme Smør, piskefløde, surmælksprodukter (bemærk fedt% i fløde og surmælksprodukt) Oste (bemærk fedt% i osten) Pureér af grøntsager og frugt Gelatine (husblas) Agar udvundet af tang Pektin udtræk fra planter – jævnfør syltning

Smag og konsistens Sprød Klistret Melet Hård Blød Cremet Se konsistenskortet i materialet fra Smagens dag 2013 Se:

Litteratur og referencer Til underviseren: Fødevarelære, Hanne Hyldgaard Langager, 5. udgave, Erhvervsskolernes Forlag 2014 Fødevarer og kvalitet, red. Lise Justesen, Ulla Uebel, Karin Østergaard, 2 udgave, Nyt Teknisk Forlag 2010 Ernærings og fødevareleksikon, Niels Lyhne og Elin Kirkegaard, 4. udgave, Gad 2006 Ernæringsfysiologi – en grundbog, Inger Marie Jørgensen & Niels Holmquist, Munksgaard Danmark 2014 Molekylær gastronomi, Thorvald Pedersen, Nyt Nordisk Forlag 2008

MADKAMP Hvor kommer mælken fra?