Fablab – Innovation og design i praksis Oplev hvordan elever og lærere har samarbejdet med FabLab og har fået inspiration til at skabe god undervisning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Lidt om vejleder rollen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til workshoppen
Handler om naturvidenskab
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Skolereform august 2014………………
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Deltagerstyret undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Praktisk/musiske fag i Skoleintra. Uffe, Christine og 4.A der var så STOLTE.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Innovation i AT/SO.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Læring, kommunikation og samarbejde
Ny Fælles Naturfagsprøve
Obligatorisk selvvalgt opgave
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Digital Didaktisk Design
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
It i folkeskolens matematikundervisning
SSO - Større skriftlig opgave
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Talentudvikling SOSU elever.
- Vi skaber iværksættere
Velkommen til fagligt samspil
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Titellayout Undertitel.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
SRO SKRIV!.
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Tilstedeværelsesundervisning
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Værktøj: Check dine relationer
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Fablab – Innovation og design i praksis Oplev hvordan elever og lærere har samarbejdet med FabLab og har fået inspiration til at skabe god undervisning.

Hvad er Fablab? Fablab er et fabrikationslaboratorie. Et sted, hvor man kan designe, udvikle og producere prototyper ud fra sine egne ideér.

Fablab 5-trinsmodel Kilde:

16 innovationskompetencer Kilde: content/uploads/2014/09/Innovationskompetence_170914_small.pdf

3D-print i biologi I dette forløb har eleverne arbejdet med og nærstudere bakterier og deres funktioner. Elevernes forståelse af bakteriernes funktioner halter dog ofte, da bakterier er så små, at de er usynlige for vores blotte øje. Eleverne har ud fra en liste med vigtige/skadelige bakterier, valgte sig en bestemt bakterie, som de har nærstuderet og 3D-modelleret. Eleverne har fundet billeder af deres ”valgte” bakterier” ud fra et ”elektron mikroskop”. Herefter har eleverne 3D-modelleret bakterien med alle dens synlige bestanddele. Derved ender eleverne med at have forstørret bakterierne op fra en mikroskopisk-størrelse til en mere øjensynlig-/håndgribelig størrelse. Til sidst har eleverne printet bakterierne ud, således at de kan holdes i hånden og nærstuderes uden brug af mikroskop…

Innovationskompetencer: -Illustration(Det handler om at synliggøre) -Research og analyse(Det handler om at stille spørgsmål) -Risikovillighed(Det handler om at turde)

3D-print i Matematik Matematikforløb om emnet ”tegning”- herunder perspektivtegning. Her har eleverne arbejdet med perspektivtegning og de her tilknyttede matematiske begreber ud fra brugen af 3D-printeren. Eleverne er i første omgang blevet præsenteret for de matematiske begreber i forbindelse med perspektivtegning, og derefter har de i 3D- modelleringssoftwaren Tinkercad designet deres egne huse, som skulle indeholde mindst 20 overflader. Eleverne har så fået 3D-printet deres huse, og brugt disse til en fremlæggelse, hvor de med udgangspunkt i deres huse skulle forklare de matematiske perspektivtegnings begreber.

Innovationskompetencer: -Illustration(Det handler om at synliggøre)

Matematik brætspil

8.b har i matematiktimerne arbejdet med innovative processer med henblik på udvikling og design af et matematik brætspil, som skal kunne forbedre 5. klasserne forståelse for og kendskab til arealberegning.

Innovationskompetencer: Idégenerering Prototyping Research Formidling

Udfordringer og muligheder i arbejdet med Fablab og innovative arbejdsprocesser

Udfordringer Indlæring af nye digitale færdigheder hos en større gruppe elever Tidskrævende

Muligheder Giver en alternativ undervisning, hvor selv bogligt udfordrede elever kan få succes Bidrager til udviklingen af elevernes digitale færdigheder Gode muligheder for arbejde med ”åben skole”-projekter

De tekniske elementer - 3D-print

3 elementer i 3D-printning 3D-modelleringssoftware 3D-slicer software 3D-printeren

3D-modelleringssoftware Tinkercad (Stl fil) Link:

3D-slicer software Cura (G-code fil) Link:

3D-printeren 1. Start 3D-printeren 2. Kalibrering 3. Opvarmning af byggepladen 4. Igangsættelse af et 3D-print ______________________________________ 5. evt. rensning af af printhovedet.