Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Matematikkens dag Andreas mogensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Matematikkens dag Andreas mogensen."— Præsentationens transcript:

1 Matematikkens dag Andreas mogensen

2 Dagsorden 1,5 time matematisk modellering
Formål med opgaven og matematisk område Dagens påstand Små opgaver og ledetråde Endelig præsentation af dagens resultat v. eleverne

3 Formål med opgaven Formålet med dagens opgave er:
At træne jeres modellerings kompetencer At øve jer i at bruge GeoGebra ud fra en autentisk hændelse At kunne søge viden og information på nettet At kunne forklare og argumentere for jeres fund I skal træne jeres færdighed indenfor geometri og måling

4 Dagens påstand Jeres opgave:
Andreas Mogensen kunne se 2,95 % af Jordens overflade fra hans rumrejse. Jeres opgave: Find frem til hvordan denne påstand kan vises i en model. Benyt GeoGebra til at understøtte påstanden med.

5 Spørgsmål 1: Hvem er Andreas Mogensen?

6 Spørgsmål 2 Hvor meget af jordens overflade kunne Andreas Mogensen se fra 400 km afstand? d. Beregn hvor stor en del han kunne se vha. formlerne og h=400 km a. Find jordens radius c. Find kugleafsnit- eller kuglekalotformlen e. Find ud af hvor stor en procentdel dette udgør af jordens samlede overfladeareal b. Find formlen for kuglens overfladeareal Tryk for flere ledetråde!

7 Fremvis modellen i GeoGebra
- I skal nu forsøge at fremvise modellen i GeoGebra. (2D) Hvordan kan I vha. tegneblokken, algebravinduet samt regnearket fremvise denne påstand? - Kan I producere det sådan, at I kan undersøge hvad der ville ske, hvis Andreas Mogensen kom tættere eller længere væk fra jordens overflade? Kan han se mere eller mindre når afstanden øges? - Hvilke andre informationer kan I udlede af jeres konstruktion? Og overvej om der er et maksimum for hvor meget han kan se

8 Formidling og præsentation
Præsenter jeres resultater og arbejdsmetoder enten for hele gruppen eller for et andet hold – alt efter hvor meget tid der er tilovers. Giv hinanden feedback og spørg gerne ind til resultaterne. Overvej: Hvordan minder denne form for undervisning om det I laver til daglig og hvordan er den anderledes fra samme?

9 Hvis I har tid tilbage: Spil en omgang ”Skyd rumfærgen ned” enten på papir eller direkte i Geogebra.

10 Tak for i dag ! I har været super seje! Husk at gem jeres arbejde, man ved aldrig hvornår man får brug for en tur i rummet. ;)


Download ppt "Matematikkens dag Andreas mogensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google