STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Krav til informationsformidling
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
StudieRetningsOpgaven
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS

Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse  At fordybe dig i et selvvalgt emne i en periode  A t arbejde meget selvstændigt med din opgave  At vise at du kan formidle din viden

Rammer  Opgaven er individuel  Skrives i 1-3 fag  Skriver du i et fag skal faget være på B-niveau  Skriver du i flere fag – skal mindst et fag være på B-niveau  Du har en uge at skrive opgaven i

Forberedelse (1)  Spørg dine lærere om mulighederne i deres fag  Få eksempler på opgaveemner i fagene  Tag straks kontakt til læreren i det fag, som du vil skrive i  Forberedelsen til SSO sker sideløbende med den almindelige undervisning  Derfor er det meget vigtigt, at du kommer i gang med infosøgning, læsning og notattagning med det samme

Forberedelse (2)  Tag notater, når du læser noget til opgaven  Notattagning: Marker, om der er tale om citater, henvisninger eller referater, eller om der er tale om dine personlige kommentarer og vurderinger  Sæt dine notater i system, så du let kan finde de nødvendige oplysninger igen – fx forfatter, titel, årstal, udgave og sidetal  Udarbejd din litteraturliste løbende  Bestil din litteratur i god tid på biblioteket  Noter, hvilke hjemmesider du besøger – og hvornår

Deadlines  UGE 39: Generel orientering om SSO (SS)  FRA UGE 39: Faglærerne orienterer dig om opgaveskrivning i de enkelte fag  UGE 41, 5. OKTOBER, KL : Dit valg af fagkombination og område  UGE 45 og 47: Skemalagt vejledning. Du fordyber dig i emnet  UGE 50, 10. DECEMBER, KL I 426: Opgaveformuleringen udleveres  UGE 51, 17. DECEMBER, SENEST KL : Du afleverer din besvarelse på skolens kontor  UGE 9: Her forventes opgavebedømmelsen afsluttet- Karakteren kan ses i Lectio, når den er offentliggjort

Valg af fag  DU MÅ VÆLGE 1-3 FAG.  Fag på mindst B-NIVEAU: DANSK (A), HISTORIE, ENGELSK.  Fag på C-NIVEAU: BILLEDKUNST, BIOLOGI, DRAMATIK, FYSIK, GEOGRAFI, INFORMATIONSTEKNOLOGI, KEMI, MATEMATIK, MUSIK, PSYKOLOGI, RELIGION, SAMFUNDSFAG, TYSK  Valgfag på B-NIVEAU: BILLEDKUNST, BIOLOGI, DRAMATIK, IDRÆT, MATEMATIK, MUSIK, NATURGEOGRAFI, SAMFUNDSFAG OG TYSK.

Vejledning  Du får en eller flere vejledere – alt efter valg af fag  KONTAKT VEJLEDER(E) MED DET SAMME – så du hurtigt får indkredset dit emne og kan komme i gang med dine forberedelser  Vejledningen består af gode råd og vink til dit arbejde med opgaven  Vejleder er - som regel – din egen faglærer  Vejledning sker uden for timerne  I opgaveugen: kun enkle spørgsmål til din vejleder

Opgaveformuleringen  Opgaveformuleringen udarbejdes af vejleder(e)  Er fagspecifik – dog med flerfaglige aspekter ved valg af flere fag  Skal sikre at du fordyber dig i et materiale  Skal være konkret og afgrænset  Skal præcist angive de krav der bliver stillet  Skal sikre, at en del af opgaven er ukendt stof  Skal sikre at du ikke kan skrive hele afsnit af opgaven, inden opgaveugen, men skal tage hensyn til dine overvejelser  Må ikke bygge direkte på undervisningen. Kan dog ligge i forlængelse af undervisningen

Formalia  Opgavens omfang: max 15 A4-sider (mindst 10). Din vejleder angiver forventet omfang  Linjeafstand er 1½, skriftstørrelse 12, Times New Roman  2400 anslag pr. side  Vælg en god og letlæselig sats  Omfang omfatter ikke: indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, grafer, tabeller, illustrationer og tekstbilag  Forrest i afleveringsmappen: Opgaveformulering, evt. lærerbilag  Afleveres i min. to eksemplarer på skolens kontor (flere ved flere fag)  Husk sidetal

Opgaveskrivning  Lav en idebank  Skriv en god disposition med klare overskrifter og et tydeligt mål  Start skrivefasen tidligt og læs korrektur løbende  Vu-moduler om SSO (3 vu-moduler)  Brug din vejleder!  Modul om infosøgning ved bibliotekar  Brug bibliotekaren!  GODE VEJLEDNINGER I OPGAVESKRIVNING: OG BIBLIOTEKETS SKRIV OPGAVEWWW.STUDIEPORTALEN.DK

Opgavens indhold  FORSIDE = TILMELDINGSBLANKET  OPGAVEFORMULERING + EVT. BILAG KNYTTET TIL DENNE  ET ENGELSK RESUMÉ  INDHOLDSFORTEGNELSE MED SIDETALSHENVISNINGER  INDLEDNING, DER PRÆSENTERER EMNET OG AFGRÆNSER DET  SELVE OPGAVEBESVARELSEN  KILDEHENVISNINGERNE SKAL VÆRE KORREKTE OG FULDSTÆNDIGE. DER KAN VÆLGES MELLEM FODNOTER ELLER SLUTNOTER – TAL MED DINE VEJLEDERE.  AFSLUTNING MED KORT SAMMENFATNING OG KONKLUSION  DATO OG UNDERSKRIFT EFTER KONKLUSIONEN  LITTERATURLISTE MED NØJAGTIGE ANGIVELSER: FORFATTER, TITEL, UDGAVE, FORLAG, ÅRSTAL.  LITTERATUR  ARTIKLER  INTERNET  ILLUSTRATIONER  EVENTUELLE BILAG FRA KURSISTEN SELV HEREFTER

Bedømmelse  CITAT FRA BEKENDTGØRELSEN OM BEDØMMELSEN… VED BEDØMMELSEN LÆGGES VÆGT PÅ NEDENSTÅENDE FORHOLD:  OM DEN STILLEDE OPGAVE ER BESVARET UD FRA DE FORMULEREDE KRAV.  OM DER ER SAMMENHÆNG MELLEM DEN TIDSMÆSSIGE RAMME FOR OPGAVEN OG BESVARELSENS OMFANG OG KVALITET.  OM DER ER BENYTTET RELEVANT BAGGRUNDSSTOF FOR BESVARELSEN.  OM STOFFET ER FORMIDLET PÅ TILFREDSSTILLENDE MÅDE OG ER BEHANDLET TILSTRÆKKELIGT DYBTGÅENDE.  OM DET ANVENDTE MATERIALE ER INDDRAGET I RIMELIGT OMFANG.  OM DER ER PRÆCISE HENVISNINGER OG FYLDESTGØRENDE DOKUMENTATION.  OM ALLE KILDER ER OPLYST, OG NOTER OG LITTERATURLISTE ER KORREKTE OG FYLDESTGØRENDE.  OM FREMSTILLINGEN ER OVERSKUELIGT DISPONERET, OG AT DER ER SAMMENHÆNG I BESVARELSEN.  OM DEN SPROGLIGE UDFORMNING ER KLAR, PRÆCIS OG ENSARTET IGENNEM HELE OPGAVEN.  DER GIVES ÉN KARAKTER UD FRA EN HELHEDSBEDØMMELSE.

Sygdom  Ved sygdom i opgaveugen:  KONTAKT REKTOR STRAKS OG  SEND EN LÆGEATTEST OG  SEND EN ANMODNING OM EN SYGEEKSAMEN  Sygeeksamen er normalt placeret i en ferie eller august, september  Området for SSO kan være det samme, men der skal formuleres en ny problemformulering

GOD FORNØJELSE!

Eksempler på opgaver  Kunstig befrugtning (bi B og re C)  Diabetes (bi B)  Hungersnøden i Irland i 1800-tallet  Holocaust (hi B)  Modstandsbevægelsen m fokus på stikkerlikvideringer  Country-musik (mu B)  H.C. Andersens eventyr (da A)  Naja Marie Aidts forfatterskab (da A)  Social arv (sa B)  Danmarks aktivistiske udenrigspolitik under Fogh (sa B)  Gonzo-journalistik (en B)  Pompei i romerriget (hi B)