DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Jeg støtter barnet ved:
Å.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Læring i et vejledningsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Team Nordahl og Skibet Skole
Fleksible fællesskaber
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Energipokalen 2018: Elisabeth Eskildsen
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg- og læring” kan omsættes til virkelighed, til praksis, med barnet i centrum.

NOGLE AF DE ORD VI BLEV INSPIRERET AF …. Et citat af Stig Broström i bogen: Liv og læring i vuggestuen. Hvor i han bl.a. skriver … ”Fordi vuggestuen tilbyder et sådant socialt samspil med voksne og børn, som de må lære at fungere sammen med, kan man betegne vuggestuen som en social og demokratisk mødeplads.”

DERFOR VALGTE VI AT SÆTTE FOKUS PÅ AT FORMIDLE DEMOKRATISKE VÆRDIER I VUGGESTUEN Fordi værdierne har stor betydning for omsorgen, opdragelsen og ”undervisningen” af hvert enkelt barn

VÆRDIER KOMMER TIL UDTRYK I ET HVERT MENNESKES HOLDNINGER OG HANDLINGER

LIGEVÆRD OG RESPEKT ER GRUNDLÆGGENDE DEMOKRATISKE VÆRDIER Møder vi barnet ligeværdigt og respektfuldt, så vil barnet udvikle kvaliteter som: Selvværd, selvstændighed, tolerance og medmenneskelighed.

DERFOR VILLE VI BRUGE Hverdagsoplevelser til at eksemplificere Kildebækkens værdier GLÆDE – ANERKENDELSE – FAGLIGHED For derigennem at se demokratiske værdier LIGEVÆRD OG TOLERANCE BLOMSTRE

GLÆDE

ANERKENDELSE

FAGLIGHED

UDFORDRINGER -I starten føltes det så kunstigt med kameraet -Børnene stoppede op og troede, de sku’ smile -Kameraet var ikke til at finde -Der var ikke strøm på -Mange dårlige billeder -Hvad sku’ vi fotografere -Hvordan fik vi lagt billederne på børneintra -Så forældrene billederne

TIDEN GIK …… Pludselig føltes det ikke så kunstigt mere Børnene tillagde ikke kameraet betydning Kameraet havde fået en fast plads Sidste ”bruger” sørgede for opladning inden det blev lagt på plads Færre dårlige billeder Vi blev bedre til at se værdierne i dagligdagen

Jeg venter på tur

HJÆLPSOMHED & HANDLEKRAFT

SELVSTÆNDIGHED & KONCENTRATION

FORDI VI TOG ALLE DE BILLEDER – FIK VI ØJE PÅ ” DET STORE I DET SMÅ” F.eks. tænkte vi ”selvstændighed” ind i ”putningen”

.... Op …..

…. Ned ….

… på vej til krybben …

… op af stigen …

... SMIL …

… GODNAT …

VI OPDAGEDE At jo mere vi planlagde og organiserede – jo friere blev vi til at improvisere …. Citat … Man kan kun improvisere, hvis man har en meget klar forestilling om, hvad man vil, og – ikke mindst – hvis man har et meget solidt fundament af forberedelse og professionalisme” Dramatikeren Dario Fo

TEMA ”FISK”

DER KIGGES PÅ ”FISKEREN”

NØØØJ

DER MÆRKES OG KIGGES

MAKRELLEN ER SKÅRET OP

VI FIK FOKUS PÅ ORGANISERINGEN AF DAGLIGDAGEN At vi ikke gik for mange ud og vaskede hænder på en gang. Eller gik for mange ud i garderoben på en gang. Når samlingen var slut og alle stod på gulvet på en gang = KAOS

4 NÅR DER VASKES HÆNDER

PLUDSELIG BLEV VI ”DETALJENØRDER” Hvad nu hvis …… Tror I så at …… Måske hvis vi prøver Hvad bliver så muligt ….. Vi har analyseret, hvordan vi kunne komme fra samlingen, ved bordene, ned på gulvet. I ønsket om at skabe mest mulig ro og struktur for børnene.

DET GODE Vi opdagede, at når vi vidste, ”hvad vi skulle”, fik vi mere overskud og frihed til at se hvert enkelt barn som sig selv og i fællesskabet.

VI BLIVER ALDRIG FÆRDIGE For udfordringerne i den daglige organisering rykker bare rundt. Men vi har fået øje på nogle handlemuligheder, så vi kan ændre og påvirke børnenes deltagelses-muligheder! Slut med: ”jeg synes” og ”vi plejer”

VI HAR KONSTATERET At det, at vi øver os i - at blive bedre til at sætte ord på ”det levende hverdagsliv” i vuggestuen, helt tydeligt udvikler os som gruppe …. Og hjælper os til at tydeliggøre og værdsætte alle de muligheder, vi har hele dagen igennem, for at bidrage til dannelsen/menneskeliggørelsen af det enkelte barn alene og i vuggestuens forskellige meningsfyldte fællesskaber. Så når det regner på præsten – drypper det på …..

STADIG SVÆRT At få forældrene på intra – selv når vi lokker med billeder af deres barn  Ud af 14 børn – tror vi, der er 4-5 forældre, der ser billederne.

STADIG SVÆRT At få tid til at lægge billederne ind ……. Det er stadig udfordrende at lave teksten til billederne, hvis teksten skal indeholde andet end …”vi hyggede os, dejlig dag, tiden fløj afsted, de legede godt osv….”

SIDEGEVINST Vi planlægger nu 2-3 uger frem ad gangen – i vores eget fantastiske skema !!! Vi vil gerne have en fast dag hvor vi har ”planlagt at planlægge”

SIDEGEVINST Metoden at se sin daglige praksis igennem et kamera….. Har medvirket til at skærpe vores evne, til at se hvor demokratiske værdier, som tolerance og ligeværd, bliver synlige, i det levede hverdagsliv i vuggestuen …. Er udviklende for de voksnes fællesskab omkring børnene. Det er bare så meningsfuldt !!!!!

SOM SUSANNE SAGDE: ” Det kræver bare virkelig at man er tålmodig ” Og så vil jeg tilføje: ” samt at man har viljen til det ”

ISTERNINGEFÆLLESSKAB

Vi vil sætte fokus på demokratiske værdier. Værdier der kommer til udtryk i hvert enkelt menneskes holdninger og handlinger. Vuggestuen er barnets første demokratiske mødeplads, og vi har sammen med forældrene, ansvaret for at hver enkelt barn får en grundlæggende holdning af ligeværd og respekt, som udmunder i kvaliteter som: Selvtillid – selvstændighed – tolerance og medmenneskelig respekt. Vi vil bruge hverdagsoplevelser, i form af observationer, praksishistorier eller fotodokumentation, til at eksemplificere Kildebækkens værdigrundlag som er: Glæde, anerkendelse og faglighed. Det vil vi, fordi vi mener, det er betydningsfuldt for forældre, for os selv og for øvrige samarbejdspartnere, at vi tydeliggør, hvordan værdierne har betydning for omsorgen, opdragelsen og undervisningen af hvert enkelt barn.