Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
”Hvordan undgår jeg som professionel at tage parti?” ”Jeg mangler redskaber til samtaler med forældre der har det svært” ”Kan vi forlange at både mor og.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Karrierelæring på egen krop
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
DUBU Superbrugerrollen
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Inspiration spørgsmål og Billeder
Det gode møde i folkeskolen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Fælles ledelsesgrundlag
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Walt Disneys kreativitetsmodel
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Tendenser i forældresamarbejdet
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Som professionelle kommer vi nemt til at se vores klienter som ”et problem der skal løses” I arbejdet med udsatte unge bliver vi ofte udfordret på kompleksiteten i de unges problemer, og i spørgsmålet om, hvor vi skal starte med at løse den unges problem Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Hvad nu, hvis vi kunne se på de unge i et andet lys og med ny forståelse? Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Psykolog Kelly G. Wilson fra USA stiller spørgsmålet på denne måde: ”Is your client a sunset or a math problem” Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Frit oversat med fokus på unge ”Er den unge en solnedgang/solopgang eller et matematisk problem” Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Hvad gør vi med et matematisk problem? Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Vi forsøger at løse det matematiske Vi forsøger at løse det matematiske problem, og hvis det er for kompliceret problem, og hvis det er for kompliceret sender vi det videre til en anden og beder om hjælp til at løse det. Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Hvad gør vi med en solopgang? Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Når vi betragter en solopgang standser vi måske op i et øjeblik og bemærker alle variationerne farverne, helheden, landskabet omkring… Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen 9 Oktober 2010

10 Så når du står der overfor en ung, så prøv et lille øjeblik, at dvæle ved fornemmelsen af, hvordan det mon føles for den unge, at være et problem, som skal løses eller en solopgang, som værdsættes i al dens mangfoldighed og foranderlighed Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Anerkendelse i praksis handler enkelt sagt om; at møde den unge, der hvor den unge er, med udgangspunkt i den unges hele liv, og herigennem at facilitere den personlige proces Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Den personlige proces handler om; at hjælpe den unge til ejerskab i sit liv og at være aktør i eget liv Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen Ejerskab til eget liv og at være aktør i eget liv, er grundlæggende for motivation, udvikling glæde og stolthed

Oktober Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen Nogle vigtige pointer: Unges rusmiddelbrug og misbrug bør anskues ud fra de unges hele liv De unge er først og fremmest unge og ikke ”sit misbrug” Når de unge mødes med åbenhed, empati, respekt og tydelighed får de oftest mod og lyst til at samarbejde Der er mange veje til erkendelse af rusmiddelproblematikker

Oktober De gode spørgsmål til de unge Hvad vil du gerne dit liv skal handle om? Hvad er vigtigt for dig? Hvad drømmer du om? Hvordan vil du gerne dit liv skal se ud om 6 mdr., 1 år, … Hvad forhindrer dig i at gøre det, som du gerne vil? Hvilke små skridt kan du tage lige nu og her i den retning, du ønsker at gå? Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Et lille skridt på vejen Kan bidrage til store forandringer når den unge har ejerskab til egne værdier, mål og handleplaner Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober

Oktober Workshop - en case P er 15 år. Er droppet ud af skolen og bruger det meste af sin tid på, at hænge ud med vennerne på gaden, i forskellige hjem og går ofte til fester. P har tidligere dyrket sport og musik ugentligt og har det seneste år meldt helt fra overfor sine fritidsaktiviteter. P har vendt op og ned på nat og dag. Sover det meste af dagen, ryger dagligt hash og afprøver ind imellem forskellige ”feststoffer”. P’s forældre opdager P’s hashbrug. P benægter sit daglige hashbrug og forklarer sine forældre, at han har styr på det hele. P giver udtryk for, at hvis bare han kunne få et spændende arbejde, så ville det hele løse sig. P har tiltagende konflikter med sine forældre. P’s forældre henvender sig på P’s skole og beder om hjælp til at få P i gang med skole eller alternativ skolegang. P kommer i arbejdspraktik. P møder ofte sent og udebliver fra aftaler. P har et godt forhold til hans praktik vejleder og fortæller ham, at han har svært ved at styre sit hashforbrug. P’s praktikvejleder forslår, at der holdes et netværksmøde med henblik på, at afsøge muligheder for hjælp og støtte i Kommunen. Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Workshop øvelse Sæt jer sammen i grupper Sæt jer sammen i grupper Forestil jer nu, at i skal planlægge et netværksmøde sammen med en ung (se case side 18) Forestil jer nu, at i skal planlægge et netværksmøde sammen med en ung (se case side 18) Prøv at indtage holdningen, at den unge skal støttes i ejerskab til eget liv og at være aktør i eget liv Prøv at indtage holdningen, at den unge skal støttes i ejerskab til eget liv og at være aktør i eget liv Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen

Oktober Supplerende spørgsmål til workshop Hvordan vil i forberede netværksmødet sammen med den unge? Hvordan vil i forberede netværksmødet sammen med den unge? Hvem skal med til netværksmødet? Hvem skal med til netværksmødet? Hvordan skal rollerne blandt mødedeltagerne være (skal der f.eks være en mødeleder og i så fald hvem, forventninger til øvrige deltagere) Hvordan skal rollerne blandt mødedeltagerne være (skal der f.eks være en mødeleder og i så fald hvem, forventninger til øvrige deltagere) Hvordan kunne en dagsorden til netværksmødet se ud? Hvordan kunne en dagsorden til netværksmødet se ud? Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen