En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Folkeskole-reformen August 2014.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Visioner for idrætten Høje Taastrup Kommune 2006 – 2009 En opfølgning.
Den åbne skole.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse Ringkøbing-Skjern Kommune model.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Velkommen til Vestervangsskolen
Skolesport på Ellebækskolen Pernille Pedersen Hagstrøm – Pædagog – Ildsjæl – Gennemgående i skolesport fra 2010 Lotte Gilså – SFO leder – Ildsjæl – Gennemgående.
Læringsreformen Idræt, motion og bevægelse skal sikres kvalitet i den nye læringsreform ved at sikre bevidsthed om hvilke kvaliteter forskellige aktører.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Talentrekruttering - DHIF. Workshoppen 1.Kort intro og oplæg ved Gregers 2.Gruppediskussioner med opgaver Udfyldelse af skema med facts SWOT Plancheborde.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
DGI Institutionsidræt
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Vision DGI og DIF’s fælles vision: I 2025 skal mindst 75 pct. af danskerne dyrke idræt, og mindst 50 pct. af danskerne skal dyrke idræt i en forening.
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Julie Dalgaard Guldager
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen

Idrætsfagets målsætninger skal præciseres og prioriteres

Mere idræt og fysisk aktivitet mindre specialunder- visning

Inddragelse af eksperter fra idrættens egen verden

Folkeskolen skal have plads til de bedste idrætstalenter

Idrætten styrker integrations- indsatsen i folkeskolen

Skolernes omgivelser er en vigtig hjemmebane for aktivt idrætsliv

Idrætten tager medansvar for skolebestyrelses- arbejdet

Elevernes adgang til idræt og bevægelse skal være en del af bedømmelsen af skolerne

Konkrete bud på mere aktivitet

Projekter i Partnerskabet: Fra SFO… til Idræts SFO

Certificeret Idræts-SFO Der findes pt. 32 Idræts-SFO’er i Danmark Certificeringen foregår i samarbejde med kommunen og/ eller den enkelte institution DIF samarbejder med VIA UC og KOSMOS

Certificeret Idræts SFO Idræt, leg og bevægelse som en permanent mulighed Inspirerende og fysisk udfordrende faciliteter personale med særlige kompetencer Idræt som pædagogisk metode og samværsform Idrætten skal give lyst til at ”være i bevægelse” – også udenfor SFO Samarbejde med foreningslivet er vigtigt

Et samarbejde mellem TrygFonden, Dansk Skoleidræt og Danmarks Idræts-Forbund

20 kommuner. I alt ca. 100 skoler 11 forbund har partnerskabsaftaler - flere er på vej En del af skolesportskonceptet er at uddanne junioridrætsledere, som er elever fra skolens ældste klasser. Junioridrætsledere fungerer som hjælpeinstruktører i Skolesport. Skolesport drives af ildsjæle og junioridrætsledere på den enkelte skole. Det ideelle set-up er, at 1-2 idrætslærere på hver skole får tildelt timer til Skolesport som en aktivitet på lige fod med andre opgaver. Adresse:

Hvad er junioridrætslederne gode til? · At lege med skolesportsbørnene· At tale med børnene og skabe tillid· At opmuntre og skabe godt humør· At motivere skolesportsbørnene · At ha´det sjovt og pjatte med børnene· At trøste og forstå · At have overskud og bakke børnene op

KROPPEN I SKOLEN Dansk Skoleidræt, Dansk Idrætslærerforening, DGI og DIF Udgivelse af hæfter til idrætslærerne (indskoling, mellemtrin og klasse) Idrætslærernes Forum hvert andet år (2 dages kursus for 175 idrætslærere)

Aldersrelateret Træningskoncept Team Danmark bog i 2005 Aldersrelateret træning, Team Danmark, 2005, ISBN Fokus på træning af børn og unge på baggrund af udviklingstrin Gør op med ”myter” indenfor eliteidrætten Vækst Styrketræning udholdenhedstræning

Kursus og emnehæfte i ATK Der uddannes DIF undervisere fra efteråret 2011 DIF og TD har haft seminarieundervisere på kursus, så de kan udbyde ATK kurser

Samarbejde med specialforbundene/klubberne Gør brug af de gode trænere – især til de ældste elever! Lav aftaler med klubber/forbund om konkrete aktiviteter, som passer ind i jeres planer på skolerne Vær bevidste om, at de frivillige ikke altid kan stille op Undersøg hvilke lokale klubber, I har gode kontakter til. Undersøg hvilke elever i de ældste klasser, der kan og vil undervise de yngre elever

Dorthe Heide, Uddannelseschef