Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,"— Præsentationens transcript:

1 BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

2 DAGENS PROGRAM 8.30 – 9.15Velkomst og introduktion 9.15 – 10.15Workshop med bevægelsesglæde + workshopopgave 10.15 – 10.30 Pause 10.30 – 11.30Oplæg om bevægelseskulturbegrebet og de 45 min. bevægelse jf. skolereformen 11.30 – 11.45Pause 11.45 – 12.30 Workshop med bevægelsesaktivitet på gang/fællesrum + workshopopgave 12.30 – 12.45 Fælles afslutning Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

3 PRÆSENTATION Pia Paustian ppau@uscyd.dkppau@uscyd.dk / 7266 5254 Lektor og konsulent v. KOSMOS Master i idræt og velfærd Folkeskolelærer Katrine Bertelsen kber@ucsyd.dk/ 7266 5243 Lektor og konsulent v. KOSMOS Master i idræt og velfærd Folkeskolelærer Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

4 FORMÅL MED I DAG – KOBLING MELLEM TEORI OG PRAKSIS At bidrage til at styrke bevægelseskulturen på Hørup Centralskole og give ny inspiration til denne At give indsigt i hvad bevægelsesglæde vil sige og kan betyde At personalet bliver introduceret for praksis, der har fokus på bevægelsesglæde 2 WORKSHOPS Bevægelsesglæde i praksis Gang- og fællesrumsaktiviteter i praksis Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

5 IDRÆT OG BEVÆGELSE PÅ DANMARKSKORTET Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk Danmarks Idræts Forbund (DIF) Danske Gymnastik og Idrætsforeninger (DGI) Ministeriet for Børn og Undervisning (UVM) Kulturministeriet (KUM) Danmarks Idrætslærer Forening (DI) Danmarks Idrætslærer Forening (DI) Team Danmark Det nationale videncenter KOSMOS Dansk Skoleidræt Tress, Virklund, PE- redskaber Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser SDU - Idræt SDU - Idræt Kræftens Bekæmpelse University College (UC’erne)

6 DET BREDE BEVÆGELSESBEGREB Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk DET BREDE BEVÆGELSESBEGREB BEVÆGELSESKULTUR BEVÆGELSESGLÆDE

7 STATUS HERFRA Hvor er I - som skole, ledere, lærere, pædagoger pt. ? Hvad er på plads? Hvad er udfordringer (akut og langsigtet)? Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

8 BEVÆGELSESGLÆDE-MODELLEN Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

9 WORKSHOP I BEVÆGELSESGLÆDE Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

10 DET NATIONALE FOREBYGGELSESRÅD Sundhedsfremme handler overordnet om at ændre på det miljø, der omgiver os, så det ikke er den enkeltes selvdisciplin, der er afgørende for sundheden Indsatsen skal være ambitiøs og sættes i system Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk Sektor/forvaltningEksempel Effekt Børn og unge Systematisk implementering af bevægelse i skoler og dagtilbud Bedre læring og sundere børn

11 Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk Bevægelse i undervisningen Understøttende undervisning Skolen i bevægelse Åben skole Pauser i bevægelse Skolens faciliteter Hørup Centralskoles Bevægelseskultur Bevægelse efter skole/SFO-tid SFO’en Idræts- undervisning

12 BEVÆGELSESKULTUR Bevægelse i skoletiden Hele skolen som bevægelsesarena: Det pædagogiske personale (lærere og pædagoger) Andre personalegrupper Ledelse og administration Understøttende undervisning Åben skole Skolebestyrelsen Bevægelsestraditioner/visioner for skolen De fysiske rammer/faciliteter Sønderborg Kommune Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

13 BEVÆGELSESKULTUR Bevægelse i skoletiden De fagprofessionelle indenfor idræt, bevægelse og fysisk aktivitet: Idrætslærere Pædagoger (SKB) Bevægelse udenfor skoletiden Bevægelse og idræt i lokalsamfundet: Idrætsforeningerne Byrummet i Sønderborg/Hørup Lokale faciliteter Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

14 LÆRING I BEVÆGELSE Konsensuskonference oktober 2011 Afholdt af Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning (KIF) i samarbejde med idrættens organisationer ► dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring. Jesper von Seleen (lektor ved UC Syddanmark/KOSMOS): "Vi har i længe haft en fornemmelse af denne sammenhæng, men ingen har tidligere kigget så grundigt på hele datamaterialet. Jeg er efter den meget overbevisende dokumentation, vi så på konferencen, ikke i tvivl om rigtigheden af den erklæring, vi nu er kommet ud med". Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

15 KONFERENCENS KONKLUSIONER at fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed. at fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer. at fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring at læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse. at fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom. at fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring. Publikationen Fysisk aktivitet og læring udgivet af Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk Læringen styrkes ved at fysisk aktivitet og kropslig bevægelse bliver en del af undervisningen ► ► Sundhed og trivsel er basis for god læring

16 DEN NYE SKOLEREFORM OG EN NY BEVÆGELSESKULTUR SundhedMotivationLæring Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

17 DEN NYE SKOLEREFORM 45 minutter dagligt ”På alle folkeskolens klassetrin skal motion og bevægelse indgå i et omfang, der i gennemsnit svarer til ca. 45 minutter dagligt i løbet af den længere og varierede skoledag. ” ”Det skal medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag.” Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

18 DEN NYE SKOLEREFORM “Motion og bevægelse kan både indgå i den fagopdelte undervisning, herunder idræt og i den understøttende undervisning.” ”Det kan fx ske ved korte sekvenser af bevægelsesaktiviteter som morgenløb, boldspil eller lignende, større og kontinuerlige aktiviteter fx i samarbejde med foreningsliv som idrætsforeninger, kulturforeninger mv., eller ved at bevægelse bruges pædagogisk til at arbejde med fagenes indhold.” ”Det påhviler skolelederen at sikre, at eleverne inden for den samlede undervisningstid deltager i motion og bevægelse hver dag i et omfang svarende til gennemsnitligt 45 minutter om dagen.” Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

19 DEN NYE SKOLEREFORM Den åbne skole ”Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund. Der skal skabes en større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen, ved at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Herudover forpligtes folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler til et gensidigt samarbejde.” ”Det vil dog være op til den enkelte skoleledelse at beslutte, hvordan disse samarbejder udmøntes i praksis.” Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

20 IDRÆTSFAGET OG REFORMEN 1. klasse Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Prøvefag For at styrke fokus på bevægelse og motion samt idrætsfagets status og elevernes faglige udbytte af faget indføres en afsluttende prøve i idræt. Idrætsfaget vil på 9. klassetrin herved indgå i rækken af prøvefag til udtræk. Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

21 FORMÅLET MED EN SYNLIG BEVÆGELSESKULTUR Det overordnede formål er at skabe mulighed for, at børn og unge tilegner sig relevante erfaringer med beslutninger og processer, som knytter sig til fysisk aktivitet og bevægelse i skolen – herunder knytter sig underformål: Et sundhedspædagogisk formål – hvor børn og unger erfarer betydningen af fysisk aktivitet i skolens mange sammenhænge Et læringsmæssigt og dannende formål – hvor børn og unge udvikler handlekraft i demokratiske fællesskaber (Den sundhedsfremmende skole, Koch og Sørensen, 2009) Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

22 LÆRING OG BEVÆGELSE Hvad Hvem Hvordan Hvor Hvornår Men vigtigst: Hvorfor? = En begrundet praksis Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

23 DE 6 LÆRINGSPARAMETRE 1.Fysisk 2.Sanse-motorisk 3.Socialt 4.Emotionelt 5.Kognitivt 6.Fagligt Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

24 1. FYSISK Styrke Kondition Udholdenhed Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

25 2. SANSE-MOTORISK Koordination Balance Krops-rum-retningsfornemmelse Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

26 3. SOCIALT Samarbejde Tolerance At tage ansvar Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

27 4. EMOTIONELT Engagement Glæde Mod Motivation Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

28 5. KOGNITIVT Opmærksomhed Regelforståelse Vurdering af valg og løsninger Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

29 6. FAGLIGT De enkelte fag Didaktisk Supplement til andre metoder i undervisningen Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

30 WORKSHOP PAUSEAKTIVITETER PÅ GANGAREALER OG I FÆLLESRUM Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

31 Bevægelse i undervisningen Understøttende undervisning Skolen i bevægelse Åben skole Pauser i bevægelse Skolens faciliteter Hørup Centralskoles Bevægelseskultur Bevægelse efter skole/SFO-tid SFO’en Idræts- undervisning

32 SKOLEREFORM OG BEVÆGELSE ÅR 0 – TRE IDEER/ REDSKABER SOM UDGANGSPUNKTER FOR EN GOD START Re- og nytænkning af aktiviteter (bevægelsesglæde og den omvendte aktivitet) Hvilke ”rum/ arenaer” kan vi udvikle mere på at gøre aktive og bevægelsesorienterede? Hvilke aktiviteter bør vi fokusere mere på? Hvad gør vi allerede ”nok af”? (aktivitetsbeskrivelse med øje for perspektiver og de seks læringsparametre) Hvordan sættes dette på dagsordenen i vores team? Hvilket fokus/ redskab ønsker vi at anvende og udvikle? Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

33 INSPIRATION www.aktivrundti.dk (Aktiv Rundt i Danmark, UC Syd, med inspiration til øvelser og aktiviteter fra sundhedsugerne, bl.a. med links til materialer fra 2006-2013) www.saetskolenibevaegelse.dk (Hjemmeside med konkrete bevægelsesaktiviteter, både til brug i pauser og ind i fagene, Dansk Skoleidræt) www.faglighedforalle.kk.dk/upload/ffa/publikationer/motion%20i%20klassen.pdf www.faglighedforalle.kk.dk/upload/ffa/publikationer/motion%20i%20klassen.pdf (´Motion i klassen´, Københavns Kommune, aktiviteter til brug i undervisningen) http://www.swiflet.com/tk/bogu/15/1/ (Aktiv læring – hjernenæring, Tønder Kommune. Et inspirationskatalog med konkrete øvelser, hvor bevægelse også kan integreres i de enkelte fag) www.fdf.dk/aktivitetsideer/legedatabasen/ (FDF – legedatabase med mere end 1000 lege og aktiviteter. Kan også hentes ned som App; ´FDF Legedatabase´) Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

34 INSPIRATION www.legepatruljen.dk (Et site med idéer til diverse lege, kig under kategorierne ´månedens leg´ og ´lege´) www.sst.dk/publ/Publ2005/CFF/Idekatalog/Idekatalog.pdf (Idékatalog, Leg og lær, Sundhedsstyrelsen, inspiration for lærere og pædagoger) https://dokumenter.dgi.dk/_layouts/DGI/DashBoard/PublishingExternal/DocHandler.a shx?id=GRUPPERUM-1035-131 (Inspirationshæfte til boldlege, DGI, bl.a. af CO) www.getmoving.dk (Sundhedsstyrelsens årligt tilbagevendende kampagne for de 11-15-årige) Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

35 INSPIRATION Undervisningsministeriet: Fysisk aktivitet og motion i folkeskolen http://www.uvm.dk/~/media/Publikationer/2010/Folkeskolen/Fysisk%20aktivitet%20 og%20motion%20i%20folkeskolen/Fysisk%20aktivitet%20og%20motion%20i%20f olkeskolen%20-%20web.ashx Kulturministeriet: Inspirationskatelog 7 timers idræt og motion om ugen for børn og unge http://www.kum.dk/Documents/Publikationer/2011/Inspirationskatalog_idraet.pdf Københavns Kommune: Motion i klassen – Folkesundhed København http://www.folkesundhed.kk.dk/Udgivelser/~/media/folkesundhedkbh/Rapporter/Boe rnOgUnge/MotionIKlassen.ashx Københavns Kommune: Move On til sjove pauser – Folkesundhed København http://www.folkesundhed.kk.dk/~/media/folkesundhedkbh/Pjecer/BoernOgUnge/Mov e%20On%20bogen.ashx Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

36 INSPIRATION Undervisningsmaterialer fra KOSMOS: www.vicekosmos.dk Spot på fysisk aktivitet (6. – 7. klasse) http://ucsyd.dk/fileadmin/user_upload/viden_udvikling/sundhedsfremme/publikatione r/boeger/100305.PlaySpot.light.pdf Rundt om bolden - U21(7. – 10. klasse) http://www.u21denmark2011.com/sites/default/files/images/a3booklet_u21_dbu_we bdownload.pdf Aktiv rundt i Danmark (0. – 10. klasse) http://www.aktivrundti.dk/inspiration Mig og mine vaner (8. – 10. klasse) http://www.aktivrundti.dk/deltag-i-kampagnen/konkurrencen-2011/8-10-klasse-2010 Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

37 BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk

38 Tak for i dag – og tak fordi I gad lege med! Pia Paustian, ppau@ucsyd.dk og Katrine Bertelsen, kber@ucsyd.dk, Det nationale videncenter KOSMOS, www.vicekosmos.dk


Download ppt "BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google