Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og formål Teknologi og økonomi
Baggrund Ca. halvdelen af den voksne danske befolkning har en eller flere kroniske sygdomme Ca. ¼ mio. har Type 2 diabetes (gang med 2) Ca har KOL (1/4 mio. moderat til svær) Borgere med kroniske sygdomme lægger beslag på % af ressourcerne i sundhedsvæsenet Ansvarsområdet forskydes Borgere involveres i egen sygdom Individuelle samtaler Patientuddannelse
Formål Kritisk at vurdere patientuddannelse med henblik på at pege på muligheder og barrierer for den fremtidige tilrettelæggelse af patientuddannelse Teknologi, økonomi, patient og organisation Besvarelse af opsatte MTV-spørgsmål Rapporten er rettet mod beslutningstagere Formål
Teknologien MTV-spørgsmål Effekt af patientuddannelse inden for type 2 diabetes, kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) og generel patientuddannelse Teoretisk grundlag og pædagogisk praksis Omsætning fra teori til praksis Kompetencer Metode Systematiske litteratursøgninger (nordisk- og engelsksproget) Kritisk vurdering af de enkelte artikler efter check- lister (evt. eksklusion) og grad af evidens.
Effektmål Sundhedsadfærd Viden, adfærdsændringer og self-management Helbredsstatus Psykosociale (livskvalitet, behandlingstilfredshed) Biologiske (mortalitet, komplikationer, langtidsblodsukker og lungefunktion) Self-efficacy og empowerment Forbrug af sundhedsydelser Kontakter til hospitalsvæsen og egen læge
Teknologien Type 2 diabetes Effekter Øget viden Moderat, men klinisk relevant forbedring af HbA1c Øget empowerment og self efficacy Større tilfredshed med behandlingen Tendens til at effekter aftager eller forsvinder over tid Evidensen er moderat, men på enkelte områder svag Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis Vurdering kan ikke lade sig gøre
Teknologien KOL Effekter Forbedring af daglige aktiviteter, psykosocial sygelighed og ængstelse Færre KOL-relaterede dødsfald og reduktion i lægebesøg Højere grad af selvbehandling Større tilfredshed med behandlingen Bygger på små enkeltstående studier – svag evidens Patientuddannelse bør kombineres med rehabilitering? Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis Vurdering kan ikke lade sig gøre
Teknologien Generel patientuddannelse Effekter (Stanford-modellen – CDSMP) Mindre bekymring for eget helbred Forbedret livskvalitet samt reduktion i stress, ængstelse, depression og søvnproblemer Reduktion i antal af indlæggelser og akutbesøg Øget self-efficacy Effekten måles på kort sigt Evidensen er moderat til svag Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis CDSMP baseres på teori om self-efficacy – god sammenhæng mellem teori og praksis
Kompetencer Type 2 diabetes (moderat til svag evidens) Underviserne skal være uddannet i programmet Behøver ikke tilhøre en bestemt sundhedsfaglig profession Skal have pædagogiske kompetencer KOL Ingen viden Generel patientuddannelse Velbeskrevet i CDSMP Ptt. med kronisk sygdom eller en sundhedsprofessionel (måske ingen forskel)
Økonomi MTV-spørgsmål Samfundsøkonomiske omkostninger pr. person, der deltager i patientuddannelserne Økonomiske gevinster ved patientuddannelsen på forbrug af sundhedsvæsenets ydelser Forholdet mellem omkostninger og effekt Kasseøkonomiske konsekvenser for hhv. kommune rog regioner (sygehuse) Metode Systematiske litteratursøgninger Litteratur fra teknologikapitlet Udgangspunkt i lokale diabetes- og KOL skoler
Samfundsøkonomiske omkostninger Der opstilles en generel model Væsentligste omkostning er patientens tidsforbrug Type 2 diabetes kr. per deltager KOL kr. per deltager kr. (inklusive fysisk træning) Generel patientuddannelse kr. per deltager
Økonomiske gevinster (forbrug af sundhedsvæsenets ydelser) Ikke muligt at beregne Manglende solid dokumentation af effekten i form af indlæggelser og andre ydelser Effekt på diabetespatienters HbA1c kan evt. omregnes til effekt på senkomplikationer Usikkerhed på varighed af effekten Forhold mellem omkostninger og effekt Ikke muligt på grund af manglende viden om effekten
Kasseøkonomiske konsekvenser Type 2 diabetes KOL Generel patientuddannelse Regioner Takststyringsmodellen medfører, at sygehusene får dækket udgifterne (meraktivitet)
Usikkerhed En række omkostninger baseres på skøn Tid anvendt på transport og kvalitetssikring Værdien af deltagernes tid Løst ved beregning af intervaller Brug for mere forskning