Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Advertisements

Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Tværsektoriel monitorering af rehabiliteringsindsatsen for mennesker med KOL og type 2 DM Overlæge, forskningsleder, PhD, Anne Frølich, Afdeling for sammenhængende.
Kliniske retningslinjer!
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Pædagogik og underviserkompetencer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Informationsmøde om Sundhedscenter Haderslev, den 27. maj 2013 Velkommen.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
1 Hjerterehabilitering og økonomi Temadag om Hjerterehabilitering Hotel Trinity, Fredericia 5. maj 2009 Jannie Kilsmark Dansk Sundhedsinstitut.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Lars Hvilsted Rasmussen
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
Etniske minoriteter på op gangen, en udfordring?
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Samfundsøkonomiske gevinster ved social ansvarlighed
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Erfaringer fra Aalborg Kommune
Overvægt- & fedmebehandling
Anerkendende pædagogik
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Faldnørden møder de studerende Involvering af studerende i forskning gennem træning af faldudredning Lotte Evron, Ph.d. adjunkt Professionshøjskolen Metropol.

FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Social – og Beskæftigelsesudvalget
OK18 Det statslige forlig
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Det rette tilbud fra første kontakt.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Dialog mod Vold som business-case
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Region Midtjyllands opgave
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Vejbelysning – med og uden LED
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og formål Teknologi og økonomi

Baggrund  Ca. halvdelen af den voksne danske befolkning har en eller flere kroniske sygdomme  Ca. ¼ mio. har Type 2 diabetes (gang med 2)  Ca har KOL (1/4 mio. moderat til svær)  Borgere med kroniske sygdomme lægger beslag på % af ressourcerne i sundhedsvæsenet  Ansvarsområdet forskydes  Borgere involveres i egen sygdom  Individuelle samtaler  Patientuddannelse

Formål Kritisk at vurdere patientuddannelse med henblik på at pege på muligheder og barrierer for den fremtidige tilrettelæggelse af patientuddannelse  Teknologi, økonomi, patient og organisation  Besvarelse af opsatte MTV-spørgsmål  Rapporten er rettet mod beslutningstagere Formål

Teknologien  MTV-spørgsmål  Effekt af patientuddannelse inden for type 2 diabetes, kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) og generel patientuddannelse  Teoretisk grundlag og pædagogisk praksis  Omsætning fra teori til praksis  Kompetencer  Metode  Systematiske litteratursøgninger (nordisk- og engelsksproget)  Kritisk vurdering af de enkelte artikler efter check- lister (evt. eksklusion) og grad af evidens.

Effektmål  Sundhedsadfærd  Viden, adfærdsændringer og self-management  Helbredsstatus  Psykosociale (livskvalitet, behandlingstilfredshed)  Biologiske (mortalitet, komplikationer, langtidsblodsukker og lungefunktion)  Self-efficacy og empowerment  Forbrug af sundhedsydelser  Kontakter til hospitalsvæsen og egen læge

Teknologien Type 2 diabetes  Effekter  Øget viden  Moderat, men klinisk relevant forbedring af HbA1c  Øget empowerment og self efficacy  Større tilfredshed med behandlingen  Tendens til at effekter aftager eller forsvinder over tid  Evidensen er moderat, men på enkelte områder svag  Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis  Vurdering kan ikke lade sig gøre

Teknologien KOL  Effekter  Forbedring af daglige aktiviteter, psykosocial sygelighed og ængstelse  Færre KOL-relaterede dødsfald og reduktion i lægebesøg  Højere grad af selvbehandling  Større tilfredshed med behandlingen  Bygger på små enkeltstående studier – svag evidens  Patientuddannelse bør kombineres med rehabilitering?  Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis  Vurdering kan ikke lade sig gøre

Teknologien Generel patientuddannelse  Effekter (Stanford-modellen – CDSMP)  Mindre bekymring for eget helbred  Forbedret livskvalitet samt reduktion i stress, ængstelse, depression og søvnproblemer  Reduktion i antal af indlæggelser og akutbesøg  Øget self-efficacy  Effekten måles på kort sigt  Evidensen er moderat til svag  Samspil mellem teoretisk grundlag og praksis  CDSMP baseres på teori om self-efficacy – god sammenhæng mellem teori og praksis

Kompetencer  Type 2 diabetes (moderat til svag evidens)  Underviserne skal være uddannet i programmet  Behøver ikke tilhøre en bestemt sundhedsfaglig profession  Skal have pædagogiske kompetencer  KOL  Ingen viden  Generel patientuddannelse  Velbeskrevet i CDSMP  Ptt. med kronisk sygdom eller en sundhedsprofessionel (måske ingen forskel)

Økonomi  MTV-spørgsmål  Samfundsøkonomiske omkostninger pr. person, der deltager i patientuddannelserne  Økonomiske gevinster ved patientuddannelsen på forbrug af sundhedsvæsenets ydelser  Forholdet mellem omkostninger og effekt  Kasseøkonomiske konsekvenser for hhv. kommune rog regioner (sygehuse)  Metode  Systematiske litteratursøgninger  Litteratur fra teknologikapitlet  Udgangspunkt i lokale diabetes- og KOL skoler

Samfundsøkonomiske omkostninger  Der opstilles en generel model  Væsentligste omkostning er patientens tidsforbrug  Type 2 diabetes  kr. per deltager  KOL  kr. per deltager  kr. (inklusive fysisk træning)  Generel patientuddannelse  kr. per deltager

Økonomiske gevinster (forbrug af sundhedsvæsenets ydelser)  Ikke muligt at beregne  Manglende solid dokumentation af effekten i form af indlæggelser og andre ydelser  Effekt på diabetespatienters HbA1c kan evt. omregnes til effekt på senkomplikationer  Usikkerhed på varighed af effekten  Forhold mellem omkostninger og effekt  Ikke muligt på grund af manglende viden om effekten

Kasseøkonomiske konsekvenser  Type 2 diabetes   KOL   Generel patientuddannelse   Regioner  Takststyringsmodellen medfører, at sygehusene får dækket udgifterne (meraktivitet)

Usikkerhed  En række omkostninger baseres på skøn  Tid anvendt på transport og kvalitetssikring  Værdien af deltagernes tid  Løst ved beregning af intervaller  Brug for mere forskning