WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til workshoppen
Advertisements

Fælles Mål 2009 – konklusioner
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Fælles mål 2009 Isboden.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
CAS i folkeskolens matematikundervisning 1.Baggrund for CAS-projektet 2.Undersøgelsens design 3.Data 4.Resultater 5.Anbefalinger 1.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modelleringskompetence. Hvad har de her ting til fælles?
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære?
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Matematiske kompetencer
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
NYT.
Baseline.
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Forenklede Fælles Mål Matematik
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Matematik Niveau F E D C.
International økonomi for matematikere
Digitalisering af prøver i grundskolen
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Er græsset også grønt om natten.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.

 En opgave (smågrupper)  Repræsentation og symbolbehandling – Hvad? Hvorfor? Hvordan? (oplæg/diskussion)  Arbejde med opgavesamling (smågrupper/diskussion) - Kan opgaverne tilpasses dine elever? - Hvilke læringsmål kunne du knytte til?  Ideer til evaluering af elevers kompetence i repræsentation og symbolbehandling (oplæg/ diskussion)

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Hvilke repræsentationer brugte I undervejs i jeres arbejde med opgaven? Hvilke repræsentationer kan det tænkes, at elever på de ældste klassetrin kan bruge til at ”tænke igennem” i arbejdet med opgaven? Talsymboler Tegninger Mundtligt sprog Variable Diagrammer Konkrete materialer IT-programmer

Repræsentation og symbolbehandling vedrører anvendelse og forståelse af repræsentationer i matematik, herunder matematisk symbolsprog Se forbindelser ml. forskellige repræsentationer Se styrker og ulemper ved forskellige repræsentationer Oversætte ml. forskellige repræsentationer Vælge ml. forskellige repræsentationer

TrinFærdighedsmål Indskoling Eleven kan anvende konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer. Mellemtrin Eleven kan oversætte regneudtryk til hverdagssprog. Eleven kan oversætte mellem hverdagssprog og udtryk med matematiske symboler. Udskoling Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation. Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer.

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Problembehandling Modellering Ræsonnement & tankegang Repræsentation & symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer. Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer Geometri og måling Statistik og sandsynlighed

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder. Forslag: Det er målet, at I kan bruge variable til at beskrive sammenhænge, når I løser problemer i matematik vise, hvordan I kommer frem til en løsning på forskellige måder

 Adam skal rykke til stol 1 med færrest mulige ryk. Han må kun rykke lodret og vandret til en stol ved siden af.  Strategi?  Færrest mulige ryk – hvor mange?  Hvad hvis der var 2 x 2 stole?  3 x 4 stole? ?? Ide fra Bloomfield & Vertes (2008): More People, More Math.

Matematiske repræsentationer bruges inden for og uden for matematikken.

At arbejde på en sproglig alsidig måde styrker elevernes læring. De repræsentationer, eleverne arbejder med i undervisningen, har en afgørende betydning for elevernes læringsmuligheder. (jf. Poul Cobb, 1997) Jf. Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Fra Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra

Igennem hvilke aktiviteter kan vi få ”noget at vide?” Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Diagnostiske opgaver  Brev til oldemor  Fri skriftlig besvarelse  Observationer/samtaler

 Grundidéen er at finde frem til elevers misopfattelser, så disse kan ”komme frem i lyset” og blive korrigeret.  Eksempler på diagnostiske opgaver: Størst? 13,37 eller 13,5 Størst?4,9 eller 4,90 Beregn0,12 : 2 og 0,24 : 2 Beregn 3+4*2 og 4*2+3 Fortsæt 0,2 ; 0,4 ; 0,6 ; ____ ; ____ ; ____ Størst vinkel?

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Grundidéen er at give eleverne ”frie tøjler” til at vise, hvad de kan og ved.  Eksempel 500 kg? Hvor mange børn svarer det til? Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Hvad er vi på udkig efter?  Hvilke repræsentationer kan eleverne forstå og anvende (teknisk niveau)?  Kan eleverne både anvende-, se forbindelser mellem-, oversætte mellem- og vælge repræsentationer (dækningsgrad)?  I hvilke situationer kan eleverne bringe deres ”repertoire” af repræsentationer i spil (aktionsradius)?

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.