Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTina Lauridsen Redigeret for ca. et år siden
1
Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære?
National Vidensdag om skoleskak 27. maj 2016 Per Fibæk Laursen
2
”Hvorfor ska’ vi egentlig lære det her?”
Skolens indhold bliver i stigende grad problematiseret og afkrævet begrundelser Der er stadigt stigende krav, om at børn skal lære noget i skolen – og stigende usikkerhed om, hvad de skal lære. Så hvorfor eller hvorfor ikke skak?
3
Skolens fagrække udvides
Kristendom Læsning Regning Idræt Sang Historie Geografi Praktisk-musiske fag: sløjd, skolekøkken, tegning Engelsk Fysik Samfundsfag Natur/teknologi
4
Vidensidealer presses sammen som på en Køkkenmødding
Klassisk ideal i folkelig udgave: kristendom Klassisk ideal i elitær udgave: græsk-romerske oldtid Bred paratviden og formel korrekthed Forståelse af begreber, sammenhænge, udtryksformer Generelle kompetencer: kommunikation, kreativitet, interkulturalitet, samarbejde, innovation
5
Nyt: Generelle kompetencer
Der er fagtrængsel og videnstrængsel i fagene Megen faglig viden er uden større anvendelsesværdi, andet forældes hurtigt. Kan man nedprioritere fagene og i stedet lægge vægt på generelle kompetencer? OECD’s DeSeCo, 2003 21st Century Skills, 2010
6
Nyt: Understøttende undervisning
Med skolereformen i 2014 har vi fået begrebet ”understøttende undervisning”: Et kompromis mellem rød bloks ønsker om helhedsskole med andre aktiviteter og blå bloks ønske om flere timer i fagene Indhold og aktiviteter, der først og fremmest har deres begrundelse i, at de bringer afveksling, og at de understøttet noget andet
7
Pas på! Kan kompetencer udvikles som noget generelt? Eller er de bundet til indhold og situation? Af at lære latin bliver man ikke intelligent. Man lærer latin – slet og ret. Aktiviteter, der begrundes med deres værdi som støtte for noget andet, fraskrives indirekte egenværdi.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.