Undervisningsspil ET STUDIEOMRÅDE OG KOM/IT PROJEKT.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Lærerprofessionen.
Ressourceafklaring og udviklingspotentialer
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Nyt ansvar.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Den gode gruppeorganisation
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
”Projektlederens evner som leder”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Udvikling – del II.
Mødeledelse og deltagelse
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
At udforske sin egen praksis
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hippokrates 4 temperamentstyper Følelsesmæssig stabilitet Beskrivelse af lav rangering Primære faktorer Beskrivelse af høj rangering Kold, reserveret,
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Problemer eller udfordringer.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Thomas profiler Profilanalyser D I S C
Talentudviklerens dilemma
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Øvelse 1: First Impressions
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads Teamdannelse og personaleledelse.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Sprog og kultur PROJEKT hg2
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Virksomhedssamarbejde
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Statens HR – Implementeringskoncept
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Undervisningsspil ET STUDIEOMRÅDE OG KOM/IT PROJEKT

Belbins teamroller  Belbins 9 teamroller er udviklet af den engelske doktor i psykologi, Meredith Belbin, der via studier af bl.a. 120 lederteams over 9 år har uddraget en række centrale sammenhænge til forståelse af, hvordan mennesker samarbejder. Dr. Belbin finder, at følgende 9 teamroller, eller adfærdskarakteristika, bør være til stede i teams, for at sikre effektivitet og kvalitet.  Således siger Dr. Meredith Belbin: “I en gruppe er det balancen, der er afgørende. Det, der er brug for, er ikke velafbalancerede individer, men individer, som er godt afbalanceret i forhold til hinanden. På den måde kan menneskers svage sider stives af og de stærke udnyttes fuldt ud”. IdémandAnalysatorSpecialist OpstarterOrganisatorAfslutter KoordinatorKontaktskaberFormidler

IDÉMAND Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Begavet, kreativ og idérig. Ser vanskelige problemstillinger fra nye vinkler. Kan være svag i sin kommunikation med andre. Glemsom og ikke praktisk anlagt. Kritikfølsom.

KONTAKTSKABER Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Udadvendt, entusiastisk, nysgerrig og meddelsom. Undersøger muligheder. Skaber kontakter Flygtig. Taber let interessen, når den første entusiasme har lagt sig. Taler meget.

KOORDINATOR Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Moden, selvsikker og tillidsfuld. Kan prioritere. Klargør mål og frembringer beslutninger. Har øje for andres talenter. Kan have en tendens til at manipulere og være imperiebygger. Ikke nødvendigvis den mest vidende i teamet.

OPSTARTER Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Dynamisk, højt gearet og rastløs. Udfordrer og skaber pres, finder veje uden om forhindringer. Kan have et heftigt temperament. Er utålmodig, påståelig og stædig. Kan virke provokerende.

ANALYSATOR Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Analytisk, nøgtern og objektiv. Præcis dømmekraft. Ser alle rationelle aspekter af en sag. Opfattes ofte som meget direkte, kritisk og skeptisk. Noget træg og ikke så inspirerende for andre.

FORMIDLER Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Socialt orienteret, udadvendt og skarpt iagttagende. Sensitiv, diplomatisk og fleksibel. God lytter. Undgår gnidninger og skaber et godt klima. Kan være ubeslutsom og usikker i afgørende situationer. Kan være overfølsom.

ORGANISATOR Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Disciplineret, pålidelig og loyal. Effektiv i gennemførende faser. Realistisk og praktisk. Noget ufleksibel. Reagerer langsomt overfor nye muligheder og er langsom i sin tilpasning.

AFSLUTTER Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Omhyggelig og samvittighedsfuld. Leder efter fejl og forglemmelser. Perfektionistisk, vedholdende og præcis. Kan have en tendens til at bekymre sig unødvendigt. Emsig samt bange for at begå fejl. Utilbøjelig til at delegere.

SPECIALIST Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen Bidrager med specialviden og tekniske færdigheder. Stærk fagligt engagement og selvtillid. Meget koncentreret om sine mål og opgaver. Tendens til at isolere sig og være uinteresseret i andre mennesker. Vogter sit område og bidrager snævert inden for dette.

OPGAVE - BELBIN  Besøg siden:  Du har 10 point Fordel disse point på de forskellige roller du føler beskriver dig

BELBIN FORTSAT

DANNELSE AF GRUPPER

Undervisningsspil NU TIL SELVE KOM/IT OPGAVEN

Opgaven – selve spillet  Lav en prototype af et undervisnings / seriøst spil  Spillet kan være et fag I kender til på HTX, eller noget helt andet.  Det faglige i spillet skal defineres i samarbejde med en lærer, eller anden fagperson med indsigt i målgruppen  I skal nå at teste spillet på målgruppen  Udviklingsværktøjet er op til jer – der er dog grænser for, hvor mange værktøjer jeg kan hjælpe jer med.

Opgaven - Rapporten  Skal være mellem 15 og 20 normalsider (2300 tegn inkl mellemrum / per side) (kun korpus tæller med)  Der skal laves en målgruppeanalyse  Der skal laves en kvantitativ undersøgelse (kan med fordel laves i starten af forløbet)  Der skal laves en klientanalyse og en analyse af afsender / formidlingsforholdene for spillet.

Opgaven - SO  Gruppedannelse med en Belbin profil  Tidplan for projektforløbet  Midmap / problemtræ  Der laves en fælles logbog, som deles med link på fronter  Rapporten overholder regler om citat og kildeangivelser  Selve projektet kombinerer viden fra flere forskellige fag.

Evaluering  Inden I går i gang med projektet, skal i udarbejde en pitch og problemformulering. Denne skal godkendes af mig inden i fortsætter med opgaven.  I marts måned vil vi afholde en midtvejsevaluering, hvor grupperne viser deres ideer, skitser, eventuel prototype, og giver en status for deres projekt.  Aflevering af projektet er søndag den 1. maj kl. 21:00 Dette tidspunkt er ufravigelig da jeg skal have tid til, at læse opgaven igennem inden jeg skal give jer årskarakterer. Der vil ikke blive lavet ”For-sent” mapper, og er opgaven ikke afleveret inden deadline, vil karakteren for opgaven blive angivet som -03.

Undervisning under projektet  Der vil være workshops i løbet af projektet. Disse vil blive planlagt og afviklet ud fra de spørgsmål og de problemstillinger jeg kan se i projektperioden.  Workshops vil være frivillige at deltage i  Der er mødepligt til alle undervisningstimer, men der kan gives dispensation for eksternt arbejde i forbindelse med målgruppen / ”kunden”.

GOD ARBEJDSLYST