KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Sigrid .
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Velfærd kontra fattigdom
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Synopsis VIP3/2012.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Synopsis VIP13 HH3.
1 Afsætningsfaglig metode
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Den populærvidenskabelige artikel
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Hvordan får jeg indflydelse?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed

Giv en karakteristik af den danske velfærdsmodel, med inddragelse af de tre forskellige velfærdsmodeller. Redegør herefter for begrebet frivillighed. Undersøg hvorfor der i de senere år har været større fokus på frivillighed og hvorledes frivillighed indgår eller eventuelt kan indgå i den danske velfærd. Diskuter for og imod at lade frivillighed udgøre en større del af den danske velfærd i fremtiden. Inddrag forskellige politiske synspunkter til emnet. Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: At beskrive den danske velfærdsmodel ved hjælp af de tre velfærdsmodeller: Den skandinaviske (universelle), den liberale og den kontinentale. Forklare, hvad der forstås med begrebet frivillighed. Analyse: Give svar på, hvorfor der i disse år tale mere om frivillighed end tidligere, og give konkrete eksempler på, hvor der allerede i dag bruges frivillighed indenfor den danske velfærd og forslag til, hvor mere frivillighed kan anvendes i fremtiden. Diskussion: Give et nuanceret bud på, hvad der kan være af fordele og ulemper ved at bruge mere frivillighed i den danske velfærd. Inddrage synspunkter fra forskellige aktører, der kan vise, at der er forskellige holdninger til brugen af frivillighed.

Faglige elementer Velfærdsmodeller Begrebet frivillighed Hvad udfordrer den danske velfærd (fx demografi, globalisering, individualisering osv.) Politiske partier og evt. ideologier (som baggrund for forskellige politiske holdninger) Argumentation Kildesøgning og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ, komparativ og kildekritik. Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt.

Redegørelse Giv en karakteristik af den danske velfærdsmodel, med inddragelse af de tre forskellige velfærdsmodeller. Redegør herefter for begrebet frivillighed. Hint: Forklar via konkrete eksempler, hvilken type model vi har i DK, og kom fx ind på, hvor vi adskiller os fra de andre modeller og på hvilke områder vi evt. har lidt af den liberale eller kontinentale model. Definer begrebet frivillig – med fokus på, hvordan frivillighed skal forstås i forhold til velfærdsopgaverne. (Lad fx være med at tale om frivillige sportstrænere!) Relevante kilder kan findes her: I-bogens kapitel 7: Velfærdssamfundet samt noter og materiale fra undervisningen, evt. synopsis fra samfundsfagligt område i november og egen informationssøgning.

Analyse Undersøg hvorfor der i de senere år har været større fokus på frivillighed og hvorledes frivillighed indgår eller eventuelt kan indgå i den danske velfærd. Hint: Kom ind på, hvilke udfordringer/pres den danske velfærdsmodel er under. Her kan der evt. være særlig fokus på, at det er kommunerne, der er under pres – og som derfor tænker i retning af mere frivillighed. Brug kilder til at komme med eksempler på, hvor frivillighed allerede anvendes samt hvor det kan bruges mere eller nye områder, hvor de kan bruges.

Diskussion Diskuter for og imod at lade frivillighed udgøre en større del af den danske velfærd i fremtiden. Inddrag forskellige politiske synspunkter til emnet. Diskutere = opliste argumenter for og imod et givet forhold, en sag eller en handling. Hint: Her skal du have fundet nogle kilder, der påpeger forskellige fordele og ulemper ved brugen af frivillighed indenfor velfærdsopgaver. Du skal også have fundet nogle aktører, som har en positiv holdning og nogle som er har en negativ (eller mindre positiv) holdning – og inddrage deres argumenter. Du kan evt. gå på jagt efter holdninger hos nogle af de politiske partier/politikere. Såfremt du kan se, at en bagvedliggende ideologi kan forklare holdningerne/argumenterne, så bør du kommentere dette.

Husk

Forslag til kilder: Hjemmeside for center for frivilligt socialt arbejde. Her er evt. nogle nyttige informationer. DR Tema site med bud på, hvordan velfærden kan være under forandring fx med krav til pårørende og flere generationer under samme tag. ”Frivillige er nødvendige for fremtidens velfærd”, KL set på: ”Kommentar: Kan frivillighed redde velfærden? ” Berlingske Tidende, 16/1, 2015 set på: ”Skal velfærden i kommunerne afhænge af frivillige?”, Berlingske Tidende, 19/7, 2012, set på: Her er blandt andet nogle politiske synspunkter mht. brugen af frivilligt arbejde.

”Skal frivillige redde velfærdsstaten”, Information”, 30/4, Lille artikel, hvor flere problematikker vedr. brugen af frivilligt arbejde berøres. ”Frivillige skal ikke udhule velfærden”, Ugebrevet A4, 16/6, Artikel, hvor man bl.a. kommer ind på danskernes holdning til frivilligt arbejde. Radio- og tv-udsendelser: Her kan der bl.a. være gode pointer mht. fordele og ulemper samt eksempler på, hvor frivillige bruges. sygehuse ”Flere frivillige får kost og spand i hænderne”, JP, 8/9, Set på: haenderne&OpointData=f1fd a5c25f57063d4c6c07136JmlkX3NpdGU9OTYzOCZpZF9hcnRpY2xlPTI3NTc5MiZpZF91c2VyPTI4NDAmaWRfYXBwbGljY XRpb249MTAwMDM1OSZsYW5nPWVu Med udgangspunkt i ældreplejen diskuteres udfordringerne med at bruge frivillige herunder samspillet mellem frivillige og personalet. Forslag til kilder - fortsat:

Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode – bl.a.: Kvalitative data – Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data – Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode – Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra og hvem der er afsender – og om denne evt. er et mål/formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!