Velkommen til konference om de tre år med rammeforsøgene Fleksibel tilrettelæggelse og studiefællesskaber 28. August 2015 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Velkommen til konference om Formativ evaluering 27.april 2007 – Slagelse CfU – JCVU & Undervisningsministeriet.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Brobygning – EUD og efterskolerne
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
En nordjysk investering – Vejle
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Velkommen.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Det gode møde i folkeskolen
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis
Anerkendende pædagogik
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Præsentationens transcript:

Velkommen til konference om de tre år med rammeforsøgene Fleksibel tilrettelæggelse og studiefællesskaber 28. August

Formål med konferencen Dele erfaringer Høre eksempler fra praksis Det skal give inspiration Mulighed for videndeling Mulighed for at etablere netværk 2

Program Velkomst og erfaringer fra de tre år med rammeforsøgene Chefkonsulent Dorthe Wang, Gymnasiekontoret, Undervisningsministeriet; Sverri Hammer og Ulla Bach Rosendal, konsulenter på rammeforsøgene Workshop 1. omgang 1.a1.b Uddelegering og studieretningsprofileringUndervisningseksperimentarium på Nørre G Herlev Gymnasium og HFUddannelseschef Ida Diemar, lektor Anja Dupont og lektor Nanna Kramer, Nørre G Workshop 2. omgang 2.a 2.b Omlagt skriftlighed og skriveidentitet i Studietid på Sct. Annæ international økonomi Vicerektor Helle Romme Hansen og Pædagogisk leder Jeppe Struve Larsen, Steffen adjunkt Rasmus Due Birch, ZBCSamsøe og Julie Debois, Sankt Annæ Gym Workshop 3. omgang 3.a 3.b Profilhuse på Næstved Gymnasium og HF – MasterClass hvorfor og hvordan? Rektor Susanne Stubgaard og Uddannelseschef Uddannelsesleder Anja Ravnsbæk, Aalborg Marianne Bollerup, Næstved GymnasiumTekniske Gymnasium 3

Program Frokost Ledere og medarbejdere som oversættere PhD og forsker Søren Obed Madsen, CBS Løft og lær: flerfaglig og virtuel skriftlighed Lektor Jesper Holmbach (eng/da), Lektor Søren Stiller Kjærgaard (samf/hist) og uddannelsesleder Mette Bilstrup, Hasseris Gymnasium Vejen frem Kontorchef Annegrete Larsen, Undervisningsministeriet Tak for i dag 4

Velkomst Dorthe Wang, Chefkonsulent, undervisningsministeriet 5

Tilbagemeldinger via spørgeskemaerne, afrapporteringerne og besøgene fra fagkonsulenter, konsulenter og UVM 6

Generelt Forsøgene har styrket incitamentet til at afprøve og eksperimentere med nye undervisningsformer og nye pædagogiske metoder Arbejdet med omlagt elevtid, skrivekompetencer og mere tid til vejledning og feed-back har skabt et bredere og mere integreret undervisningsbegreb 7

Resultater Studietid Eleverne bliver bedre til det skriftlige arbejde - på tværs af alle fag - der er fokus på den gode opgave og ikke fejlfinding. Studietid sikrer større forståelse for det skriftlige arbejde. Lærernes rolle som vejleder og øget nærvær giver resultater på bundlinjen 8

Resultater Studietid Nærvær med eleverne, når faglig skriftlighed sker i klasserne, giver lærerne større indblik i holdenes sociale liv og medvirker til øget trivsel. Mulighed for at tænke den enkelte elevs særlige behov ind. Overskud og mulighed for at hjælpe eleverne bedre, når man er sammen med dem. Flere elever får "knækket" koden mht. skriftligheden og forbedrer deres resultater. 9

”Når det skriftlige arbejde bliver en naturlig del af undervisningen og lærerne er mere sammen med den enkelte elev, giver det en bedre mulighed for vejledning og feedback på læringen. Det betyder, at det bliver tydeligere for lærerne, hvordan undervisningen skal tilrettelæggelse med udgangspunkt i enkelt elevers/grupper af elevers/holds særlige behov. Det bliver i højere grad muligt for læreren at opstille læringsmål for den enkelte elev og give respons på læringen.” (Roskilde Gymnasium) 10

Resultater: Studiefællesskaber Etablering af studiefælleskaber og muligheden for differentiering af undervisningen på tværs af fag og niveau øger markant elev- motivationen samt det sociale og faglige miljø. Eleverne trives overvejende bedre på hold, hvor elevernes faglige niveau og arbejdsindsats i faget er sammenligneligt. 11

Knap 80 % af eleverne vurderer, at deres udbytte af undervisningen er steget efter niveaudelingen og, at de oplever et meget højere eller et højere fagligt udbytte, og den mindre faglige spredning på holdene vurderer eleverne ligeledes som meget positiv for undervisningen.” (Viborg Gymnasium og HF) 12

”Det har givet en særlig dynamik ” at kunne planlægge undervisning på tværs af de to klasser...Eleverne er glade for samarbejdet mellem klasser. Det udvider klasserummet, og eleverne føler sig som en del af en større helhed – uden at de mister trygheden og tilhørsforholdet til en klasse.” (Herlev Gymnasium og HF) 13

Hvor er der dog meget, der handler om relationer og proces: ”eleverne vises tillid, og den ønsker de at leve op til. Endvidere smitter lærernes engagement af på eleverne” Hasseris Gymnasium ”Samarbejdet mellem lærerne styrkes ved, at de underviser mere sammen, fortæller lærerne selv.” (Nørre Gymnasium) 14

Hvor er der dog meget der handler om relationer og proces: ”Via samarbejdet blev vi som lærere mere bevidste om ligheder og forskelle imellem de respektive fags skriftlige dimension (Skt Knuds Gymnasium) Rammeforsøgene har udfordret lærernes rettestrategier, og der sker en klar nytænkning her. 15

Udfordringer For de fleste lærere betyder det ofte mere arbejde, fordi vejledning omkring det skriftlige arbejde åbner for ønsker og forventninger fra eleverne til endnu mere af dette. Struktur, struktur og struktur. Rammeforsøgene og den udvikling disse medfører kræver tid og planlægning, hvorfor forandringer og udvikling skal struktureres og lægges ind i skolens øvrige logistik, som fx skemaer, for at det skal lykkes. 16

Vi må kaste os ud i det – vi må handle 17

Der sker noget, når vi handler Vi skaber i handling - enactment Derudover har skolen haft et tilbud om at ”booke en bibliotekar” til litteratursøgningen. Skolen har nu taget konsekvensen og ansat en faglig-pædagogisk projektleder med skriftlighed som område for bedre at kunne forankre og implementere erfaringerne med skriftlighed. (Greve Gymnasium?) 18

Workshop 1. omgang 1.a Uddelegering og studieretningsprofilering Herlev Gymnasium og HF 1.b Undervisningseksperimentarium på Nørre G Uddannelseschef Ida Diemar, lektor Anja Dupont og lektor Nanna Kramer, Nørre G 19

Frokost 20

Ledere og medarbejdere som oversættere PhD og forsker Søren Obed Madsen, CBS 21

Løft og lær: flerfaglig og virtuel skriftlighed Lektor Jesper Holmbach (eng/da), Lektor Søren Stiller Kjærgaard (samf/hist) og uddannelsesleder Mette Bilstrup, Hasseris Gymnasium 22

Vejen frem Kontorchef Annegrethe Larsen, Undervisningsministeriet 23

Tak for i dag 24