Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Advertisements

Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Vejlederens kommunikation
Refleksioner og opsamling ift. i går
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Den åbne innovative folkeskole
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Online arbejdsmiljøuddannelse
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
PowerPoint-skabelon Husk
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Portfolio IT B.
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Skolepraktikinformationsmøde Tirsdag d. 21. nov. 2017
Anerkendende pædagogik
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skoleudvikling i Praksis 1
STYRK KLUBBENS TRÆNINGSMILJØ
Hvad lærte vi af projektet?
Ledelsesevaluering.
[klik og indsæt kommunenavn]
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
1½ times arbejde i gruppen
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Nye læringsfællesskaber Projekt Helene Hillersdal SOPU +=

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Projekt der kørte… Skoler, der har deltaget i projektet er: UC Diakonissestiftelsen, SOPU og SOSU C. De praktiksteder, der har deltaget i projektet er: Bispebjerg Hospital, Frederiksberg Hospital, Gentofte Hospital, Rigshospitalet, Ballerup Psykiatriske Center, Glostrup Psykiatriske Center, Københavns Psykiatriske Center, Hvidovre Psykiatriske Center, Frederiksberg Kommune, Fredensborg Kommune, Ishøj Kommune, Københavns Kommune, Gentofte Kommune, Glostrup Kommune, Helsingør Kommune Eleverne har været repræsenteret i projektets styregruppe og sparring i udvikling af de enkelte metoder, og de har bidraget til intern evaluering af metoderne. Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Fastholdelse…og positivt læringsfællesskab. Stor udfordring i at blive bedre til at fastholde og inkludere tosprogede elever i social- og sundhedsuddannelserne. Det handler både om at udvikle effektive metoder til brug for den enkelte elev, underviser og praktikansvarlig, men også om at påvirke lærings- og arbejdsfællesskaberne i skole og i praktik positivt. Helene Hillersdal, SOPU.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Baggrund for projektet… En oversigt over metoder, der gør det lettere at udvælge og implementere de metoder, man ønsker at bruge i skole og i praktikken. Implementering af metoder vil bidrage til at reducere frafald og styrke elevernes positive tilknytning til deres uddannelse. En fokuseret og koordineret indsats medvirker til, at eleverne får en positiv tilknytning til uddannelse, arbejdsliv og læringskultur. Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Metoderne… Metoderne har fokus på læringsfællesskab, kultur, sprog og anerkendelse. De er praksisnære og driftsorienterede og har et innovativt og individuelt fokus. Ressourcemæssigt drejer det sig om at omprioritere de praktikansvarliges tid, og give dem mulighed for på kort tid at sætte sig ind i følgende metoder: Erhvervsrettet andetsprogsdansk Individuel forberedelse af elever før praktikstart Introduktionsforløb i praktikken Fastholdelsessamtaler i skole og praktik Guide i praktikken Sprogstøtte i praktikken Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Kataloget: Opbygget, så de aktuelle metoder er handlingsanvisende og praksisnære. Består af seks metodekapitler, der giver en direkte anvisning på værktøjer, som umiddelbart kan bruges i en given kontekst. Består også af fem teoretiske kapitler. De valgte områder udspringer af et kursus udviklet af og afprøvet på undervisere og praktikansvarlige i samme gruppe. Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Uddannelsesprocessen Med henblik på at danne faglig identitet og mening inddrages eleven i egen uddannelse og bliver hermed aktiv i planlægning af forløb, idégenerering og tilrettelæggelse af undervisningsdele. Processen medvirker til, at eleven opnår medansvar og indflydelse på praktikperiodens indhold og form, oplever forløbet som vedkommende og ikke mindst får styrket sin motivation for læring. Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer INTRODUKTIONSFORLØB I PRAKTIKKEN Velkomstbrev til praktikken Interview Forberedelse til forventningssamtalen Læringsaftaler Logbog Dialogspil om personlige kompetencer Leg viden ind med brug af spil Eks. Billedlotteri om mål i uddannelsen. Udarbejd et billedlotteri til din afdeling. Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Sprogstøtte i praktikken: Portfolio Tema: Praktikstedets arbejdspladskultur: EKS. Døgnrytmeplan, mødetider, frokostpause, personalekategorier, borgerklientel, rapport, påklædning, tiltaleformer, tillidsmandshvervet, personalepolitik, værdigrundlag, voldspolitik m.fl. Se side 50 Helene Hillersdal SOPU

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvrige: Deltagelse i møder Gråzonesprog (side 70) At gøre noget i fællsskab og/eller i samspil med omgiv- elserne bidrager ifølge den russiske psykolog Lev Semyonovich Vygotsky til den enkeltes udvikling. Han understreger gennem sin teori om zonen for nærmeste udvikling, at samvær med en voksen, evt. en lærer, er væsentlig for at nå et højere udviklingsstadie. Gennem emneorienterede spil, der er udviklede til specifikke situationer, er det intentionen, at tilbyde elever en engagerende og aktiverende læringsmulighed i fællesskab med andre elever og praktikansvarlige. Hvilke gråzone-udtalelser kender I fra jeres arbejdsplads? Helene Hillersdal SOPU Hamrende træt

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer ORD, ORD og ORD Nogle ord har flere betydninger, hvor situation og kontekst har stor betydning for forståelsen, som f. eks.: Bakke – en bakke i landskabet eller en serveringsbakke? Skraber – til barbering eller en sne? At tage pulsen, Stikke en finger i jorden, Tale for sin syge moster mv. Helene Hillersdal SOPU

"Det bedste har været at man møder andre elever og taler mere når man spiller et spil i en lille gruppe", citat fra elev fra sosu-uddannelsen "Det vigtigste jeg har fundet ud af er at der er andre ord der kan betyde det samme. Det er den bedste måde at huske ord på", citat fra elev fra sosu-uddannelsen