Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsmiljø som strategisk element
Advertisements

Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Sie – Årskonference marts 2010 Vejle Center Hotel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Danmarks bedste Arbejdsplads hvordan skaber vi det på de regionale arbejdspladser?
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Sparekassen uden regler og forretningsgange Gennem værdier og selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser.
Søndag, den 26.april 2009 Apostolsk Kirke i Århus Et fornyet fællesskab.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Ungdommens Folkemøde
Løsningsfokuseret Ledelse
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Modul 6: Personlig salgscoaching
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Modul 1 Rød løber (C).
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Hvorfor resultatløn?.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
BADMINTON.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
SUCCES MED SALG 1.
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Og hvordan de kan påvirke top- og bundlinje
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Præsentationens transcript:

Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015

Knud Herbert Sørensen cand. i.p. HR direktør Middelfart Sparekasse 1991 – febr Senior Konsulent Frontpeople A/S, Vejle – aug Ekstern HR konsulent, FTZ autodele og værktøj Bestyrelsesmedlem Murer- og betonformaet Erling Jørgensen A/S Gift – 39 år - med mit livs bedste ven, far, morfar og farfar Fodboldspiller ( ) 476 divisionskampe 2 DM og 3 Pokal 3 A-landskampe 19 ungdomslandskampe 2 Old Boys landskampe medforfatter til bøgerne ”Selvledelse” 2005 og ”Dansk Ledelse i særklasse” – Forlaget Ankerhus Ny bog – ”Succes på alle bundlinjer ”– Frydenlund Forlag sept John & HR Bert – cd projekt Knud Herbert and the Locals – ny cd april 2013 Se mere på

Stinne Bosse citat: Alle virksomheder SKAL tjene penge, sådan er det!! – det er alle virksomhedsledere bevidste omkring Og det kræver glade og tilfredse kunder, som skabes af glade og tilfredse medarbejder, og den bevidsthed er ikke på samme måde tilstede i alle virksomhedsledere!

En lille historie!! 4 kvinder ved nabo bordet! 50%

En lille undersøgelse!! 5 Konferencer i København, Odense, Middelfart, Århus og Ålborg for Arbejdsmiljøsekretariatet små 700 deltagere – medarbejdere og ledere – vidt forskellige brancher Spørgsmål: Glæder du dig lige så meget til mandag morgen som til fredag aften? – Resultat-  Ca. 50%

En kæmpe HR succes Det starter med en drøm – en vision eller i virkeligheden – et Formål Vi skal skabe Danmarks bedste Pengeinstitut Hans Erik Brønserud

For vis skyld skal drømmen realiseres – hvad er Formålet Kunderne: Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu. (Hans Erik Brønserud – 1991) Medarbejderne: Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder. (Hans Erik Brønserud – 1991) Egenkapitalen: Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål. (Hans Erik Brønserud – 1991)

Adfærd og kommunikation - de 6 bud Du skal behandle kunderne, som du selv ønsker at blive behandlet. Ethvert kundeforhold skal være en forretning, både for kunden og for sparekassen. Skaf aldrig en kunde ved at tale nedsættende om vore konkurrenter Vær ærlig overfor dig selv, dine kolleger og dine kunder Du skal behandle din kolleger, som du selv ønsker at blive behandlet Du er sparekassen, også når du ikke er på arbejde. (Hans Erik Brønserud 1991)

Træning i De 6 Bud Hver medarbejder ½ dag – gruppearbejde/plenum

Hvem har vi egentligt ansat? Lærer medarbejderne/lederne at kende som mennesker! Hvem er de og hvilke kompetencer har de ved siden af deres faglige kompetencer? GARUDA

Tænkning Styring Detailorientering Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthe

Hvad er det? Værdier erstatter regler – minimum af forretningsgange!!

Ledelsen!! valgte følgende

Menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem

Tillid Tillid er godt – kontrol er bedre (Lenin) Tillid er godt – kontrol er dobbelt så godt Tillid er godt – gensidig tillid er dobbelt så godt

Frihed til ansvar Som medarbejder har du Frihed til Ansvar ikke Frihed under Ansvar og det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse

Respekt for forskellighed Vi behandler alle – kunder og medarbejder - forskelligt Det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på Hver enkelt er unik

Troværdighed Det vi siger, er det vi gør Et ord er et ord Moralsk ansvar er større end juridisk ansvar

Individuel feedback min. 1. gang pr. år Missionen – Kunder – medarbejdere - indtjening De 6 bud Kulturværdierne

Valg af arbejdsform

Hvorfor? hvad kræver det? og hvad er det?

Målet/drømmen med selvledelse 95 – 99,9% af alle normalt forekommende opgaver og problemstillinger løses af medarbejderen selv, der hvor de opstår, på basis af: Interessenterne og De 6 bud Kulturværdierne Dagens avis Personlige kompetencer Faglig kompetence

Hvad er Selvledelse Den perfekte arbejdsform til Værdiledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder med fokus på personlig udvikling En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen, således at opgaverne/problemerne løses, der hvor de opstår Al information er tilgængeligt for alle samtidig – teknologisk muligt – internettet/mail

Medarbejderne gør forskellen Medarbejderne er vores vigtigste ressource-->>>> Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter ----->>>>>>> MEDARBEJDERNE ER VIRKSOMHEDEN Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer hos vore konkurrenter

Personlige kompetencer Vi skal træne og udvikle personlige kompetencer på samme måde som de faglige kompetencer! Hvad er personlige kompetencer?

Personlige kompetencer Gennemslagskraft Tillid Empati Nærvær Kommunikation Selvtillid Selvværd Selvkontrol Kreativ

Personlige kompetencer Gennemslagskraft Tillid Empati Nærvær Kommunikation Selvtillid Selvværd Selvkontrol Kreativ

SANDHEDENS ØJEBLIK et hvert møde mellem medarbejderen og kunden et hvert møde mellem kollegaer et hvert møde mellem lederen og medarbejderen et hvert møde lederen og teamet o.s.v det kan aldrig kontrolleres!!!!!!!

Pause Vi starter igen om 10 min!

Implementering af Selvledelse Hvordan gjorde vi?

Samtaler med ekstern konsulent Lederworkshop Selvledelse i MS delegering lederstil udviklingsplaner i egen afdeling selvledelse Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A for ledere og medarbejdere gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A opfølgning hvordan gik det? barrierer og sten på vejen næste skridt Afdelings-seminar Selvledelse hos os Seminar B for ledere og medarbejdere mødeledelse planlægning af eget arbejde taleteknik projektledelse Selvledelse i dagligdagen – on- the-job training Faglige kurser Selvledelse- styregruppen arbejder

Lederworkshop 1 Indledning v/Hans Erik Brønserud Selvledelse i praksis Selvledelse i min afdeling –opgave og ansvarsfordeling –delegering Ledere i bevægelse Selvledelse og lederstil Egne stærke/svage sider i.f.t. Selvledelse Individuelle handlingsplaner Ledernes særlige rolle i udviklingsforløbet Udsat – Vi var et andet sted end vores ledere!!!!

På Handelshøjskolen i Århus etablerede man i 1995 forskergruppen CREDO (Centre for Resarch in Ethics and Decisionmaking in Organizations) med det formål at arbejde med værdibaseret ledelse.

Værdibaseret ledelse Her er lederen den spillende træner, hvor hver enkelt i gruppen bidrager med en del af de fælles værdier og holdninger. Fremtidens ledere vil sætte fokus på fælles mål.

Medarbejderseminar –Direktør og konsulent –Hvorfor skal vi have Selvledelse? –Definition –Hvorfor er en udvikling mod Selvledelse vigtig –Hvilke muligheder er der for dig i Selvledelse? –Hvad frygter du ved Selvledelse? –Hvilke begrænsninger og barrierer ser du på vej mod Selvledelse

Medarbejderseminar – Medarbejdernes første indtryk var – Forvirring – Frygt – Hvad skal vi egentligt med Selvledelse? – Har de ikke nok at lave i ledelsen?

Seminar A - Selvledelseskursus gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål 8 kurser fra november – maj Stemningen vendt frygt til forventning

Samlet Proces Lederseminar Projektgruppe Medarbejderseminar Seminar A – Selvledelseskursus nov. – maj Lederworkshop 2 Afdelingsworkshops Mødeledelse, planlægning eget arbejde og talerteknik

Mere individuelt rettet selvledelsesudvikling

Selvledelseskompetencer medarbejdernes udvalgte seminar A fagligt dygtig loyal Forandringsparat åben og ærlig god købmand selvledende samarbejdsvillig engageret

Seminar A - Selvledelseskursus gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål Samme dosis til alle

Hvordan kommer vi videre? Individuel træning i personlige egenskaber Organisatorisk træning, der giver yderligere kompetencer i ledelsesfilosofien og værdigrundlaget

Vi har følgende faggrupper Administrativ medarbejder Administrativ udvikler Leder Back-office medarbejder Frontmedarbejder Rådgiver Ejendomsmægler

Idealprofil pr. faggruppe – deffineret af medarbejderne For eksempel back-office: sparringspartner for rådgiver se muligheder og viderebringe ideer selv komme med ideer være selvstændig detailorienteret ordensmenneske og kvalitetsbevidst effektiv og fleksibel

Medarbejderprofil

Idealprofil – back-office

Medarbejder-/idealprofil

Øje for forandringspotentialet ”Min personlighed kan ikke ændres, jeg er, som jeg er!” Er du den samme som du var for 5 – 10 – 15 år siden? Er din samlever? Dine børn? Dine venner? Så du dig i spejlet i morges? HVEM SKAL TAGE ANSVAR FOR DIN FREMTIDIGE PERSONLIGE UDVIKLING

Personlig udvikling - værktøj NLP – Neuro Lingkvistisk Programmering NLP – Nærvær, Ligeværd og Personlig Kommunikation Obligatorisk NLP grundkursus Coachuddannelse for ledere 12 dage

Individuelle kurser Selvværdstræning Træning i empati og indføling Stresshåndtering At komme frem med sin mening At slippe sin selvkontrol – at give sig selv fri Tænk abstrakt!

Hvad har vi ellers arbejdet med- Work life Balance LGP Huset Vipsprojekt Flowspil

Værdiledelse og Selvledelse i praksis En fodboldkamp En rundkørsel contra blinklys Unge Helle

Spørgsmål? Kommentarer?

Den hemmelige gæst!?

Et rigtigt eventyr Vi stillede os selv følgende spørgsmål? Hvad kan vi gøre for at kommunikere vores kulturværdier på en måde, hvor vi ikke bare lære dem udenad, men får dem til at leve og forene os endnu stærkere om at skabe Danmarks bedste Pengeinstitut? Svar: Give hinanden et ” nyt fælles billede”, af hvad det er, vi sammen har skabt, og samtidig give hinanden en stor fælles oplevelse = skabe stolthed!!

Her kommer eventyret: Der var engang…….

Og her kommer sangen, og i må meget gerne synge med

1 + 1 er af og til mer’ end to Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Vi er alle forskellige det er det vi har til fælles min ven Jeg gir dig mit ord - et ord er et ord så ved jeg du tør mer end du troede du turde Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Der lurer ingen farer rundt om gadehjørnerne her Der ligger bare en mulighed tag den der hvor den er tro på det bedste indtil andet er vist Gør det nu bare - alt har en pris De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen er af og til mer’ end to

Pas på du ikke står stille mens tiden den går for tiden den kommer imod dig hvad end du så gør Hvis et skridt er for stort for dig så tag mig med jeg skal samme vej De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen er af og til mer’ end to Når først jeg ved hvad du nu ved (når først jeg ved hvad du nu ved) ja så er vi to der har fået klar besked De største fejltrin du ka ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen er af og til mer’ end to

Den hemmelige gæst!?

Jeg vil gerne præsentere Den hemmelige gæst