Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sie – Årskonference 2010 - 24. marts 2010 Vejle Center Hotel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sie – Årskonference 2010 - 24. marts 2010 Vejle Center Hotel."— Præsentationens transcript:

1 Sie – Årskonference 2010 - 24. marts 2010 Vejle Center Hotel

2 LEDELSESFILOSOFI/portræt Danmarks bedste Arbejdsplads Medarbejder- og organisationsudvikling Ledelse der holder!!!!!

3 Gennem Værdiledelse og Selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser Menneskesyn, frihed, tillid, ansvar og ansvarlighed

4 Vores menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem

5 Fra kontrol til tillid Tillid er godt – kontrol er bedre Tillid er godt – kontrol er dobbelt så godt Tillid er godt – gensidig tillid er dobbelt så godt

6 Værdier

7 De tre ledelsesben Værdibaseret Ledelse 1991 Selvledelse 1996 Den lærende organisation 1997 En måde at samarbejde og udvikle på En måde at arbejde på En måde at lede og styre på

8 Hvad er en værdiledet organisation? RegelstyretVærdiledet DiæterFast beløb pr. kursusdøgnHvad mener du, du kan/vil tillade dig? PåklædningBeskrevetDet er op til den enkelte LånebeføjelserHver ansat har sine beføjelser, der skal overholdes Hver ansat har sine beføjelser, der skal overskrides, hvis det er fornuftigt Ældrepolitik Nøje beskrevet, hvilke pligter og rettigheder en medarbejder har Vi drøfter løbende den enkeltes pligter og muligheder FamilienBørn under 16 år hjemme kl. 10 på hverdage og rører ikke spiritus i weekenden Vi skal alle op næste morgen og passe vores, og vi tænker over, at vi har en familie at leve op til

9 Værdigrundlag

10 Vision Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut

11 Mission Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu

12 Mission Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder

13 Mission Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål

14 De 6 bud

15 Som medarbejder i Middelfart Sparekasse har man frihed til ansvar – det er nemlig lettere at få tilgivelse end tilladelse

16 I Middelfart Sparekasse behandler vi alle forskelligt – det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på

17 Selvledelse – fra tanker til ny arbejdsform

18 Hvad er en værdiledet organisation? RegelstyretVærdiledet DiæterFast beløb pr. kursusdøgnHvad mener du, du kan/vil tillade dig? PåklædningBeskrevetDet er op til den enkelte LånebeføjelserHver ansat har sine beføjelser, der skal overholdes Hver ansat har sine beføjelser, der skal overskrides, hvis det er fornuftigt Ældrepolitik Nøje beskrevet, hvilke pligter og rettigheder en medarbejder har Vi drøfter løbende den enkeltes pligter og muligheder FamilienBørn under 16 år hjemme kl. 10 på hverdage og rører ikke spiritus i weekenden Vi skal alle op næste morgen og passe vores, og vi tænker over, at vi har en familie at leve op til

19 Profilanalyse Tænkning Styring Detailorientering Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthed

20 Selvledelse – hvorfor?

21 Værdierne lægger grunden - medarbejderne fører dem ud i livet SANDHEDENS ØJEBLIK et hvert møde mellem medarbejderen og kunden et hvert møde mellem kollegaer et hvert møde mellem lederen og medarbejderen et hvert møde lederen og teamet o.s.v det kan aldrig kontrolleres!!!!!!!

22 Medarbejderne gør forskellen Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter MEDARBEJDERNE ER VIRKSOMHEDEN Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer i andre pengeinstitutter

23 Teknologien gør det muligt Information kan være til rådighed for alle Det gør den enkelte ansvarlig for selv: at sortere i de mange informationer at tage initiativ og gennemføre handlinger

24 Hvad er Selvledelse? -og hvad indebære det for medarbejderne?

25 For os er selvledelse Den perfekte arbejdsform til Værdiledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder og hele Sparekassen En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen

26 Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Ansvar og mandat er uddelegeret. Medarbejdere tager beslutninger ud fra Sparekassens overordnede strategi, dagens avis og fælles værdigrundlag Medarbejdere og ledere tager ansvar og initiativ inden for deres eget ansvarsområde ud fra de informationer, de har til rådighed

27 Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Alle i organisationen har viden om de tværorganisatoriske sammenhænge og har helhedsforståelse Medarbejderne er ledere for sig selv og er selvstændige, selvansvarlige samt selvigangsættende Medarbejdere og ledere engagerer sig i Sparekassens udvikling.

28 Den Selvledende medarbejders personlige kompetencer faglig dygtig Ansvarlig og loyal forandringsparat og ansvarlig for egen udvikling ærlig og istand til at sige til og fra forretningsorienteret og udviser godt købmandsskab tager ansvar for helheden samarbejdsvillig og viser respekt for forskellighed engageret og initiativrig Nærværende og empatisk i sin kommunikation

29 Selvledelse i praksis En fodboldkamp En rundkørsel contra blinklys Unge Helle

30 Hvordan gjorde vi?

31 Proces Lederseminar 19.-20. maj 1995 Projektgruppe 20. maj 1996 Medarbejderseminar 1. juni 1996 Lederworkshop 2 1996 Selvledelsesseminar A 1996-1997

32 Hvad har vi ellers lavet Grundlæggende NLP – 3 dage – 2004 ”individuelle” NLP kurser - 2005 -Selvværdstræning -Empati -Stresshåndtering -At komme frem med sin mening -At slippe sin selvkontrol -Tænk abstrakt

33 Hvad har vi ellers lavet Coaching på baggrund af NLP - 2005 - alle ledere i 12 dage

34 Hvad har vi ellers lavet – Balance mellem arbejde, mig selv og familie LGP Huset - 2007 Vipsprojekt – 2005 - 2007 Flowspil - 2008

35 Kan selvledelse ses på bundlinjen?

36 Sygefravær

37 Forretningsudvikling 1996 – 2006 Alle pengeinstitutter Middelfart Sparekasse Balance200,5%216,0% Indlån109,0%211,9% Udlån227,3%262,7% Egenkapital171,3%254,2% Reserver227,0%244,6%

38 Click to edit Master title style

39 Sparekassen og Det Psykiske Arbejdsmiljø Nye udfordringer !når det egentlig går så godt!

40 Udviklingen i det psykiske arbejdsmiljø Konference om VIPS projektet i Eigtveds Pakhus 3. April 2008 Tage Søndergård Kristensen

41 Vejen til en god arbejdsplads: ”De tre diamanter” Samarbejds- vilje Retfærdighed og respekt Tillid og troværdighed Arbejdspladsens sociale kapital

42 Rolle-klarhed

43 Rolle-konflikter

44 Forudsigelighed

45 Tillid og retfærdighed Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden

46 Ledelseskvalitet og retfærdighed Retfærdighed Ledelseskvalitet Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden

47 Tillid og involvering i arbejdspladsen Involvering i arbejdspladsen Lodret tillid Sparekassen Banken Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel IT-virksomheden

48 Danmarks bedste arbejdsplads – også bedst til kunder I en undersøgelse fra Analyse Danmark, hvor 8.000 danskere har medvirket, giver kunderne Middelfart Sparekasse topkarakteren 8,65 på en 10-trins skala. Samtidig viser undersøgelsen, at 94% af de nuværende kunder vil anbefale Middelfart Sparekasse til venner og bekendte.

49

50 Danmarks bedste til kunder

51

52

53 Fra 9.000 til 38.500 kunder – 8 ud af nye 10 kunder kommer på opfordring fra nuværende kunder – Danmarks bedste til kunder i 2008 Reserverne er steget 246% fra 1997 til 2007 DBA i 2005 og 2008 nr. 2 i 2006 og 2007. Europas bedste finansielle arbejdsplads i 2007 – Europas 7 bedste arbejdsplads i 2008 Status på vision & mission 98% af medarbejderne er stolte af at fortælle andre, at de arbejder i Middelfart Sparekasse

54

55

56 1 + 1 er af og til mer’ end to Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Vi er alle forskellige det er det vi har til fælles min ven Jeg gir dig mit ord - et ord er et ord så ved jeg du tør mer end du troede du turde Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Der lurer ingen farer rundt om gadehjørnerne her Der ligger bare en mulighed tag den der hvor den er tro på det bedste indtil andet er vist Gør det nu bare - alt har en pris De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to

57 Pas på du ikke står stille mens tiden den går for tiden den kommer imod dig hvad end du så gør Hvis et skridt er for stort for dig så tag mig med jeg skal samme vej De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to Når først jeg ved hvad du nu ved (når først jeg ved hvad du nu ved) ja så er vi to der har fået klar besked De største fejltrin du ka ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to


Download ppt "Sie – Årskonference 2010 - 24. marts 2010 Vejle Center Hotel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google