15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LinkedIn Intro.
Advertisements

Funktionelle perspektiver på mediebrug
TV- og filmreklamer.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Internet til alvor og sjov
Sociale Medier Booster bundlinjen AF Bjarke Larsen.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Online annoncer og bannerreklamer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Fremtidens markedsføringsplatform
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
6. Virksomhedens indtægter
Markedskommunikation - del 1
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Forretningsmodel.
[Produktnavn] Marketingplan
Reklamemidler og -medier
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10. Virksomhedens indtægter
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Snak med din sidemand om dette et par min.
Today everybody’s the media Agenda: Mig, mig og mig De unge og den verden, der omgiver dem Medier og kommunikation Push og pull Projekter og receptioner.
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
Marlene og Nichlas.  Reklameformer  Sales promotion  Salgsarbejdet.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Kommunikationsparametrene Kap. 5
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Sponsering Kapitel 7.
Reklame & Markedsføring
Markedskommunikation
6. Virksomhedens indtægter
15 Promotion Oversigt Promotionformer Kommunikationsmodel
Handlingsalternativer
Konkurrenceforhold.
Cross Channel - Tidens største trend.
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Strategi, kreativitet og neutral medieplanlægning.
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
Din kreative online praksis! – del 2
Parametermix - promotion
Undersøgelse om sikker internetbrug
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Markedsføring og reklame
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
konkurrencesituation
Marketingplan Dit navn.
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Præsentation af forretningsplan
Fabrick Branding strategi med fokus på brand awareness og vejledning i brugen af de sociale medier.
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
6. Virksomhedens indtægter
Hvorfor ser en butik ud som den gør?
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi) Markedskort Promotion: De aktiviteter som virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. 15 Promotion

Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter 15 Promotion

Promotionformer 3 Reklame Sales promotion Public Relations (PR) Sponsorering Direct marketing Online marketing Personligt salg 15 Promotion

Reklame 4 – Betalt anvendelse af massekommunikation med det formål at påvirke efterspørgslen efter produkter og serviceydelser eller holdninger og adfærd Målsætninger for reklame – Opbygge kendskab til mærket – Vedligeholde eller øge kendskabet til mærket – Skabe præferencer for mærket – Skabe omsætning Reklamenulpunkt – Er betegnelsen for det mindste krav, man må stille til en stigning i afsætningen i forbindelse med iværksættelse af en reklamekampagne. – Beregnes som: Reklameomkostningerne Dækningsbidraget pr. stk. 15 Promotion

Reklame 5 Reklamemidler – Er de typer formidlere, der bringer budskabet frem til modtageren. – Fx annoncer, tryksager, reklamefilm, outdoor, messer, butiksreklame, sponsorering, product placement Reklamemedier – Er de endelige bærere af et konkret reklamebudskab – Primære medier – bærende medier fx tv og dagblade – Sekundære medier – understøtter primære medier fx radio og outdoor – Fx dagblade, fagblade, tv, biograf, radio, hjemmeside, sms, posters, POS-materiale, give-aways, brander på sportspladser mv. 15 Promotion

Reklamebudskab og -indhold 6 Reklamer kan være informative eller manipulative (spiller på følelserne) AIDA-modellen 15 Promotion

Øvrige promotionformer 7 Sales promotion – Er salgsfremmende aktiviteter, der har til formål at støtte en reklamekampagne. – Sales promotion rettet mod forbrugeren kan fx være: Konkurrencer, rabatkuponer, events mv. Sponsorering – Er et samarbejde, som tilgodeser såvel sponsor som sponserede. Sponsoren ydet et økonomisk bidrag mod at få en effekt ud af det. Direct marketing – Direct mails sendes til navngivne personer – fx breve, s eller SMS. – Permission marketing – når kunderne har givet deres accept af at modtage direct mail 15 Promotion

Øvrige promotionformer 8 PR (Public Relations) – Er ikke betalte relationer til omverdenen – Fx pressemeddelelser, pressemøder, events Online marketing – Udnyttelse af elektroniske netværk mellem virksomhed og kunde, fx internet, hjemmeside, annoncering på internettet – Viral markedsføring – et reklamebudskab spredes gennem personlige kontakter – fx gennem facebook eller mobiltelefon Personligt salg – Er mundtlig præsentation i samtale med en eller flere mulige købere med det formål at skabe et salg. – Dialog mellem køber og sælger. – Udføres fx af telefonsælger, ekspedient, digital hjælper osv. 15 Promotion

Sociale medier Online tjenester, som bruges til at dele profiler, meninger, billeder, video og andet indhold. Sociale medier som fx Facebook kan anvendes som reklamemedie på flere måder: – Etablering af særlige Facebook-grupper, fx Sony – Bannerreklamer – Opslag på det enkelte Facebook-medlems væg – Spredning af video og reklamebilleder 15 Promotion

Følgere på sociale medier CommunityVi vil høre til. Vi vil kunne lægge armene rundt om noget og sige: Det er vores. SignificanceNoget, der betyder noget. Én, der viser og udtrykker, at kun himlen sætte grænser. ExcitementInspiration og spænding. Én, der bryder alle grænser - i både kløgt og galskab. AuthenticityÆgthed. Gennemsigtighed i både styrker og svagheder. Følelse og kraft i én. 15 Promotion Forhold, der har betydning for at virksomheden får følgere på sociale medier:

Virksomhedens sociale medieplatform Den sociale medieplatform fastlægger virksomhedens brug af sociale medier til: – Dialog med kunderne – Ideer fra kunderne – Kunderne som ambassadører 15 Promotion

Oversigt over sociale medier 15 Promotion

Promotionstrategi 13 Push strategi – Virksomheden retter sin markedsføringsindsats mod næste led i distributionskæden, der herefter retter sin markedsføringsindsats mod det efterfølgende led, indtil forbrugeren påvirkes. – Produktet skubbes ud på markedet. – Samarbejdet med butikken er central for producenten. Pull strategi – Producenten retter sin markedsføringsindsats direkte mod forbrugeren. Forbrugeren vil efterspørge produktet i butikken, der ønsker at forhandle varen. – Producenten ønsker at skaber ønsker og præferencer hos forbrugeren. – Pull strategien bygger på massekommunikation som fx reklame i tv og annoncer i magasiner og blade. 15 Promotion

Viral markedsføring Viral markedsføring er en marketingteknik, der udnytter sociale netværk til at sprede et budskab. Jo mere unik budskabets form og indhold er, jo hurtigere og og mere spredes det. Gladwills teori om viral spredning 1.Loven om de få – bestemte mennesketyper sætter spredningen i gang Sammenkoblere med et bredt socialt netværk Kendere – aktive brugere af sociale medier, der søger og deler viden. Sælgere – kan overbevise andre via sociale medier 2.Fastholdelsesfaktoren – budskabet skal have mening. 3.Kontekstens betydning 15 Promotion

Promotionstrategi Promotion

Markedskort 16 Markedskortet er et værktøj, der kan måle effekten af en promotionaktivitet. Markedskortet er en visuel fremstilling af fire forhold vedrørende produktet: – Hvor mange der kender mærket – Hvor mange der har prøvet mærket – Holdningen til mærket hos forbrugere, der har prøvet mærket. – Indstillingen til mærket hos de forbrugere, der kender mærket, men ikke har prøvet det. Markedskortet udarbejdes ud fra en simpel markedsanalyse. 15 Promotion

Markedskort Promotion

Markedskort nøgletal 15 Promotion 18