Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på."— Præsentationens transcript:

1 MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på vej Tilbud til mærkeforeningerne om gennemgang af de enkelte mærkers kontrakt- bestemmelser om kundedata

2 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 2 Hvad siger loven? Hvordan må kundedata bruges? HR: Adresseret post er OK U1: Robinsonlisten U2: Direkte frabedelse

3 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 3 Hvad siger loven? HR: Forbud mod markedsføring pr. e-mail/SMS/MMS uden samtykke U: Hvis e-mailadresse/kontaktinfo tidligere er modtaget i forbindelse med et salg af egne lignende varer/tjenesteydelser, hvis: -Der er gjort opmærksom på, at e-mailadressen vil blive benyttet til fremtidig markedsføring. -Frabedelse skal respekteres -Nem og gratis afmelding

4 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 4 Hvad siger loven? Telefoniske henvendelser til kunder: HR: Forbudt! U1: Bøger, avisabonnementer, forsikring og redningstjenester U2: Forbrugeren har selv anmodet om det eller givet samtykke

5 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 5 Sociale medier Samtykke (S) eller afmelding (A) Præmiere Face-bookbrugere for at sprede budskaber (A) Henvendelse til en profil på et socialt medie i markedsføringsøjemed ved brug af elektronisk post (S) Direkte markedsføring ved brug af andre midler end elektronisk post (A) Beskeder til brugernes indboks (meddelelser) og meddelelser på brugernes Timeline (S)

6 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 6 Hvad siger loven? Må man sende reklamemails til tidligere kunder? Svar: Nej. Må man indhente samtykke til at modtage markedsføring i handelsbetingelserne? Svar: Nej. Er det lovligt at indhente et samtykke til markedsføring i en mail eller sms? Svar: Nej. Må deltagelse i en konkurrence betinges af, at man giver samtykke til at modtage markedsføring fra en lang række firmaer? Svar: Ja. Hvor bredt kan et samtykke formuleres? Svar: Bredt. Må man sende mails til andre erhvervsdrivende? Svar: Nej. Må man sende reklamemails til kunder, man har et aftaleforhold med? Svar: Nej.

7 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 7 Samtykke Et samtykke bør indeholde 4 elementer: -Hvem vil markedsføring komme fra -Hvilke produkter og ydelser er omfattet -Hvilke medier vil blive benyttet -Hvem vil oplysningerne blive videregivet til

8 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 8 Hvad siger loven? Videregivelse af kundedata Samtykke til videregivelse – OK Ikke samtykke til videregivelse – Information om indsigelsesret, 14 dg. Har kunden frabedt sig videregivelse eller er registreret i Robinsonlisten -

9 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 9 Nye regler på vej Ny EU-forordning forventes vedtaget i 2016 -Lettere adgang til egne oplysninger -Ret til dataportabilitet -En klarere "ret til at blive glemt” -Retten til at vide, når ens oplysninger er blevet hacket

10 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 10 Nye regler på vej -Ét kontinent, én lovgivning: forordningen vil etablere ét fælles sæt regler, der vil gøre det lettere og billigere for selskaber at drive virksomhed i EU -DPO Data Protection officer -Europæiske regler på europæisk jord – virksomheder etableret uden for Europa vil skulle anvende de samme regler, når de tilbyder tjenester i EU -Tavshed er ikke samtykke.

11 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 11 Nye regler på vej Lempelse for mindre og mellemstore virksomheder: -Mulighed for opkræve et gebyr i forbindelse med håndtering af indsigtsanmodninger fra registrerede. -Undtagelse fra kravet om at ansætte en såkaldt Data Protection Officer, hvis behandling af persondata ikke er den centrale aktivitet i virksomheden. -Ikke krav om konsekvensanalyser i forbindelse med håndtering af persondata, medmindre håndteringen af data er forbundet med en høj risiko.

12 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 12 Nye regler på vej Overgangsperiode på 24 mdr. Bødeniveau på op til 2% af en virksomheds globale omsætning Virksomhederne skal udarbejde standardiserede informationspolitikker Behov for udvikling af modeller til branchen Forberedelse: forældede IT-systemer - overblik over procedurer – DPO Vejledning fra DI Digital – netværk for DPO’er

13 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 13 Tilbud til mærkeforeningerne Gennemgang af forhandler-/eftermarkedskontraktens bestemmelser om kundedata: -Hvor findes bestemmelserne -Er bestemmelserne i overensstemmelse med gældende lov -Hvem ejer kundedata -Hvilke forpligtelser har forhandlerne/værkstederne -Hvad skal man være særligt opmærksom på

14 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 14 Eksempel fra kontrakt Forhandleren skal sikre kundens samtykke. Importøren har ansvaret for, at teksten overholder den til enhver tid gældende lovgivning i henhold til markedsføringsloven og lov om beskyttelse af persondata. Forhandleren skal oprette og ajourføre et kartotek over bilmærke x-kunder i et format, der bestemmes af Importøren, under iagttagelse af lovgivningen om beskyttelse af persondata. Forhandleren skal løbende og konsekvent indrapportere oplysningerne i dette kartotek til Importøren for at gøre det muligt for Importøren at spore x-biler, overholde nuværende og fremtidige regler vedrørende motorkøretøjer, tilrettelægge Importørens eventuelle tilbagekaldelser af biler og følge gennemførelsen heraf, foretage kundeundersøgelser, gennemføre markedsføringstiltag samt udforme og tilbyde de produkter og serviceydelser, der bedst opfylder kundernes forventninger. Der underskrives som tillæg til denne aftale en CRM kontrakt, hvori detaljer, afgrænsninger og kravspecifikationer fremgår. Importøren er forpligtet til at give Producenten adgang til kartoteket over bilmærke x-kunder.

15 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 15. En registreret kunde der har givet sit samtykke vil til enhver tid være tilknyttet den forhandler, der har registreret emnet og kundens forhandler ved køb eller service. Forhandleren/værkstedet har ejendomsretten til kundedata, som stammer fra forhandleren/værkstedet, med respekt for importørens adgang til at benytte disse i overensstemmelse med forhandleraftalen. Hvis importøren i aftalernes løbetid har videregivet forhandlerens/værkstedets kundedata til tredjemand er importøren forpligtet til at meddele disse, at forhandleren/værkstedets kundedata ikke må benyttes eller behandles ved aftalernes ophør Såvel under aftalens løbetid og ved ophør – uanset årsag - vil kundedata ikke blive videregivet til anden forhandler.

16 Mærkeforeningsmøde 08.mar. 16 Karoline Thomsen 16 Afslutning Spørgsmål? Brug for konkret rådgivning? http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Ofte-stillede-spoergsmaal-om- markedsfoering/FAQ-Spam http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og- vejledninger/Markedsfoeringsloven/Sociale-medier Karoline H. Thomsen chefkonsulent kart@di.dk Tlf:: 2949 4413 kart@di.dk


Download ppt "MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google