NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Advertisements

Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
SRO SKRIV!.
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Velkommen.
Læring gennem registrering og indberetning
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
En ny Forberedende Grunduddannelse
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Den gode tone Lse.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Personlighed og Kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Teopæd og den afsluttende opgave
Krav til informationsformidling
Velkommen.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PRÆSENTATION Nanna Johanne Aude, 26 år › Bachelor i biologi 2014 – nu kandidatstuderende › Underviser på Det Rullende Universitet › Formidler på Naturhistorisk Museum › Projektansat ved SubUniversity og Akademiet for Talenfulde Unge. › Ved at starte egen virksomhed

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 HVEM ER I?

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MÅLET MED AFTENEN › Vi skal arbejde med, at udvikle en god idé › Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé › Jeres problemstilling må gerne ligge tæt op ad jeres SRP/SRO, men det er hverken nødvendigt eller et krav.

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MÅLET MED AFTENEN › At give jer redskaber til at gå fra en almindelig undren til et akademisk spørgsmål, der kan besvares på en måde, så andre kan følge og bidrage til processen › I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering › I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROGRAM › : Akademisk proces og videnskabelige problemer › : Idegenerering (I skal få en idé) › : Aftensmad › : Ideudvikling (speeddating med henblik på at udvikle jeres idé) › : Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform › : Individuel skrivning / søgning

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NATURVIDENSKAB?T

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK PROCES OG VIDENSKABELIGE PROBLEMER › Arbejdet foregår ikke lineært › Processen kan ikke styres fuldstændigt › Der vil opstå nye erkendelser undervejs › Arbejdet foregår ofte i samspil med andre

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015

MIT BACHELORPROJEKT

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIT BACHELORPROJEKT › 3 måneders arbejde i samarbejde med et forskningscenter › Vejledere til at hjælpe og rådgive › Tværfagligt projekt – samarbejde med mange fagområder › Videnskabsfolk og praktikere – biologi, teknologi, jura, økonomi Den oprindelige plan: › At arbejde ud fra hypotesen om at tang har potentiale som fødevare. › At arbejde ud fra hypotesen om at der kan være sundhedsmæssige risici relateret til at spise tang.

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIT BACHELORPROJEKT Problemformulering › Har Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang et potentiale som fødevare i Danmark? › Hvilke sundhedsrisici findes der i forbindelse med indtag af Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang? › Hvordan minimeres sundhedsrisici? › Hvordan kan aktuel og fremadrettet forskning bidrage til fastsættelsen af klare retningslinjer ved indtag af tang som fødevare?

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIN BACHELORPROCES 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater › Mine hypoteser viste sig ikke helt at holde stik 2: Snakke med ”praktikere” på området › Oplever ”verden” anderledes – hvordan håndterer jeg det?

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 KONKLUSION › Opgaven fik ikke det indhold jeg indledningsvist havde forestillet mig. › Jeg var nød til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere. › Resultat: Udbyttet af mit bachelorprojekt blev anderledes end forventet (men stadig godt og spændende )

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PRAKTISK PROBLEM VS. VIDENSKABELIGT PROBLEM Praktisk problem › Udspringer af omstændigheder i verden. › Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem › Udspringer af manglende viden eller forståelse. › Løsningen er en bedre forståelse af verden.

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 HVAD KAN VI BIDRAGE MED? ”Små sten til videnskabens store hus”

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 IDEGENERERING OG IDEUDVIKLING

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 1: IDEARKET › Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen” › Individuelt: Udfyld arket (5 min) › 2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver) › Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min) › evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 METODE: NONSTOPSKRIVNING › Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum › Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) › Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs › Bearbejd teksten efterfølgende › Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 2: NONSTOP-SKRIVNING › 7 min: Individuel nonstopskrivning › 3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering › 3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad de har fået ud af det › Opsamling i plenum på metodens anvendelighed

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NÅR VI MØDES IGEN EFTER AFTENSMADEN › Ideudvikling via speeddating › Præsentér jeres ide for andre og få inputs

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AFTENSMAD – VI MØDES IGEN 17.45

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROGRAM › : Ideudvikling (speeddating) › : Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform › : Individuel skrivning / søgning

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 3: ”IDE-SPEEDDATING” Formål: › Høre hinandens ideer › Stille spørgsmål › Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet › Person 1: Præsenterer sin ide › Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt. fagligt › Efter 3 min bytter man roller › Derefter taler man med en ny  Tilladt at udvikle sin ide undervejs

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 OPFØLGNING PÅ SPEEDDATING › Hvad fik I ud af øvelsen? › Hvad skete der med jeres ide undervejs?

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 FRA IDE TIL PROBLEMFORMULERING (OG EN OPGAVE / ET OPLÆG)

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROBLEMFORMULERING Summe-øvelse to og to: (3 min) › Hvad er en problemformulering? › Hvad kan man bruge en problemformulering til?

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 DEN GODE PROBLEMFORMULERING › Udspringer af din undren – er interessant for dig › Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares  Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog › Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan? › Angiver det centrale i opgaven › Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, metoder, teorier, disposition etc. › Er sprogligt præcis

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 TAKSONOMI I PROBLEMFORMULERINGER Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. Er bedst egnet til at producere viden

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 BLOOMS TAKSONOMI

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 4: TAKSONOMI I DIN IDE › Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier: › Beskrivelse: Hvad …? › Forståelse: Hvorfor… ? › Løsning: Hvordan… ?

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 DEN (NATUR)VIDENSKABELIGE ARTIKEL / OPGAVE Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD): › I ntroduktion: hypotese / formål › M etode: Hvad og hvordan › R esultater og A nalyse: Hvad fandt man ud af? › D iskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv › Konklusion ” Kan også bruges til oplæg

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NÆSTE TRIN: SKRIVNING / LITTERATURSØGNING / LÆSNING

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK FEEDBACK 26. OKTOBER I VIBY OG 27. OKTOBER I HERNING Du skal medbringe et to-siders handout i 6 eksemplarer. Du må også medbringe en poster eller en grafisk præsentation. Du skal have printet, før du kommer. Du skal give feedback til de øvrige i din gruppe, og du skal forberede fem minutters omlæg om dit eget projekt.

AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NU: KVALITETSTID MED JERES IDE I kan fx bruge tiden på: › At læse litteratur eller søge yderligere info › Arbejde på problemformulering › Vi mødes i Science kl › I mellemtiden: Brug mig endelig