SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
3g Studie Retnings Projekt
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SRP SKRIV!

OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING REDEGØ- RELSE ANALYSE DISKUSSION KONKLUSION PERSEPKTI- VERING LITTERA- TURLISTE EVT. BILAG ABCDEF

OVERORDNET STRUKTUR, DEN POPULÆRVIDENSKABELIGE ARTIKEL. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS 1.HOVED-DEL OPGAVENS 2.HOVEDDE L OPGAVENS 3.HOVEDDEL FORSIDEFORSIDE ABSTRACTABSTRACT IND- HOLDS- FOR- TEG- NELSE INDLED- NING REDE- GØRELSE ANALYSE DISKUS- SION KONKLU- SION PERSPEK TIVERING POPULÆR- VIDENSKA- BELIG ARTIKEL DIN ANALYSE AF DEN POPULÆR- VIDEN- SKABELIGE ARTIKEL L I T E R A T U R- LISTE EVT. B I L A G ABCDEFGH

FASER I ARBEJDSPROCESSEN 1 Læsning + noterProblemformuleringen. Hvad skal jeg?Læsning + noterDisposition: mind-map/strukturUdkast til afsnit SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

FASER I ARBEJDSPROCESSEN 2 Redigere tekst i afsnit, skrive mere tilSkrive indledning og konklusionTjekke om du har svaret på opgaveformuleringen. Redigere.Tjekke noter og bilag Læse korrektur AFLEVERE SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

OPGAVEFORMULERING, HVAD SKAL JEG SVARE PÅ? Se efter opgavens taksonomiske buzz-words. Fx: Redegøre, analysere, bevise, sammenligne, udrede, diskutere, perspektivere. Se efter opgavens faglige mål. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg din SRP-vejleder, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og faglige mål i din opgaveformulering. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

SRP ER EN AKADEMISK OPGAVE. DET BETYDER AT DU FORVENTES AT: -arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. -Så vidt muligt anvender de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. -angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. -er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. -forholder dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. -arbejder som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. -Efterprøver dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

BEDØMMELSESKRITERIER. DU BLIVER BEDØMT PÅ: Om der er sammenhæng mellem opgaveformuleringen og besvarelsen? Opfylder du de faglige krav for begge fag på det krævede niveau? (A eller evt. B) Lykkes det for dig at kombinere de to fag så de tilsammen belyser den faglige problemstilling? Kan du udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale? Kan du formidle dit arbejde godt? Det vil sige, at du behersker sprog, lay-out og de formelle krav til en faglig opgave (fx citatteknik, litteraturliste osv.)? Kilde: Viby Gymnasiums skriveportal SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

HUSK DU FORMIDLER. BRUG DET RETORISKE PENTAGRAM. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

UDDYBNINGER I FAGENE OG GENERELT SPØRG: Dine vejledere (se i Lectio, skriv til dem) KIG I: S-TogetS-Toget (Skriftlighedstoget) MØD OP TIL: SRP-workshops og – café. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

Få hjælp i skriveprocessen ved faglærere i naturvidenskab, matematik, humaniora: Work-shops (se også i Lectio) Fredag 4/12 3.lektion lok. 231 Mandag 7/12 2.lektion lok. 231 Onsdag 9/12 3.lektion lok. 231 SRPcafé: Caféen holder åbent mellem kl. 8:10 og kl. 16 og er placeret i studiehjørnet 230, samt i lokale 231 og 232. Der er te, kaffe og pebernødder hver dag, samt rundstykker til de morgenfriske onsdag og fredag. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

OPGAVEFORMULERINGER EKSEMPEL 1, SA - EN OMRÅDE: Social mobilitet i USA OPGAVEFORMULERING: Der ønskes en redegørelse for centrale begreber hos Bourdieu. Analyser Sapphires roman Push (1996) med henblik på hovedpersonens udvikling og betydningen af hendes skolegang. Inddrag skildringen af miljøet i henholdsvis barndomshjemmet og i skolen. I analysen skal du inddrage Bourdieus begreber. Diskuter muligheder for social mobilitet i det amerikanske samfund. Du skal inddrage velfærdsmodeller i diskussionen samt forholde dig til ghettoisering af det amerikanske samfund og interviewet …..(bilag l). SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

EKSEMPEL 2, MA - DA OMRÅDE: Fibonaccital og systemdigtning OPGAVEFORMULERING: Gør rede for begrebet Fibonaccital og for centrale egenskaber ved disse tal. Bevis Binets formel og minimum en anden central sætning om Fibonaccifølgen. Giv en analyse og fortolkning af Inger Christensens digtsamling "Alfabet" (1981) med særligt henblik på Fibonaccirækkens betydning for digtsamlingens overordnede struktur og komposition. Desuden ønskes en næranalyse af digtsamlingens Cikaderne findes og Juninat. Diskuter betydningen af at sammenstille et matematisk system med et æstetisk udtryk, idet du inddrager … SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015

EKSEMPEL 3, FY - MA OMRÅDE: Einsteins relativitetsteori OPGAVEFORMULERING: Der ønskes en redegørelse for udviklingen i opfattelsen af bevægelse fra Galilei til Einstein, specielt med henblik anomalier imellem teori og eksperiment, herunder ønskes en gennemgang af princippet i …… (se bilag). Der ønskes med udgangspunkt i den specielle relativitetsteoris principper en udledning af Lorentztransformationen, herunder skal du gøre rede for de væsentligste matematiske egenskaber ved Lorentztransformationer. Diskuter på baggrund af Lorentztransformationen eksempler på paradoksale fænomener i den specielle relativitetsteori. Vurder hvilken betydning den specielle relativitetsteori har haft for eftertiden. SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015