Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Kommunikation og vejledning NOl-LEOOS
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Målrettet kommunikation
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Fordybelse i et projekt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
DUBU Superbrugerrollen
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Undervisning og formativ feedback
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Mål Fokus Modparten Indvendinger. Mål Fokus Modparten Indvendinger.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Inspiration spørgsmål og Billeder
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
En tur i galleriet….
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Sådan bruger du præsentationen
og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
1. Relationel kommunikation
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikationskursus
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
Hvad er meningen med dit liv?
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen, identificering af problem, fælles mål 3 Indhente information, DATAINDSAMLE, udforske, få patientens perspektiv frem, rumme patientens følelser 4 Formidle information Lægge en fælles plan 5 Afslutning 6 Silverman, Jonathan et all, 2005: Skills for communicating with patients, Radcliff Publishing 6

1. Lede og skabe struktur Synliggør strukturen i samtalen – Revider evt. fælles mål – Opsummer hovedpunkterne i samtalen – Vær opmærksom på samtalens struktur og timing – Marker emneskift i samtalen

2. Etablere en relation, anerkende og skabe tryghed Anvende passende nonverbal adfærd – Vis passende nonverbal adfærd- øjenkontakt, ansigtsudtryk, placering – Forstyr ikke samtalen, relationen med at notere, bruge pc, læse – Virk tillidsvækkende Udvikle kontakten – Accepter på en ikke dømmende måde patientens synspunkter og følelser – Vis empati – anerkend åbent og vis forståelse for patientens synspunkter og følelser – Vis omsorg, interesse og villighed til at hjælpe – Vis finfølelse i vanskelige situationer, ved vanskelige emner Involvere og medinddrage patienten – Del dine tanker og overvejelser med patienten – Begrund ikke indlysende spørgsmål undervejs

3. Indlede samtalen, identificering af problem, fælles mål Skabe initial kontakt 1. Hilse på patienten/borgeren 2. Præsentere sig og forklare sin rolle 3. Vise interesse, respekt og omsorg Identificere problemer 4. Identificere de problemer, som patienten ønsker taget op 5. Lytte opmærksomt uden af afbryde og ændre fokus 6. Spørge åbent og direkte 7. bekræfte og opsummere problemer 8. Forhandle fælles mål med samtalen 9. Tydeliggøre rammen for samtalen, tid, roller,

4. Dataindsamle, udforske, få patientens perspektiv frem, rumme patientens følelser Udforske og uddybe patientens problemer 10. Opfordre patienten til at fortælle med egne ord om problemerne 11. Bruge spørgeteknik med veksling mellem åbne og lukkede spørgsmål, afhængig af situationen 12. Lyt opmærksomt uden af afbryde 13. Opmuntre patienten til at uddybe 14. Opfang verbal og nonverbale hentydninger 15. Afklar upræcise formuleringer 16. opsummer med jævne mellemrum 17. Anvend et letforståeligt sprog uden fagjargon 18. Få præciseret tidsforløb Yderligere forståelse af patientens perspektiv 19. Spørge til patientens tanker og forestillinger 20. Spørge til patientens bekymringer 21. Spørge til patientens forventninger 22. Spørge til hvilken betydning problemet har for patientens liv 23. opmuntre patienten til at udtrykke følelser og tanker

5. Formidle information Formidle den korrekte information i det rette omfang 24. Undersøge hvad patienten ved i forvejen 25. Informere lidt ad gangen og tjekke forståelsen 26. Forklare på relevante tidspunkter- undgå råd og trøst Støtte at patienten kan huske og forstå informationen 27. Organiser information-overskuelig og logisk 28. Brug gentagelser og opsummeringer 29. Brug et præcist og letforståeligt sprog 30. Brug supplerende informationsmetoder-fx tegning, modeller 31. Tjek om patienten har forstået, evt. bede patienten opsummere Arbejde mod fælles forståelse- hvor patientens perspektiv indarbejdes 32. Relater forklaringer til patientens perspektiv/sygdomsopfattelse 33. Opmuntre patienten til at være med i samtalen 34. Opfang og reager på hentydninger 35. Spørge til patientens antagelser, reaktioner og følelser

5. Lægge fælles plan Forhandle fælles fremtidig plan 36. Fortælle om egne overvejelser 37. Involver patienten- kom med forslag fremfor anvisninger, få patienten til at fortælle om sine overvejelser 38. Uddybe /forklar de forskellige valgmuligheder 39. Forhandle en gensidig acceptabel plan(tydeliggør egen stillingtagen, finde frem til patientens præferencer 40. Tjekke med patienten om der er accept af planen: Bekymringer, overvejelser, barrierer mod planen

6. Afslutning Forestående plan 41. Aftale næste skridt for alle parter 42. Sikkerhedsnet-hvis noget går galt så…. Sikre en god afslutning 43. Afslutte med opsummering (gerne patienten) af samtale og plan- 44. Afsluttende check - er der noget vi har glemt?....