Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ørestad Skoles værdier
Social kapital – rig på relationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Vi gennemførte en række interview ifm
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Nyt ansvar.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Maskulinitet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
organisatoriske kompetencer
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Jan Simon FOA - Fag og Arbejde1 FOA Landsmøde – ledertræf 2012 Comwell i Kolding.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Indre By / Østerbro LokalMED
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
SUF - gevinstrealisering
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Hvordan får jeg indflydelse?
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Vi ønsker god ledelse – og derigennem attraktive arbejdspladser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Meningsskabelse som relationskompetence
Hvad er vores kommunikationsmål
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?

God ledelse  Ikke en universel størrelse  Kan ikke sættes på formel  Kontekstbestemt  Situationsbestemt  Hviler på et fundament af social kapital (tillid, retfærdighed og samarbejde)

Involvering og dialog  Organisationsdag:  Hvordan oplever medarbejderne den aktuelle situation (bekymringer, usikkerhed, vrede osv.)  Hvad er ”guldet” som skal bevares og væres med ind i forandringerne?  Mulighed for at dele håb, drømme og forestillinger om hvor vi gerne vil være om et år.  Cafedialog, hvor der blev lavet aftaler  Ændret personalemøder fra orientering til aktivt medspil  Gruppesamtaler:  Medarbejderne beslutter hvilke problemstillinger, de fælles ønsker forandre  De udarbejder handlingsplan, som de er ansvarlige for

Sætte rammer  Bruge energien på det, der fungerer  Medarbejderne fandt tre positive emner, som de ønskede at arbejde med  Turde aflive egne kæpheste og sadle om  Erkende sine egne styrker og svagheder  At turde behandle medarbejderne forskelligt for dermed at behandle dem ens  Tage tyren ved hornene  Ansvarlig uddelegering  Fokus, viden og forskning om vores kerneydelser

Nærvær  Lytte, lytte og lytte - også når man i en travl hverdag ringer for at få hjælp til en opgave og får at vide: Det er ok, at du ringer, jeg vil gerne hjælpe dig.  At være til stede både fysisk og mentalt  Synlig ledelse – tilkendegive retning, holdning, mening  At møde hele personalegruppen og være rummelig  Træffe det rigtige valg i forhold til fremtiden, så ledere og medarbejdere kan fortsætte et tillidsfuldt samarbejde

Åbenhed  Tydelig kommunikation/assertiv kommunikation  Åbenhed giver større lyst til at komme på arbejde  At alle høres og er medvirkende og løfter i flok  Skabe rum for selvreflektion

Engagement  At skabe en harmonisk organisation, så medarbejderne har lyst og energi til at komme ud over rampen  At have en ha-ha oplevelse sammen  Ejerskab er alfa og omega  Glæde og kærlighed til faget  At få ideer til at vokse og komme frem

Tillid  Opbakning til medarbejderne  Giv et handleredskab til medarbejderne, hvis de står i en ny situation og skal kunne handle selvstændigt  Min klyngeleder lyttede til mig og gav råderum til at indføre bespisning til unge efter skoletid

At plante frø  At få medarbejderne til at ”blive værdierne”, så vi sammen kan arbejde mod målet ud fra værdierne  Italesætte den kurs, organisationen skal have  Udarbejde værdigrundlag – sammen med medarbejderne  At man i fællesskab konkretiserer, hvad værdierne betyder, så medarbejderne får handleredskaber  At være fremsynet og inspirerende  At give medarbejder tilpas udfordringer  At have overskud til at generer nye og kreative ideer

Hvad har vi lært?  Ledelse er ikke universel – praksis kontekstafhængig  Involvering og dialog  Fokus på det der fungerer  Tyren ved hornene  Nærvær og ejerskab – ha ha oplevelser  KÆRLIGHED til faget

Hvad nu?  Jeres bud ind i det nye udvalg  Og ind i samarbejdet med KL, CBS og UCC, Væksthus osv.  Løbende dialog mellem udvalget og lederne om god ledelse f.eks. historier på nettet