Få ny energi i testen Prøv en Bug Hunt Præsenteret af Klaus Olsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Struktur: ”Quiz og byt”
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Relationer – børn og voksne
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Cooperativ learning - også kaldet CL
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
Åbent hus Skolens navn Dato.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Tests v/Palle.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kreativitetssession Præsentationsvært.
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Kreativitetssession Præsentationsvært.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VanDa 2019.
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Få ny energi i testen Prøv en Bug Hunt Præsenteret af Klaus Olsen

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Bug Hunt er præsenteret på følgende konferencer:  Testing Portugal 2013 i Lissabon, Portugal.  FiSTB Testing Assembly 2013 i Helsinki, Finland.  ANZTB Test2013 i Canberra, Australia.  Czechtest 2011 i Prag, Czech Republic.  ANZTB Test2009 i Sydney, Australien.  Test 2008 i New Delhi, Indien.  EuroSTAR´2003 i Amsterdam, Holland.  Softwaretest, Produktivitet og Effektivitet 2003 i København.

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Hvad er en Bug Hunt  En Bug Hunt er en jagt på fejl, med to personer sammen om en computer  Jagten foregår i et begrænset tidsrum  Udforskende test anvendes som metode til at teste  Den bedste (mest alvorlige) fejl belønnes  Det hold der har fundet flest fejl belønnes

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Hvad kan man opnå? Case 1; 32 fejl fundet på 45 minutter i software der skulle have været klar til accepttest Case 2; 72 fejl fundet på 2 timer i en Bug Hunt i software der blev leveret til accepttest

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Hvornår kan en Bug Hunt anvendes? Når en ny version software er klar til test, vil en Bug Hunt på kort tid aflæse temperaturen ~ kvaliteten af softwaren. Som entry-kriterier ved fase-skift, se det som en ”smoke test” udført af personer, frem for automatiseret test, hvis man ikke har disse. Som team-motivation, når testudførelsen bliver rent arbejde, og rutinen tager over kan en Bug Hunt giver et skud adrenalin til testen.

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Der indgår 3 dele i en Bug Hunt Klokker Ur Præmier

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Ringeklokker anvendes for at gøre opmærksom på at der er fundet en fejl Klokker

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 En Bug Hunt er altid tidsbegrænset Ur

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Det par som rapporter den mest alvorlige fejl, set fra et forretningssynspunkt, vinder en præmie Det par som rapporter flest fejl vinder en præmie Præmier

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 2 roller i en Bug Hunt Coach Dommer

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Det anbefales at anvende en coach i en Bug Hunt Coach kan anbefale nye angrebsteknikker undervejs Coaching

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 En dommer anvendes til at vurdere om en fejl er fundet Alle fejl skal kunne genskabes når dommer ser med Dommer

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Udforskende test, trin for trin Udforskende test kan beskrives som en målrettet vandring. Udforskningen har en mission der er beskrevet i en charter, men den har ikke en fastlagt rute Opret en charter som beskriver hvad, hvordan og på hvilke måde, der skal testes Beskriv varigheden af testen De to testere nedbryder selv charteret yderligere, hvis de har behov for det

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Hvornår kan udforskende test anvendes? På projekter hvor der ikke er:  tid nok til at arbejde med testplanlægning,  tid nok til at dokumenterer testcases med input data og forventet output data. På projekter hvor der ikke er mandskab nok til testen. På projekter uden dokumenterede krav og kravspecifikationer Ved Bug Hunting Anbefaling max 50% af testen bør være udforskende test

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Angrebsteknikker Anvend input værdier som fremprovokerer alle fejlbeskeder der kan forekomme Anvend input data der tvinger den software du tester til at gendanne default værdier Afprøv tilladt tegnsæt Tving input areal ud i ”overflow” Brug lange strenge af input, som er større end det programmet er udviklet til at håndtere Fremtving ugyldige output værdier Test med ugyldige operatorer og data

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Bug Hunting - regler for jagten: Sæt personerne sammen parvis Definer en periode for jagten på f.eks 60 eller 90 minutter Uddel en papirskabelon til at dokumentere fundne fejl Anvend en klokke til at markere nye fejl, og hidkalde dommeren Dommeren træffer sammen med coachen det endelige valg om hvilke fejl der var den mest alvorlige, og som derved vinder denne jagt på fejl

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Bug Hunting på 1 time 8 personer deltog + 1 dommer og 1 coach Der var afsat 45 minutter til selve jagten, 15 min. til optakten Test på et standard system, som var klar til accepttest, ifølge leverandøren Der blev fundet 32 fejl på de 45 minutter! Nogle ønskede mere tid, de var slet ikke færdige Alle var grebet af “ilden”, det var anderledes, men samtidig interessant Case 1

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Case 1 Erfaring fra case 1 med Bug Hunting At teste samme parvis fungere godt: Områdeviden blev aktivt delt i de enkle par Testteknikker blev diskuteret og anvendt Påvirkning af hinanden, et eksempel var et par der forfulgte en type fejl rundt i systemet, og som afslørede tilsvarende fejl i andre dele Klokken der lyder for hver fejl, driver adrenalin frem hos alle i samme rum Tiden løber stærkt, og test bliver en fest, frem for en pest

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Bug Hunting på 2 timer  12 personer deltog + 1 dommer og 1 coach, da det var en lille it-afdeling deltag alle medarbejderne  15 minutter blev brugt til en kort instruktion  3 * ½ time blev brugt til selve jagten  15 minutter blev brugt til opsamling  Test af et nyt udviklet system til anvendelse på et universitet for de studerende, hvor de kan tilmelde sig klasser til næste semester Case 2

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Session based TM eksempel Par 1 og 2 charter Par 3 og 4 charter Par 5 og 6 charter Første ½ time Elev data (navn, alder, adresse...) Elever vælger klasser Administration modul Par 1 og 2Par 3 og 4Par 5 og 6 Anden ½ time All rapporter fra systemet Brugervenlighed alle områder Sikkerhed alle områder Par 1 og 2Par 3 og 4Par 5 og 6 Tredje ½ time Freestyle eller gå tilbage til et område Case 2

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Erfaring fra case 2 med Bug Hunt  77 fejl fundet på 2 timer!  Kun 5 fejl var dobbelt registreret  Test Manageren behøvede ikke at forklare ledelsen, at kvalitet ikke var god nok til at gå videre med testen  Ledelsen var selv en del af denne Bug Hunt og de havde allerede selv draget deres konklusion  Efterfølgende har organisation brugt Bug Hunt på flere andre projekter Case 2

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Prøve en Bug Hunt  På vores kursus Struktureret Test er Bug Hunt en del af det vi går igennem, inklusiv en øvelse med pc´er med en Bug Hunt Se vores kursusoversigt på

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0 Få hjælp til en Bug Hunt  Vi kommer også ud til virksomheder og hjælper med at planlægge og gennemføre en Bug Hunt på jeres projekt Kontakt os på

© Softwaretest.dk & Klaus Olsen 2013 v1.0

Tak fordi du så denne præsentation Vil du vide mere om test? Kontakt softwaretest.dk via