Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt."— Præsentationens transcript:

1 Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt. revision Diskussion: Hvad fungerer godt og mindre godt? Hvad er svært? “Lektier” Afprøv en eller et par modelaktiviteter med jeres lever Forbered præsentation til næste workshop

2 Læring med modeller: Kausalforklaringer på og forudsigelser af komplekse fænomener
“Afstemme vores interne, kognitive model med den eksterne (computer)model…” … gennem meningsfuld manipulation af den eksterne model: Tilegne os forståelse for mekanismerne Forstå hvordan mekanismerne interagerer dynamisk med hinanden Forstå hvordan vores manipulationer af systemer har indflydelse på systemets adfærd gennem disse dynamikker Væve dem sammen i kontinuerligt forbedrede kausalnetsforklaringer på fænomenet

3 En skabelon for design af ABM-aktiviteter
Giv dem et (for)mål med at forandre systemet på system-niveau “Prøv at maksimere X / Minimér Y / Balancér X og Y” Hvilke data vil vise at du har opnået dit mål? Bed dem beskrive deres design- og kausalhypotese: For at optimere X har vi tænkt os at… fordi vi tror at det vil gøre Z og P, og derfor vil X stige Lad dem afprøve deres hypotese i modellen Implementere deres manipulation Køre simulationen Lad dem fortolke de resulterende data Nåede I målet? Hvad fungerede? Hvad fungerede ikke? Var problemet deres implementation eller deres kausalforståelse? Eller begge dele? (Det er også her vi lærer om vores eget design Revidere deres kausalhypotese, og tilbage til step 2

4 De fem verber Hypotisér 1 Manipulér 2 Simulér 3 Analysér 4 Iterér 5

5 Hvad kræver det af designet?
Hypotisér Have et formål og forstå nok af modellen til at kunne skrue en kausalhypotese sammen Manipulér Kunne manipulere parameter some har en meningsfuld indflydelse på systemet Simulér Kunne se de dynamiske, ”real time” effekter af deres manipulationer Analysér Se konsekvenserne af deres manipulationer i konkrete data og evaluere om de nåede deres mål Iterér Have mulighed for at reflektere over deres forståelse af systemet, og prøve igen

6 Et eksempel: Madproduktion og bæredygtighed
Optimer din Produktion Optimer din Befolkning

7 Hypotisér - Have et formål og forstå nok af modellen til at kunne skrue en kausalhypotese sammen
Have et konkret formål med modellen: 1. Optimere madproduktion 2. Optimere befolkningsstørrelsen Forstå modellens mekanismer: Gav eleverne et arbejdshæfte med en liste Indsæt screenshot

8 Manipulér CO2 Eleverne kan manipulere en eller flere dele af systemet som har en meningsfuld interaktion med systemet Temperatur Skovareal Gødning Græs Befolkning Køer Mad

9 Manipulér CO2 Eleverne kan manipulere en eller flere dele af systemet som har en meningsfuld interaktion med systemet Temperatur Skovareal Gødning Græs Befolkning Køer Mad

10 Lad elever se resultatet i “real time”
Simulér Lad elever se resultatet i “real time”

11 Analysér Eleverne reflekterer imens de besvarer spørgsmål som er struktureret omkring udfordringerne i model-aktiviteten (nu med Codap), f.eks. Nåede I jeres mål? Hvilke data understøtter jeres svar? Hvordan kan I se det? Er der noget I dataene som kunne pege I en anden retning?

12 Iterér Refleksionsspørgsmål: Hvad fungerede, hvad fungerede ikke?
Hvordan tror I at I ville kunne gøre det bedre? Hvorfor tror I at det vil resultere I et bedre resultat? Hvilke data understøtter jeres svar?

13 Brug af modellen i klasseværelset

14 FAQ (fra elever) Tallene går op og ned!
Hvor… Hvornår… hvordan skal vi måle det? Er det ikke lidt dumt at simulationen…? Hvornår er den stabil?

15 Jeres tur!

16 Diskussion: Kan vi se mønstre på tværs af grupperne?
Hvad fungerede? Hvad fungerede ikke? Hvad var sjovt? Kunne vi analysere dataene fra modellerne? Kan vi tænke på gode opgaver til at evaluere læring?

17 Et par tanker om elevevaluering på falderebet…

18 Men har de lært noget?? Et af de spørgsmål som vi tit hørerenår vi taler om simulationsbaserede læringsaktiviteter er: lærere de noget? Er det ikke bare fordi simulationen gør de så nemt at d ekan finde ud af det. Og der er typisk tre forskellige måder vi prøver at vise at eleverne rent faktisk har lært noget.

19 Men har de lært noget?? Kan eleverne tænke kausalt uden simulationen?
Kan eleverne tænke kausalt om andre spørgsmål men I samme system? Kan eleverne tænke kausalt med andre repræsentationer? Men har de lært noget?? Et af de spørgsmål som vi tit hørerenår vi taler om simulationsbaserede læringsaktiviteter er: lærere de noget? Er det ikke bare fordi simulationen gør de så nemt at d ekan finde ud af det. Og der er typisk tre forskellige måder vi prøver at vise at eleverne rent faktisk har lært noget.

20 Eksempler på mine data 1 Skriftlige lektier før og efter aktiviteten:
Hvorfor har rige mennesker nogle gange længere “commute times” end fattige? Hvorfor tager det tit længere tid for fattige at komme til en park? Hvordan tror du at vi kan gøre en by bedre med byplanlægning?

21 Eksempler på mine data 2 Forklar grafer – tegn grafer.

22 Til næste gang… Færddigør jeres design
Afprøv det med (nogle af) jeres elever Coaching før/og eller efter afprøvning


Download ppt "Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google