Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Advertisements

Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Fægteklubben Trekanten Velkommen til Ekstraordinær generalforsamling Den 11. marts 2014.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Forslag fra arbejdsgrupperne
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Grundvandssamarbejde
Landsdækkende virksomhedskampagne
Ny ressourcetildelingsmodel
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Spørgsmål til og svar fra TBST.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Central kontra decentral
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kursus for nye efterskoleledere

Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Tendenser i forældresamarbejdet
Det vi skal de næste tre kvarter
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Hvad betyder det på efterskolerne?
Skolebestyrelsens årsberetning
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Narcotics Anonymous’ SERVICESTRUKTUR.
Præsentationens transcript:

Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis

2 Ledelsesnetværk, områder og selvejende institutioner En selvejende institution kan bestemme sig for at indgå i en af de tre nævnte modeller (A, B og C) og kan forholde sig til råd og anbefalinger (D og E) A. Fusion med fælles leder B. Netværk uden fælles leder C. Selvejende område m. egen udviklingsleder e.l. D. Råd til forberedelse E. Anbefalinger

3 A. Fusion – med fælles leder Hvis man vælger at indgå i en fusion indebærer det at: Flere selvejende institutioner lægges sammen i én Der dannes en fælles institutionsbestyrelse Og forældrebestyrelser i hver enhed Der ansættes en selvejende områdeleder – som repræsenterer området overfor kommunen De øvrige ledere bliver institutionsledere/daglige ledere/pædagogiske ledere Souscheferne risikerer at blive bragt i spil Budgettet samles i en pose

A. Fusion – med fælles leder Organisationsdiagram 4 Bestyrelse Selvejende distriktsleder Pæd- leder

5 B. Netværksledelse – uden fælles leder Hvis man vælger at indgå i en model med netværksledelse betyder det at: Flere selvejende institutioner går sammen i et forpligtende netværk Bestyrelserne består – men kan vælge at danne et samarbejdsforum eller samarbejdsbestyrelse Lederne specialiserer sig – og løser opgaver på tværs af institutionerne Repræsentationen til kommunen kan ske ved at udpege en kontaktperson Hver institution har sit fulde budget

B. Netværksledelse – uden fælles leder Organisationsdiagram 6 Bestyrelse og leder. Bestyrelse og leder

7 C. Et selvejende område m.egen udviklingsleder e.l. Hvis flere selvejende institutioner vælger at indgå i et selvejende område medfører det at: Der dannes et ”selvejende område” m. selvstændige institutioner Der dannes en fælles bestyrelse – en samarbejdsbestyrelse Der er fortsat bestyrelser i hver enhed Der ansættes en udviklingsleder / en selvejende områdeleder, der repræsenterer området overfor forvaltning (med et mandat) De øvrige ledere fortsætter på samme niveau, men delegerer ressourcer og opgaver til udviklingslederen Hver institution har sit budget – det fælles område og fælles-lederen finansieres ved kommunal ressourcefordeling og delegation af dele af institutionernes budgetter (en pose penge princip er flere steder på vej)

C. Et selvejende område m. egen udviklingsleder e.l. Organisationsdiagram 8 Fællesbestyrelse og udviklingsleder Bestyrelse og inst-leder

9 D. Forberedelse I I forberedelsen af beslutningsprocessen er det erfaringsmæssigt vigtigt at tænke på at: Kommunikationen om forandringen er meget vigtig En afstemt tidslinie og handleplan er meget vigtig Ledernes forskellige forventninger er meget vigtige at få delt og afklaret (et første udkast der kan forandres) Bestyrelsernes visioner er meget vigtige at få delt og afklaret (kan også forandres over tid) Demokratiet og medejerskabet må sikres ved aktiv inddragelse af medarbejdere (herunder TR) og forældre (ifm. tids- og handleplan) Afklare hvad der er fælles og hvad der er adskilt

10 D. Forberedelse II Desuden er det vigtigt at huske at: En ekstern samtalepart kan være en meget vigtig proceshjælper Markedsføring af den nye ide er meget vigtig – tænk over hvem der er mest modtagelig overfor institutionens ideer? Lokale forhold er meget vigtige – brug netværk til at få ideer frem og fremme sin sag? Tænk over ejerskab over bygninger, vedtægter og driftsoverenskomst Kend alternativer (bl.a. privatinstitution) Institutionsbestyrelsen træffer afgørelsen – lederen kvalificerer beslutningsgrundlaget

11 E. Anbefalinger Frie Børnehavers hovedbestyrelse anbefaler at : Nye samarbejdsmodeller skal være til gavn for børnene i sidste ende Man skal frivilligt kunne indgå i den nye model Selvejende institutioners opgave som alternativ til de kommunale skal fremgå af grundlaget (den sikrer at der er noget af vælge imellem for forældrene og en mangfoldighed på institutionsområdet) Medindflydelse til forældre skal sikres på nye måder – og på samme måde for medarbejderne

12 E. Anbefalinger, II Der kan ikke være kommunal ledelse af en selvejende institution (det fremgår af dagtilbudsvejledningen at kommunens instruktionsret ikke gælder udenfor deres egne institutioner) Selvejende institutioner skal sikres de samme ressourcer som de kommunale institutioner får tildelt (lighedsgrundsætningen). Selvejende institutioner skal ikke finansiere kommunale områdeledere.

13 E. Anbefalinger III Selvejende institutioner anbefales at lade sig repræsentere ved landsforeningen - og i fællesskab med andre institutioner bede om at få afholdt en forhandling med kommunen om sagen, - dette bør gøres inden man indgår en aftale Det anbefales, at man foreslår at evt. konflikter søges løst ved ”mediation” – en mægling. Det skal i givet fald indskrives i en vedtægt eller lignende. ES