Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan. 2013 v/ Signe S. Rye,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Information om tysk/fransk
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
HISTORIE Den mundtlige prøve
Tværfagligt undervisningsforløb
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
IT i undervisningen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Årsplan – en kort en lang
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Sprogbaseret læring i naturfag
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Evaluering.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
It i folkeskolens matematikundervisning
Infomøde om synteseopgaven
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
– hvordan får vi de ansatte med?
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Præsentationens transcript:

Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,

Program O CKF til engelskundervisningen i grundskolen O UVM´s nyeste udspil O Engelsktimens indhold O Læsning O Efterlysning fra faglærerne

Faghæfte 2 Engelsk i grundskolen O Udkom 2009 O klassetrin O 2/3 timer engelsk om ugen O 4 Færdighedsområder: kommunikative færdigheder Sprog og sprogbrug Sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforståelse O Trinmål og slutmål (3 trinforløb) O FSA/FSU – præsentation af forberedt emne

Formålet for engelsk O Formålet med undervisningen i engelsk er, at eleverne tilegner sig sproglige og kulturelle kundskaber og færdigheder, således at de kan anvende engelsk som kulturteknik i forskellige sammenhænge, udvikler bevidsthed om sprog og sprogtilegnelse og opnår indsigt i det engelske sprogs globale rolle. O Stk. 2. Undervisningen skal gennem varierede arbejdsmetoder, brug af it, tværfagligt samarbejde og internationale kontakter skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres alsidige udvikling. O Stk. 3. Undervisningen inddrager emner, der belyser, hvordan mennesker tænker og lever i den engelsksprogede verden, så eleverne kan blive fortrolige med egen kultur i samspil med andre kulturer. Herigennem får eleverne mulighed for at udvikle deres forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund og forberede sig til et liv i et globalt samfund.

Slutmål – 3.trin efter 9. klasse Kommunikative færdigheder O forstå hovedindhold og specifik information inden for forskellige genrer af talt engelsk om en række udvalgte emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig relevans O forstå hovedindhold og specifik information af lyd- og billedmedier, der også omfatter udvalgte regionale og sociale varianter af talt engelsk O forstå skrevne tekster inden for forskellige genrer om en række udvalgte emner af personlig, kulturel og samfundsmæssig relevans O udtrykke sig mundtligt med rimelig præcision, lethed og spontanitet afpasset udvalgte genrer og situationer O udtrykke personlige erfaringer, redegøre for informationer og hovedindholdet af udvalgte teksttyper og fremlægge et forberedt stofområde O deltage i samtaler og diskussioner om udvalgte personlige, kulturelle og samfundsmæssige emner i et sprog afpasset situationen O udtrykke sig skriftligt med rimelig præcision og i et sammenhængende sprog afpasset udvalgte genrer og situationer, herunder udtrykke personlige erfaringer, samt anvende informationer og viden inden for udvalgte genrer O kommunikere mundtligt og skriftligt gennem digitale medier O anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmi ddel

Slutmål – 3. trin efter 9. klasse Sprog og Sprogbrug O anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd, herunder idiomatiske vendinger inden for udvalgte emneområder O udtale engelsk på en måde, der nærmer sig en af de anerkendte indfødte udtalevarianter O tale og skrive engelsk således at centrale grammatiske regler følges O stave og sætte tegn på engelsk så præcist, at kommunikationen lykkes O anvende centrale regler for opbygning af tekster med struktur og sammenhæng inden for almindeligt forekommende genrer O anvende centrale samtalemønstre, herunder turtagning og hensigtsmæssige gambitte O afpasse udtryksformen i rimelig grad efter hensigt, modtager, situation og genre

Slutmål – 3. trin efter 9. klasse Sprogtilegnelse O vælge lytte- og læsestrategier i forhold til teksttype, situation og formål O vælge kommunikationsstrategier, først og fremmest bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer O vælge skrivestrategier, herunder anvende grundlæggende viden om skriveprocessens faser O være bevidste om egne engelsksproglige styrker og svagheder og arbejde med disse O udnytte de mange muligheder, der er for at anvende engelsk uden for skolen O anvende viden om ligheder og forskelle mellem engelsk og andre sprog O vælge arbejdsform, herunder praktiske og kreative arbejdsformer, i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave O anvende fagets hjælpemidler, herunder ordbøger, it-baserede ordforrådsprogrammer, grammatiske oversigter og computerens stave- og grammatikkontrol hensigtsmæssigt O udnytte medierne, herunder de elektroniske medier, i forbindelse med informationssøgning, kommunikation, videndeling og netværksdannelse O anvende forskellige kilder på selvstændig og kritisk vis

Slutmål – 3. trin efter 9. klasse Kultur og samfundsforhold O anvende viden om dagligliv, levevilkår, værdier og normer hos forskellige befolkningsgrupper, primært i lande, hvor engelsk anvendes som modersmål og sekundært i lande, hvor engelsk anvendes som andetsprog O anvende viden om kultur- og samfundsforhold i arbejdet med engelsk sprog, litteratur, sagprosa, lyd- og billedmedier samt it O kunne drage sammenligninger mellem egen kultur og andre kulturer O anvende viden om kultur- og samfundsforhold i kontakten med mennesker, der bruger engelsk som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel

Faghæfte 48 It-og mediekompetencer i folkeskolen O Udkom 2009 O Digital dannelse O Fire temaer  Informationssøgning – og indsamling  Produktion og formidling  Analyse  Kommunikation, videndeling og samarbejde O Betjening af it O Fortolke de digitale medier (formål, målgruppe m.m.) O Kritisk informationssøgning O Præsentationsformer

UVM´s seneste udspil: ”Gør en god skole bedre” O Engelsk indføres i 1. og 2. kl. med 1 lektion om ugen O Mere anvendelse af it og digitale læringsformer O Inklusion – en folkeskole med plads til alle

FSA/FS10 O Skriftlig prøve - Sprog og sprogbrug, lytte, læse, fri skiftlig fremstilling O Mundtlig prøve - 5 min præsentation - 8 min samtale

En dobbelt dagsorden O Viden O Sprogtilegnelse

Engelsktimen Hvad O Læse, skrive, lytte og kommunikere O Ny viden O Repetition O Ordtilegnelse O Grammatik O Genre O Strategier…… Hvordan O Målsætning O Evaluering O Fælles oplæg O Afleveringer (1-2 gange mdr) O Præsentationer O Differentiering O Læringsstile O Arbejdsform f.eks. Cooperative Learning, værkstedsarbejde, etc.

”Det spænder ben” O Økonomi O Materialer (fra analogt til digitalt) O IT - nettet er en udfordring - antal computer O Elevgruppen - differentieringsmuligheder - inklusion

Det sker…. O It vinder indpas - Flere lærere er fortrolige med IT - Interaktive tavler - Mobiltelefon O Ændret lærerrolle (sikre læring > faciliterer…)

Cloud computing - populært! O Præsenationsformer Photostory, Powerpoint, Wix, Glogster, Storybird, Presentme, etc. O Færdighedstræning (lyd, ordforråd, læse, skrive) O Informationssøgning (viden) Wikipedia, Google, BBC, CNN

Læsning O Læsestrategier O Ordtilegnelse (ordforråd, genfortælle, synonymer, antonymer, etc.) O Lyd O Genre O Skriftlige færdigheder (meddigt, overskrift, etc)

Det efterlyses O Lærer Simplificer kompleksiteten – fælles platform: Multimodalitet: Lyd, tekst, skriv, billede Informationssøgning Færdighedstræning Tekstsamling Skrive (noter, udfyldningsopgaver, etc) Samarbejde elev-elev, elev-lærer Kunne kommentere på elevprodukt Differentiering Uploade Opsætte mål og evaluere Præsentation