Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tillid Temadag for AMIR
Advertisements

Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Kvalitetsreformen Dagtilbud - udvikling af ledelseskompetencer Bellacentret, den 2. oktober 2008 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger.
INDKØB OG UDBUD STRATEGISK KONKURRENCE – NETVÆRK 4, DEN 11. NOVEMBER 2015.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Landsmøde for ledere Velfærdsledelse - Ledervelfærd Nyborg 11. maj 2009.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Kort om området – verdens bedste dagtilbud VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION Kvalitetsreformen på børneområdet - Oplæg ved regeringens konference.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Indblik i Frivilligrådets arbejde ved formand Susanne Larsen Frivillighedens dag 2009 i Odense.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
AULA.
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Temadag Odense 10. november 2015
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
STATENS STYRING AF KOMMUNERNE I DAG
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Akkreditering i speciallægepraksis
Fælleskommunale samarbejde
Skolernes kvalitetsrapport
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Benchmark af netværk og klynger:
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Tro på dig selv - det gør vi
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Selvstyrets klimaarbejde 2009
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Tjenestemandspension
Borgermøde.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Skolebestyrelsens årsberetning
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Nøgletal på vejområdet
Velkommen til Risskov Skole
Udvikling af centralbiblioteket
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Præsentationens transcript:

Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør

Baggrund for reformen En reform-ivrig regering (vil have initiativet) F.eks. kommunalreform En presset regering i 2006 En regering til modangreb - overtage dagsordnen: - Kvalitetsreform (invitationer til faglige organisationer) - Trepartsaftaler (offentlige arbejdsgivere og de faglige organisationer) - De flotte billeder og folketingsvalg i efteråret 2007 Overenkomstfornyelser på det offentlige arbejdsmarked i foråret 2008 Fulgt af genstart af dialog

Regeringens sprogbrug om… "Regeringen fremlagde 21. august tre store, markante og visionære planer for Danmarks fremtid. - For det første en kvalitetsreform, der skal sikre bedre velfærd til borgerne og bedre vilkår og større arbejdsglæde for de offentligt ansatte, der leverer velfærden. - For det andet en 2015 plan, …. - For det tredje …."

En kvalitetsgruppe

Kvalitetsreformens indhold En reform med flere initiativer 1.Trepartsaftaler: Regering, KL og faglige organisationer (ca. 50 initiativer og 8 mia. kr.) 2.Ændringer i sektorerne - f.eks. mad i daginstitutioner 3.Generellle tværgående politiske aftaler på Christiansborg om kvalitetsudvikling og afbureaukratisering - "national udrulning" 4.Aftaler mellem regering og KL om samme emner 5.=> Ny og ændret lovgivning og økonomisk regulering …. på sigt måske deregulering?

Kvalitetsreformen: Kvalitetsudvikling og afbureukratisering Formål: "medarbejderne bruger mindre tid på administration og mere tid til at levere service" Hvordan: "udvikle metoder til at måle og sammenligne faglig kvalitet, gennemføre brugertilfredshedsunder- søgelser og udvikle akkrediteringsmodeller" Og: Kvalitetskontrakter, bedre dokumentation og udbrede principper for god offentlig service overalt Og: Afbureaukratisering … af hvad og hvordan? Og: Forsøg med større frihed til institutioner og vouchers Og: Bred scanning af udvalgte serviceområder Og: Kortlægning af medarbejderes administrative opg.

Case: Dokumentation (I) Institutionerne skal offentliggøre Dagtilbuddets adresse, åbningstider, type og aldersgruppe Frivillig: Dagtilbuddets særtræk og evt. brugerundersøgelser Dagtilbuddets pædagogiske principper og værdier Pædagogisk læreplan Børnemiljøvurdering Frivillig: Dagtilbuddets madpolitik og evt. supplerende information om dagtilbuddets profil Antal børn i dagtilbuddet i alt Antallet af børn pr. medarbejder med pædagogiske opgaver Frivillig: Indendørs areal pr. barn, udendørs legeareal og evt. supplerende information om indretning og lokaler

Case: Dokumentation (II) Institutionen skal bl.a. § 9. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at udarbejde og offentliggøre den pædagogiske læreplan. Stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan evalueres årligt. Lederen er i den forbindelse ansvarlig for at dokumentere, om de valgte pædagogiske metoder og aktiviteter opfylder de opstillede mål inden for temaerne i § 8, stk. 2 og 3. Lederen skal angive, hvordan dagtilbuddet vil følge op på resultaterne. Stk. 3. Lederen af dagtilbuddet skal inddrage forældrebestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan. § 10. Kommunalbestyrelsen skal godkende den pædagogiske læreplan. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt drøfte evalueringerne,…

Case: Dokumentation (III) Følgende elementer skal bl.a. inddrages i kortlægningen –Danmarks Statistik: Den Sociale Ressourceopgørelse –Det fælleskommunale løndatakontor: LOPAKS lønstatistik –Velfærdsministeriet: De kommunale budgetteringsforudsætninger –Velfærdsministeriet: Borger.dk: Sammenlignelig brugerinfomation –BBR-registeret –Danmarks Statistik: Det kommunale budget- og regnskabssystem –Danmarks Statistiks persondata registre generelt –Data i kommunedata og andre kommunale registre –Data indsamlet af Danmarks Evaluerings Institut (EVA) –Data indsamlet af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) –Data indsamlet af Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI) –Evt. data indsamlet lokalt (særligt ift. effektmål) Herudover skal kortlægningen omfatte gruppen af interessenter på området, herunder lønmodtagerorganisationer, forældreorganisationer og kommuner. Særligt vil kommuner der har igangsat egne projekter omkring dokumentation og effektmåling være interessante i denne sammenhæng.

Case: Dokumentation (IV) Som eksempler på mulige kvalitetsmål i kommunalbestyrelsens kvalitetskontrakt kan nævnes: … ”Den sproglige udvikling for børn i kommu- nens dagtilbud skal forbedres. Over de næste tre år skal den sproglige udvikling for børn i kommunens dagtilbud forbedres med 5 pct. målt med den indikator for sproglig udvikling, man anvender i kommunen.”

Det samlede billede? staten kommunen institutionen borgere mål og rammer mål og rammer udviklingsmål årlige kommuneaftale evaluerings- institutter __________ indikatorer evaluering stan- darder reslutat- kontrakt resultat- løn kvalitetsmode l standarder og indikatorer værktøjer og metoder akkrediterings- institutter akkreditering dokumen- tation brugertilfredsundersøgelser benchmarking nøgletal kvalitetsrapport

Udfordring for pædagoger? Bl.a. Det der bliver målt, bliver gjort Det der måles på, er det vigtige og det vigtigste De kommer tættere på og ind i institutionerne …(politikere, embedsværk, analytikere, konsulenter mv.) => Vigtigt at dokumentationen afspejler noget pædagogerne kan se sig selv i Andre udfordringer?